Håller på att byta bussningar på bilen men har fastnat lite vid demonteringen
Får inte loss Hjullagerhus Spindel, kan någon tips om ett verktyg som passar bra där, har fått bort 2 av 3 fäst punkter med hjälp av verktyget som Conny gjorde åt Tobias (Funkar mycket bra ). Tyvärr passar den inte på sista stället (där den fortfarande sitter fast på bilden)
Får inte ut den långa bulten för övre bärarmens på vänster fram sida pga av att fästet för krängningshärmaren tar i mot på denna sida (går fritt på höger sida så något är krokigt eller liknande). Kan man skruva av den plåten utan att behöva demontera ½ bilen? (Bulten tar i mot själva "muttern" som sitter fast i plåten, bulten på undersidan är bara dragen några varv så jag vet vart den ska sitta i framtiden när jag skruvar tillbaka sakerna)
Byta bussningar
Byta bussningar
Daniel Jonsson
Re: Byta bussningar
Code: Select all
Får inte loss Hjullagerhus Spindel, kan någon tips om ett verktyg som passar bra där,
1) Kroka på hubben igen på övre spindel + styrstag ( löst )
2) Lyft med domkraft i hubben (bilen) samtidigt som du knackar på bärarmen nära spindeln med en hammare
Annars riv bärarmar med hubben på plats och pressa ur på bänk
Lycka till
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Byta bussningar
Hejsan!
Den nedre spindelleden är ju bultad fast i bärarmen, jag lossade bultarna och drog ut hubben med spindelleden på.
Conny
Den nedre spindelleden är ju bultad fast i bärarmen, jag lossade bultarna och drog ut hubben med spindelleden på.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Byta bussningar
->Joachim
Provade lite med denna stil, men vill inte slå hårdare på på bärarmen nu
->Conny
Det var min tanke igår kväll också tills jag insåg att bulten som håller fast dämparen har rostat ihop med röret som den går igenom. Ska se om jag inte kan hitta en 2-armad avdragare på biltema eller liknande som kan pressa ur bulten. Hjälper inte det blir det väll att försöka slå ut den och hitta någon annan bult om den inte överlever.
Men lite tur kanske man kan använda avdragaren till att få loss spindeln med denna också. Får återkomma med resultat.
Provade lite med denna stil, men vill inte slå hårdare på på bärarmen nu
->Conny
Det var min tanke igår kväll också tills jag insåg att bulten som håller fast dämparen har rostat ihop med röret som den går igenom. Ska se om jag inte kan hitta en 2-armad avdragare på biltema eller liknande som kan pressa ur bulten. Hjälper inte det blir det väll att försöka slå ut den och hitta någon annan bult om den inte överlever.
Men lite tur kanske man kan använda avdragaren till att få loss spindeln med denna också. Får återkomma med resultat.
Daniel Jonsson
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Byta bussningar
Danieldanielj wrote:
Conny
Det var min tanke igår kväll också tills jag insåg att bulten som håller fast dämparen har rostat ihop med röret som den går igenom. Ska se om jag inte kan hitta en 2-armad avdragare på biltema eller liknande som kan pressa ur bulten. Hjälper inte det blir det väll att försöka slå ut den och hitta någon annan bult om den inte överlever.
Men lite tur kanske man kan använda avdragaren till att få loss spindeln med denna också. Får återkomma med resultat.
Ja denna rost kan ställa till det, sällan lätt att meka med gamla bilar
När jag bytte dämpare så stötte jag också på en bult som inte gick att få ur samma vis som du beskriver. Slutade med att jag fick kapa av den mellan fästet och dämparen på bägge sidor. Jag skulle ändå skrota mina dämpare så jag la ingen energi på att försöka få ut resterna men det bör ju gå att borra ut eller pressa med hydraulpress.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Byta bussningar
Om du lyfter bilen i hubben ( rejält med tryck underifrån) och klappar till rejält på mutten så kommer den - ta en förlängre och be någon hjälpa dig att styra den, banka inte på spindel direkt då sabbar du gängorna - du behöver vara mera våldsam än vad du tror och ha självförtroendeProvade lite med denna stil, men vill inte slå hårdare på på bärarmen nu
Eller så kapar du den med vinkle-slipen och köper en beg bäram kostar inte många slantar...
Kör hårt !
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Byta bussningar
Äntligen sitter det ett "Energy Suspension bushings" kit runt om på Miatan.
Delar med mig lite hur en nybörjar mekare som jag är löste demonteringen och montering.
Verktyg jag använde för att få loss gamla bussningar fick bli en 2-armad avdragare från biltema + en bult där jag borrade ett litet hål i skallen så avdragaren kunde centrera mot något.
Steg 1: Med en brytblads kniv så skar jag bort den yttersta delen (oftast på båda sidorna av bussningen) Steg 2: Se till att avdragaren greppar ordentligt mot kanten på bärarmen men inte allt för mycket överlapp och skruva med en 17mm hylsa. Steg 3: Slipa rent den rost som bildats i själva "röret" under de senaste 20åren och på med lite färg.
Steg 4: Smörjer in i "röret" och bussningen med medföljande fett (på alla ställen som det kommer vara metall mot bussningen), tycker inte att jag slösade men 1 burk / bärarm känns precis för lite.
Steg 5: Metall röret som man trycker in i bussningen var lättast att använda en vanlig tving för att "pressa" in den med någon lagom hylsa som mothåll på andra sidan.
Steg 6: Skruva till baka sakerna på bilen.
Delar med mig lite hur en nybörjar mekare som jag är löste demonteringen och montering.
Verktyg jag använde för att få loss gamla bussningar fick bli en 2-armad avdragare från biltema + en bult där jag borrade ett litet hål i skallen så avdragaren kunde centrera mot något.
Steg 1: Med en brytblads kniv så skar jag bort den yttersta delen (oftast på båda sidorna av bussningen) Steg 2: Se till att avdragaren greppar ordentligt mot kanten på bärarmen men inte allt för mycket överlapp och skruva med en 17mm hylsa. Steg 3: Slipa rent den rost som bildats i själva "röret" under de senaste 20åren och på med lite färg.
Steg 4: Smörjer in i "röret" och bussningen med medföljande fett (på alla ställen som det kommer vara metall mot bussningen), tycker inte att jag slösade men 1 burk / bärarm känns precis för lite.
Steg 5: Metall röret som man trycker in i bussningen var lättast att använda en vanlig tving för att "pressa" in den med någon lagom hylsa som mothåll på andra sidan.
Steg 6: Skruva till baka sakerna på bilen.
Daniel Jonsson
Re: Byta bussningar
Dax att lyfta en gammal tråd.
Får snart magsår över hur trögt allt går så tänkte montera ner allt och få kolvarna/rören svarvade så det blir bättre passform.
Kan någon rekommendera hur man tar bort och rengör fettet som följer med (Energy Suspension Hyperlube)?
På 949racings sida skriver de att "Citrus degreaser" funkar bra att göra rent verktygen efteråt så detta kanske är något att prova.
Får snart magsår över hur trögt allt går så tänkte montera ner allt och få kolvarna/rören svarvade så det blir bättre passform.
Kan någon rekommendera hur man tar bort och rengör fettet som följer med (Energy Suspension Hyperlube)?
På 949racings sida skriver de att "Citrus degreaser" funkar bra att göra rent verktygen efteråt så detta kanske är något att prova.
Daniel Jonsson
Re: Byta bussningar
För att besvara mig själv så funkar WD40 helt okay att lösa fettet som följer med bussningarna.
Daniel Jonsson