Lätt batteri
Lätt batteri
Kan någon tipsa om ett lätt MC batteri som man kan ha i Miatan?
Tror att mitt börjar bli lite trött och när det ger upp ska det bytas ut mot något lätt batteri!
Bilen används inte dagligen på sommaren utan bara till nöjeskörningar. Jag hittade ett MC batteri som flertalet Miataägare körde med i USA som heter DEKA EXT9 och väger 2.9 kilo.
Tror att mitt börjar bli lite trött och när det ger upp ska det bytas ut mot något lätt batteri!
Bilen används inte dagligen på sommaren utan bara till nöjeskörningar. Jag hittade ett MC batteri som flertalet Miataägare körde med i USA som heter DEKA EXT9 och väger 2.9 kilo.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
- Alexander Mullaart
- Posts: 290
- Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
- Location: Malmö
Re: Lätt batteri
Fast just i höger bak vill man ha en del vikt för bättre balans.
Finns en flerfaldig cupvinnarbil som hade en batterilåda modell stadig tillverkad i 4 mm stål p.g.a. detta.
Finns en flerfaldig cupvinnarbil som hade en batterilåda modell stadig tillverkad i 4 mm stål p.g.a. detta.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Lätt batteri
Det går att fixa balansen på annat vis, om man ska ha lägre vikt.Victor wrote:Fast just i höger bak vill man ha en del vikt för bättre balans.
Finns en flerfaldig cupvinnarbil som hade en batterilåda modell stadig tillverkad i 4 mm stål p.g.a. detta.
Men siktar man på 1080kg i en vänsterstyrd NB så finns det ingen anledning alls att ha ett lätt batteri
Re: Lätt batteri
Om man bara vill passa på att lätta bilen när batteriet är slut är det inte bra att köpa ett lätt batteri?
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Re: Lätt batteri
Jag har sneglat på Deka ETX15 respektive 20. Inte superlätta men prisvärda och kanske lite mer vardagsdugliga än de allra minsta batterierna. ETX15 är ju ändå i princip halva vikten av originalet.
Däremot är frågan om de säljs i Europa av någon, kanske under ett annat namn? USA-handling blir lätt dyrare än man tänkt sig med frakt, moms och tull som kan tillkomma.
Däremot är frågan om de säljs i Europa av någon, kanske under ett annat namn? USA-handling blir lätt dyrare än man tänkt sig med frakt, moms och tull som kan tillkomma.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
NB 1998 grön - såld
Re: Lätt batteri
Jo, det blir ju lättare men frågan är till vilken nytta eftersom viktfördelningen blir sämre när man tar bort vikt i bakre högra hörnet (som redan är bilens lättaste hörn på en högerstyrd MX-5:a).Nille wrote:Om man bara vill passa på att lätta bilen när batteriet är slut är det inte bra att köpa ett lätt batteri?
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Lätt batteri
Korrigerat (om du inte har en tung passagerare i vänsterstolen)Victor wrote:Jo, det blir ju lättare men frågan är till vilken nytta eftersom viktfördelningen blir sämre när man tar bort vikt i bakre högra hörnet (som redan är bilens lättaste hörn på en vänsterstyrd MX-5:a).
Det går att få till balansen ändå, men om man ändå måste barlasta så är det bästa stället.
Ibland är låg vikt snabbare än massbalans (krossvikten fixar man till ändå), men måste man släpa på kilon så kan de lika gärna fördelas så jämnt som möjligt.
Re: Lätt batteri
Orkar ett sådant batteri ett normalt liv i en entusiastbil och att dra runt en 2liters spis?Niklas Falk wrote:Duger 1100g?
http://www.hillking.se/shop/product_inf ... ts_id=1203
//Robert
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Lätt batteri
Jag skulle nog satsat på ett 16cellers om du tänker dig vardagsanvändning, och ladda upp med deras laddare nån gång då och då för att balansera cellerna ordentligt.ephas wrote:Orkar ett sådant batteri ett normalt liv i en entusiastbil och att dra runt en 2liters spis?Niklas Falk wrote:Duger 1100g?
http://www.hillking.se/shop/product_inf ... ts_id=1203
Men CCA är ju tillräckligt och sen är det ju generatorn som driver allt ändå. Men 12Ah är ju bara 12Ah, så det räcker inte så länge (stereo, korta starter). Sen blir det väl att lära sig hur det beter sig när det är nära slut (ECUn lägger väl av vid 9V osv). För race skulle jag satsa på kontakter för att snabbt kunna ansluta reservbatteri för start (vem vill missa lineup...)
På NCn sitter ju batteriet helrätt för att skjuta vikten bakåt.
Re: Lätt batteri
Pluspolen på min bil hoppade av vid en träning, bilen fungerade fint ändå... till jag skulle starta den nästa gångNiklas Falk wrote:...sen är det ju generatorn som driver allt ändå...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se