Jag har visserligen redan de stora sportbromsarna på min NBFL men funderar ändå på att uppgradera till lite större hejdare då jag fått chansen att köpa loss lite från jobbet.
Fördelarna med uppgraderingen skulle vara att:
- Aldrig få problem med fading
- Aldrig mer behöva byta bromsbelägg
Det finns dock ett par nackdelar:
- Den ofjädrade vikten skulle öka med ca 500 kg
- Jag skulle bli tvungen att byta till 43” fälgar för att få plats med bromsarna vilket i sin tur kanske skapar lite problem med inköp av nya r-däck…
Här är en bild på bromsbeläggen, del ett från NBFL sportbromsar och dels ett från vad vi har på jobbet:
/Andreas E
Bromsuppgradering?...
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Bromsuppgradering?...
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Bromsuppgradering?...
Man kan aldrig veta 100% hur det funkar i praktiken utan att testa
Så jag tycker någon borde prova.
Så jag tycker någon borde prova.
Daniel Jonsson
Re: Bromsuppgradering?...
Men tänk hur sent du kan bromsa!
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: Bromsuppgradering?...
Med den extra vikten det medför så är dom andra redan i mål innan du behöver bromsa första gången...hehe! Om du vill prova så kan jag kolla om vi har några lastbilsfälgar 22 1/2 tum liggandes,vänd dom ut o in så ligger dom nog utanför oken!
Rolf Löbu
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Bromsuppgradering?...
Följde din uppmaning och gav mig på att montera de stora bromsarna (trots brist på garage vid sommarstugan): Till min förvåning visade det sig inte bara vara problem med fälgarna utan bromsoken tog dessutom i skärmkanterna, vem kunde ha misstänkt detdanielj wrote:Man kan aldrig veta 100% hur det funkar i praktiken utan att testa
Så jag tycker någon borde prova.
/Andreas E
PS. Den riktiga anledningen till att jag skruvade på bilen ute vid stugan var för att smörja upp excenterbussningarna som börjat gnissla.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Bromsuppgradering?...
Helt rätt tänkt !!Nille wrote:Men tänk hur sent du kan bromsa!
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Re: Bromsuppgradering?...
Det är väl bara att bygga om upphängningarna lite så du får plats med större hjul
Christian Lund
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Bromsuppgradering?...
Misstänker att du tipsar om denna (mycket smakfulla) lösning för att du ska kunna köra under mig istället för köra om mig på MX-5 Cup deltävlingarnahclund wrote:Det är väl bara att bygga om upphängningarna lite så du får plats med större hjul
...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Bromsuppgradering?...
hclund wrote:
// Fredrik Hesse
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.
Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com