Vilka bilar körs? Och vad som är gjord med dem

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club

Vilka bilar körs? Och vad som är gjord med dem

Post by Torbjorn968 »

Vore lite kul att se vad folk i resultat listan kör för bilar, vilken hjulupphängning som används, vilken motor (och om den är blueprintad), växellåda mm.

Vore också kul att se hur standardbilarna placerar sig bland modifierade bilar.

Första långloppet avklarat, ännu mer övertygad om att jag behöver lite Miata race.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Vilka bilar körs? Och vad som är gjord med dem

Post by TPR »

Vilken resultatlista pratar du om?
Förra årets totallista?

De flesta deltagarna i cupen är väldigt öppna med vilka modifieringar som är gjorda ( ganska ovanligt inom racing), men en del hemligheter har nog de flesta. :D
Men största skillnaden mellan bilarna sitter definitivt någonstans mellan ratt och ryggstöd....
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
hclund
Medlem MX-5 Racing Club

Post by hclund »

TPR wrote:Men största skillnaden mellan bilarna sitter definitivt någonstans mellan ratt och ryggstöd....
:up:
Christian Lund
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

hclund wrote:
TPR wrote:Men största skillnaden mellan bilarna sitter definitivt någonstans mellan ratt och ryggstöd....
Bakom ratten sitter det alltid en lös mutter...
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Torbjorn968 »

Håller med förgående talare om det som är mellan ratten och ryggstödet. Snabbast i vårt långloppsteam var 3 sekunder före mig.... därför skall det köras Miata! Jag har pratat med alla förarna i toppen av serien och det är tydligt att även bilen betyder mycket.

Så: nyfiken på vad folk kör!

Med vänlig hälsning

Torbjörn
Torbjörn Linderson
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Post by TPR »

Killarna i toppen är även väldigt ödmjuka... ;)

Det är intressant när snabba bilar byter förare, de är nästan aldrig med i toppen direkt.
Utan det tar ett tag pga att bilen måste justeras in efter nya ägaren, som i sin tur måste vänja sig och framför allt TRÄNA.
Tror samtliga som vunnit cupen har byggt sin bil själv, tar tid, kostar pengar men man lär sig väldigt mycket. :up:
Thomas Pihl
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Torbjorn968 »

Hej Thomas!

Jag håller fullständigt med. Jag är som sagt 3 sekunder långsammare än bästa föraren i vårt långloppsteam, inte i snitt men på snabbaste varv. I snitt ligger det nog på 2 sekunder. Samtidigt är bilen 2 sekunder snabbare i år och jag måste säga att jag tycker att det är jättekul att köra om. :-) Jag kör 6 långlopp, 2 förarkurser och kanske 5 banmöten per år, mer hinner jag inte. Jag kör dessutom av 10 gånger per säsong, bara för att ta i så hårt att jag fixar lite reflexer. Jag började när jag var 43 hel oerfaren så det behövdes lite sånt....

Nu skall jag bättra på det med att tävla Miata och vet att köper man väl bil så slänger man ner en massa pengar i den. Pengar som du som sagt vet går upp i rök (min 968). Så nu vill jag utvärdera vad som är rätt bil för mig.

Jag lästa Andreas Eckemarks tråd ex vis och om jag kommer ihåg rätt så blev han 2 sekunder snabbare mellan NA 1.6 och N.B 1.9.

So guys: ni som har lite överblick, vad kör folk? :-)

Torjbörn
Torbjörn Linderson
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club

Post by gokarting.nu »

Hej Torbjörn.

Jag tillhör den långsamma delen av mänskligheten tyvärr.
Så jag fattar inte riktigt vad som är på gång i denna tråd.

-OM det är så att du INTE har en Miata att leka med,
Så ska inte fundera speciellt mycket mer, om du har pengarna.

Köp denna, så den bilen äntligen kommer in Miataracingen :burnout:

viewtopic.php?f=9&t=3160
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
TPR
Medlem MX-5 Racing Club

Post by TPR »

Du kör väldigt mycket! :up:
När jag själv drev långloppsteam så blev det 6 race samt någon test innan säsongstart, mer fanns det inte ork för.
Men nu vet jag inte hur involverad du är i driften av bilen, där gick det måååånga timmar.

Kör ni med loggning så ni övriga i teamet kan se var ni tappar jämfört med den snabbaste?
Detta kan spara väldigt mycket tid över 6 timmar.

Vet inte riktigt vilken nivå på svar som du söker men om jag hade fått sätta ihop en önskebil så hade den väl haft detta:

Fullbur, svetsad
Tvåvägs- eller trevägsdämpare, monorör
Hårdare bussningar överallt
Förstyvingsstag
Blueprintad motor
Styrsystem + mappning
6-växlad låda
Torsten diff med annan slutväxel
Ingen ABS för lägre vikt
8" fälgar
Förbättrad aerodynamik

Vet inte om jag har glömt något viktigt?

Men vad de olika bilarna har idag får du luska ut själv. :wink:

Ps: Märks det att jag har varit hemma pga kräksjuka, alltför många meningslösa inlägg på olika forum... :D Ds
Thomas Pihl
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Torbjorn968 »

Jag kan inte skylla på kräksjuka.....

Hörs!
Torbjörn Linderson
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Andreas E »

Du kan lösa dig till ganska mycket genom att titta i biltrådarna på detta forum samt genom att titta på resultat från tidgare år (detta hittar du på spvm.se, dels under Roadsport och dels under MX-5 Cup).

När det gäller standardklassen så stämmer det att jag är strax under 2 sekunder snabbare nu en för 3 år sedan med gamla bilen (beror till största delen på bilen men hoppas jag även lite på mer erfarenhet bakom ratten). För min nuvarande bil står all data du efterfrågar i först inlägget här:
viewtopic.php?f=6&t=2160
Christian Lund som även han kör i standardklassen brukar vara några tiondelar snabbare än mig (irriterande nog :wink: ) med sin 130 hk NA som har ungefär samma moddar som jag men lite lägre vikt - står nog mer i hans biltråd vad han gjort.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
hclund
Medlem MX-5 Racing Club

Post by hclund »

Det står, med summor, i din andra tråd om recept för att rejsa.

Men Kort:

bort med lite onödigt/farligt.

Sportluftfilter, 2,5' avgas m 4 2 1 grenrör och rejskat, K-Sport och grövre krängare, Carbotec xp12/10 bromsbelägg, Khumo däck.

Säkerhetsutrustning.

Motorn är orörd (har inte ens kollat tändning/bytt stift :mrgreen: ), tidigare ägare har bytt kamrem, jag har bytt olja/filter. Alla bussningar är original. Drivlinan är helt orörd (öppen diff). :burnout:
Christian Lund
hclund
Medlem MX-5 Racing Club

Post by hclund »

Men skulle jag gå all inn! :think2:

Då skulle jag börja med att förstärka upp karossen runt dörrar och upp under framskärmar samt längsgående balkar under. :bang: Montera en bra bur. Lätta allt som går, dörrar luckor hardtop. Fixa splitter fram och lite extra utsläpp bak. :work: Köpa dyra specialbyggda dämpare/fjädrar. Sätta dit fram och bakvagn från en 98+ med IL-motorsports bussningar och max utflyttade undre fästen fram för max camber :nono: . Köpa en dyr lamelldiff med justerbar hårdhet. 6 växlad låda. Motor från en senare modell med renoverad topp/botten slipad planad etc max enl reglemente. lättat svänghjul och koppling. Programerbart sprut/tändning inställt i bänk. Bromsvåg.
:boohoo:
Och då skulle jag efter ett par år med injustering och träning kunna tävla med Kent o Anders, Halbig, Magnus, Björn, Marcus mfl. :burnout:

Fast nu får jag o andra sidan tävla med Andreas, Ulf, Lars osv som är precis lika kul :racesmile: och familjen har råd att åka på semester också 8)
Christian Lund
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

hclund wrote:Fast nu får jag o andra sidan tävla med Andreas, Ulf, Lars osv som är precis lika kul :racesmile: och familjen har råd att åka på semester också 8)
Från speakersynvinkel på Knutstorp är det anmärkningsvärt hu många klungor det är med tajt racing.
Jag minns en "hög" av fem röda miator i mitten av fältet som hade tajt racing 10 av 12 varv och det var alltid en ny ledare av klungan på rakan och en annan efter krönet.
Så tajt var det inte i toppen.

Vill man pyssla mer så kan man alltid hoppa över till Roadsport B, men var beredd på att lägga en hel del tid på motorn. Sen har vi ModIII, men att få en bil att fungera bra på tillgängliga slicks är inte gjort i en handvändning. Hoosier 245 breda fungerar ju iofs, men de kallas ju för "Purple Crack" av en anledning. :twisted:
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Torbjorn968 »

Niklas Falk wrote:
hclund wrote:Fast nu får jag o andra sidan tävla med Andreas, Ulf, Lars osv som är precis lika kul :racesmile: och familjen har råd att åka på semester också 8)
Från speakersynvinkel på Knutstorp är det anmärkningsvärt hu många klungor det är med tajt racing.
Jag minns en "hög" av fem röda miator i mitten av fältet som hade tajt racing 10 av 12 varv och det var alltid en ny ledare av klungan på rakan och en annan efter krönet.
Så tajt var det inte i toppen.
:twisted:
Det spelar ju egentligen ingen roll var i fältet man har tajt racing om man vill bli duktig. Dessa fem röda miator var specade hur? Jag verkar troligtvis fixerad vid materialet men det är mer för att jag vill stoppa pengar i rätt bil. Och kanske för att det är lättare att prata bil än körteknik.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
SimonJ

Post by SimonJ »

hclund wrote:Men skulle jag gå all inn! :think2:

Då skulle jag börja med att förstärka upp karossen runt dörrar och upp under framskärmar samt längsgående balkar under. :bang: Montera en bra bur. Lätta allt som går, dörrar luckor hardtop. Fixa splitter fram och lite extra utsläpp bak. :work: Köpa dyra specialbyggda dämpare/fjädrar. Sätta dit fram och bakvagn från en 98+ med IL-motorsports bussningar och max utflyttade undre fästen fram för max camber :nono: . Köpa en dyr lamelldiff med justerbar hårdhet. 6 växlad låda. Motor från en senare modell med renoverad topp/botten slipad planad etc max enl reglemente. lättat svänghjul och koppling. Programerbart sprut/tändning inställt i bänk. Bromsvåg.
:boohoo:
Och då skulle jag efter ett par år med injustering och träning kunna tävla med Kent o Anders, Halbig, Magnus, Björn, Marcus mfl. :burnout:

Fast nu får jag o andra sidan tävla med Andreas, Ulf, Lars osv som är precis lika kul :racesmile: och familjen har råd att åka på semester också 8)
Är 6 växlad låda bättre?
Simon Jonson
Göteborg
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

SimonJ wrote:Är 6 växlad låda bättre?
Tätare steg men växlar inte lika "skönt". Sen hamnar växlingspunkterna annorlunda.
Post Reply