Snedslitna belägg innerkant-ytterkant

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Victor
Medlem MX-5 Racing Club

Snedslitna belägg innerkant-ytterkant

Post by Victor »

Inspekterade bromsarna igår och såg att det var viss snedslitning av bromsbeläggen på utsidan fram, det har tagit mer i ytterkant av belägget (närmare skivans ytterkant alltså), vilket kan vara förståeligt eftersom det är på den kolvlösa sidan och okets "armar" drar i belägget från ytterkanten. Alla glidpinnar rör sig lätt och fint och totala slitaget inner/ytterbelägg är hyfsat jämnt (annars är det ju vanligt med mer slitage på kolvsidan).

Är detta ett vanligt problem och vad gör man enklast åt det (förutom att köpa fyrkolvsok)? På BMW är det tydligen plastbussningar till glidpinnarna som flexar mycket och de byter man till mässingsbussningar bland det första man gör när man börjar köra på bana. Har dock inte hört talas om just detta fenomen i Miatasammanhang.

Bra eller dålig idé att byta plats på insidans och utsidans belägg? Känns som det skulle kunna bli problem nu när utsidans belägg har någon millimeters lutning. Hade man gjort det tidigare så kanske det hade funkat.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Snedslitna belägg innerkant-ytterkant

Post by Niklas Falk »

Lite mer i innerkant och i ena änden brukar bli mitt utfall. Enkolvs glidok sliter aldrig jämnt. Att rotera beläggen är ett sätt att jämna ut det, men skifta runt innan det blir alltför snett (det blir ju inte samma jämna tryck när du motarbetar snett med snett.

Annars är det ju byte vid halva tjockleken som gäller om man vill få maximal prestanda och känsla, men jag är snållänning.
Post Reply