Hej!
Startade upp "den lilla röda" idag efter vinterdvalan.
Tyvärr upptäckte jag strax efteråt en pöl med färskt kylarvatten under bilen.
Efter lite sökande kommer jag fram till att det är torrt runt vattenpump och alla slangar, men blött under bilen...
Med bil upphissad och motorn igång upptäcker jag att det rinner ett jämt flöde ur det rödmarkerade hålet.
Tacksam för tips om någon varit med om detta eller vet hur man skall åtgärda det?
/Micke
Läckage kylvatten?
Läckage kylvatten?
Mikael Nordell
Re: Läckage kylvatten?
Umm. det där hålet för för att det inte ska kunna stanna vatten sprängkåpan (där kopplingen sitter). Finns inget vatten där innanför. Inte heller något som kan läcka vatten.MickeN wrote:Hej!
Startade upp "den lilla röda" idag efter vinterdvalan.
Tyvärr upptäckte jag strax efteråt en pöl med färskt kylarvatten under bilen.
Efter lite sökande kommer jag fram till att det är torrt runt vattenpump och alla slangar, men blött under bilen...
Med bil upphissad och motorn igång upptäcker jag att det rinner ett jämt flöde ur det rödmarkerade hålet.
Tacksam för tips om någon varit med om detta eller vet hur man skall åtgärda det?
/Micke
Dvs det är tänkt för att fukt och kondens ska kunna ta sig ut.
Om jag vore du skulle jag kika lite noggrannare på översidan i stället. Du har lite ställen det kan läcka bakpå motorn precis ovanför växellådan där bland annat original tempgivare till motorn sitter samt ett täcklock för kylsystemet tror även det finns en "gjutplugg/frostplugg" där. Sen har du även 2st slangar där som går in i kupen till värmepaketet.
Om bilen stått kan det ju även vara så att det samlats massa fukt där också. men det bör försvinna ganska fort när du börjar använda bilen.
Har du AC föresten?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Läckage kylvatten?
Hej!
Tack för snabb respons.
Jag försökte kolla uppe vid tempgivaren och den "blindplugg" som finns där men såg inget då.
Får ta en ny nogrannare titt ikväll, framförallt efter den gjutplugg/frostplugg som kanske sitter där?
Kondens tror jag inte det är eftersom det känns som glykol i vattnet och det borde inte forsa ut så mycket då tycker jag?
Tack för snabb respons.
Jag försökte kolla uppe vid tempgivaren och den "blindplugg" som finns där men såg inget då.
Får ta en ny nogrannare titt ikväll, framförallt efter den gjutplugg/frostplugg som kanske sitter där?
Kondens tror jag inte det är eftersom det känns som glykol i vattnet och det borde inte forsa ut så mycket då tycker jag?
Mikael Nordell
Re: Läckage kylvatten?
Missade en fråga ser jag.
Nej, jag har inte AC.
Har testat lite mer nu. Öppnar man kylarlocket för att fylla på vatten så börjar det droppa ur det lilla hålet. Sätter man tillbaka locket slutar det strax att droppa.
Startar man motorn börjar droppandet igen, varvar man lite så ökar flödet ur hålet.
Tycker också att det ryker vitt ur avgasröret när jag gasar.
Kan topplockspackningen ha gått sönder under vintervilan?
Kan motorn i så fall både dra i sig vatten samtidigt som det sprutar ut i sprängkåpan?
Nej, jag har inte AC.
Har testat lite mer nu. Öppnar man kylarlocket för att fylla på vatten så börjar det droppa ur det lilla hålet. Sätter man tillbaka locket slutar det strax att droppa.
Startar man motorn börjar droppandet igen, varvar man lite så ökar flödet ur hålet.
Tycker också att det ryker vitt ur avgasröret när jag gasar.
Kan topplockspackningen ha gått sönder under vintervilan?
Kan motorn i så fall både dra i sig vatten samtidigt som det sprutar ut i sprängkåpan?
Mikael Nordell
Re: Läckage kylvatten?
Kan vara att topp-packningen gått och att den isf trycker vatten genom pakboxen bak på motorn men då borde det nästan vara olje-blandat.MickeN wrote:Missade en fråga ser jag.
Nej, jag har inte AC.
Har testat lite mer nu. Öppnar man kylarlocket för att fylla på vatten så börjar det droppa ur det lilla hålet. Sätter man tillbaka locket slutar det strax att droppa.
Startar man motorn börjar droppandet igen, varvar man lite så ökar flödet ur hålet.
Tycker också att det ryker vitt ur avgasröret när jag gasar.
Kan topplockspackningen ha gått sönder under vintervilan?
Kan motorn i så fall både dra i sig vatten samtidigt som det sprutar ut i sprängkåpan?
Tror annars det sitter en "frost/gjutplug bakpå motorn och en liten rackare på toppen som kan tryckts ur om kylvattnet frusigt i bilen under vintern.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Läckage kylvatten?
Pilla in en "papperscigarr" (torr trasa) bakom toppen, ovanpå sprängkåpan under allt vattenrelaterat (det är trångt), så får du se om det kommer den vägen in i spängkåpan.
Spängkåpans överkant är ju jäms med toppacknignen, så om det är den vägen så lär det märkas på cigarren.
Jag skulle gissa på slang som läcker och pissar in i sprängkåpan och att det behövs lite tryck för att få flöde(ingen kylarlock, inget tryck).
De till värmepaketet är alltid under flöde/tryck, men det gäller även slangen till olje-vvx och trottelhus.
Spricka i blocket så det kommer ut rent kylarvatten inne i sprängkåpan får vi hoppas att det inte är.
Spängkåpans överkant är ju jäms med toppacknignen, så om det är den vägen så lär det märkas på cigarren.
Jag skulle gissa på slang som läcker och pissar in i sprängkåpan och att det behövs lite tryck för att få flöde(ingen kylarlock, inget tryck).
De till värmepaketet är alltid under flöde/tryck, men det gäller även slangen till olje-vvx och trottelhus.
Spricka i blocket så det kommer ut rent kylarvatten inne i sprängkåpan får vi hoppas att det inte är.
Re: Läckage kylvatten?
OK!
Jag ska pröva med en papperscigarett.
Har kikat lite på miata.net och där hittade jag en bild som visade att det sitter en frostplugg innanför sprängkåpan, precis ovanför kuggkransen. Med tanke på vattenflödet känns det som om det skulle kunna vara den. Det konstiga är dock att det hände just nu, utan belastning?
Bilen har för övrigt stått i garaget hela vintern, frostfritt!
Har någon råkat ut för att nämnda plugg lossnat?
Jag ska pröva med en papperscigarett.
Har kikat lite på miata.net och där hittade jag en bild som visade att det sitter en frostplugg innanför sprängkåpan, precis ovanför kuggkransen. Med tanke på vattenflödet känns det som om det skulle kunna vara den. Det konstiga är dock att det hände just nu, utan belastning?
Bilen har för övrigt stått i garaget hela vintern, frostfritt!
Har någon råkat ut för att nämnda plugg lossnat?
Mikael Nordell
Re: Läckage kylvatten?
Enda stället är som sagt frostplugen i blocket eller den i bak-kant på toppen men att dom skulle lossa vore extremt ovanligt.MickeN wrote:OK!
Jag ska pröva med en papperscigarett.
Har kikat lite på miata.net och där hittade jag en bild som visade att det sitter en frostplugg innanför sprängkåpan, precis ovanför kuggkransen. Med tanke på vattenflödet känns det som om det skulle kunna vara den. Det konstiga är dock att det hände just nu, utan belastning?
Bilen har för övrigt stått i garaget hela vintern, frostfritt!
Har någon råkat ut för att nämnda plugg lossnat?
Jag är som tidigare mera inställd på att det läcker på baksidan av motorn vid blindpluggen/tempgivaren eller slangarna till värme-paketet.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Re: Läckage kylvatten?
Test med "papperscigarr" utfört. Inte minsta antydan till fukt på pappret trots att det "spolar" ut ur hålet i sprängkåpan när motorn är igång.
Jag tycker jag undersökt runt precis hela motorn nu utan att se något läckage, så jag tycker det lutar åt att vattnet måste komma ut någonstans i det dolda utrymmet innanför sprängkåpan.
Kanske det osannolika har hänt, att pluggen i överkant på bilden har lossnat?
Jag tycker jag undersökt runt precis hela motorn nu utan att se något läckage, så jag tycker det lutar åt att vattnet måste komma ut någonstans i det dolda utrymmet innanför sprängkåpan.
Kanske det osannolika har hänt, att pluggen i överkant på bilden har lossnat?
Mikael Nordell