Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Gav mig på att montera av de övre bärarmarna fram på min NB och har stött på patrull. Det är kulledsinfästningen mellan bärarmen och hjulnavet (sorry att jag inte vet vad sakerna har för korrekta namn men jag hoppas ni förstår ändå ). Jag har fått av muttern som sitter under bärarmen men lyckas inte pressa upp bulten genom hålet i hjulnavet (för visst ska den tyckas igenom där?).
Finns det något bra knep för hur man lyckas få loss denna kulled?
Alla tips mottaget tacksamt. Eftersom jag är utan bil tills dess att jag löst demontering + återmontering är snabba svar extra tacksamma.
/Andreas E
Finns det något bra knep för hur man lyckas få loss denna kulled?
Alla tips mottaget tacksamt. Eftersom jag är utan bil tills dess att jag löst demontering + återmontering är snabba svar extra tacksamma.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Lossa muttern litegrand, men så den fortfarande skyddar gängorna.
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.
Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt )
Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.
Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt )
Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Niklas Falk wrote:Lossa muttern litegrand, men så den fortfarande skyddar gängorna.
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.
Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt )
Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension
Vill också varna för all sorts form av våld mot den gängade tappen.
Annars finns det sånna här att bryta med: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... el-191240/
Kombinerat med Våld på sättet beskrivet av Niklas.
Själv brukar jag sätta nått och försiktigt bryta spindeln uppåt med och sen klappa till utahelvete med en blyklubba på själva "ögglan" som tappen sitter i. dvs på gjutgodset. Brukar lossa efter 2-3 slag.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Myran wrote:Niklas Falk wrote:Lossa muttern litegrand, men så den fortfarande skyddar gängorna.
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.
Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt )
Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension
Vill också varna för all sorts form av våld mot den gängade tappen.
Annars finns det sånna här att bryta med: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... el-191240/
Kombinerat med Våld på sättet beskrivet av Niklas.
Själv brukar jag sätta nått och försiktigt bryta spindeln uppåt med och sen klappa till utahelvete med en blyklubba på själva "ögglan" som tappen sitter i. dvs på gjutgodset. Brukar lossa efter 2-3 slag.
Tack för tipsen. Ska försöka med detta (hoppas jag inte förstört något hittills med våldet jag utsatt den gängade tappen för) och hoppas den släpper.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
En halvtimmes hamrande (med inte helt optimala verktyg) resulterade enbart i ont i öronen och dåligt humör
Får bli nya tag i morgon kväll och då ska fanskapen loss...
/Andreas E
Får bli nya tag i morgon kväll och då ska fanskapen loss...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Du behöver connys specialverktyg. Jag hade samma problem så byggde Conny ett supervertyg åt mig som jag med flera har använt för detta syfte. Du kan få låna det, jag ska förmodligen till Gröndal och titta på drifting på lördag, om du inte löst det då kan jag ta med den dit.
Nån av dom kunniga kan säkert säga om det skiljer sig mellan NA och NB, ifall verktyget inte skulle passa.
Nån av dom kunniga kan säkert säga om det skiljer sig mellan NA och NB, ifall verktyget inte skulle passa.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Ser lika ut på na/nb
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Ska man försöka slå på båda sidorna av gjutgodset eller med en hammare på gjutgodset och en hammare på bärarmen för att få maximal effekt?Niklas Falk wrote:...
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt )
...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Du ska slå radiellt på gjutgodset som leden sticker ned i. Antingen bryskt och utan skruppler med en hammare, eller under exellent timing med två samtidigt, från var sitt håll. Du ska INTE slå på bärarmen.Andreas E wrote:Ska man försöka slå på båda sidorna av gjutgodset eller med en hammare på gjutgodset och en hammare på bärarmen för att få maximal effekt?Niklas Falk wrote:...
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt )
...
/Andreas E
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Efter ytterligare en timme i går kväll med olika grad av axiell kraft samtidigt som jag slog radiellt (både försökt vara elegant och slå med två hammare samtidigt och tagit i allt vad jag kunde med en hammare) utan att det släppte på någon sida gav jag upp och fick tänka om. Så nu har jag börjat byta till offsetbussningar med bärarmarna hängande kvar på bilen vilket hittills har gått bra: de gamla bussningarna är urpressande, de nya bussningarna är inpressade och justerade i rätt läge. Nu återstår bara ett krångligt moment och det är att borra hålen för de kombinerade smörjnipplarna/låspinnarna då bärarmarna hänger och dinglar innan allt kan monteras tillbaka.
Tack för de snabba och tydliga tipsen även om jag inte lyckades följa dem med lyckat resultat - uppskattas verkligen
/Andreas E
Tack för de snabba och tydliga tipsen även om jag inte lyckades följa dem med lyckat resultat - uppskattas verkligen
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
En mindre slägga (slägghammare) är nog bättre än en hammare.
Samt att vrida spindeln så att man kommer åt att slå bra, lättast om styrstaget också är bortmonterat.
Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln?
Samt att vrida spindeln så att man kommer åt att slå bra, lättast om styrstaget också är bortmonterat.
Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Ingen konst (men pyssligt) med en rejäl tvingpress och rätt hylsor/mellanlägg.TPR wrote:Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln?
Men du får ju plocka bort coilovern så du slipper sitta inne i hjulhuset
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Innan stackarn slagit sönder hela bilen !
HUR gör mazda auktoriserade verkstäder vid dylika problem ?
måste ju finnas ett verktyg för detta ändamål,cluben köper ett o hyr ut mitt tips haha.
MvhAR
HUR gör mazda auktoriserade verkstäder vid dylika problem ?
måste ju finnas ett verktyg för detta ändamål,cluben köper ett o hyr ut mitt tips haha.
MvhAR
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)
Var inget problem att komma åt med billig avdragare från Fultema när jag svängt runt bärarmen:Niklas Falk wrote:Ingen konst (men pyssligt) med en rejäl tvingpress och rätt hylsor/mellanlägg.TPR wrote:Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln?
Men du får ju plocka bort coilovern så du slipper sitta inne i hjulhuset
download/file.php?id=3921&mode=view
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.