Bur

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Fredrik Henriksson

Bur

Post by Fredrik Henriksson »

Vet någon om bilprovningen kräver vaddering runt rör när man ska besiktiga med bur? Blir tajt att få på hardtopp (på ett snyggt sätt) isf... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Vaddering där kontakt kan ske.
Bes utan HT så slipper du avbärare mot främre bågen (man ska inte kunna kilas fast mellan tak och båge).
Fredrik Henriksson

Har för mig att jag läste något inlägg där man ifrågasatte möjligheten att få sträva mellan bur och och dämpartorn godkänt av bilprovningen. Har pratat med en Cert-burbyggare och det har aldrig varit något bekymmer att besiktiga de bilar han byggt med sträva till tornen. Så sträva får d bli... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att jag läste något inlägg där man ifrågasatte möjligheten att få sträva mellan bur och och dämpartorn godkänt av bilprovningen. Har pratat med en Cert-burbyggare och det har aldrig varit något bekymmer att besiktiga de bilar han byggt med sträva till tornen. Så sträva får d bli... :)
Annars lägger du den mellan inner/ytterskärm då syns den inte lika tydligt i motorummet. Det är ju där den hamnar i alla fall om man ska gå från hörnet aldra längst fram på golvet (framför dödpedalen).
Fredrik Henriksson

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Har för mig att jag läste något inlägg där man ifrågasatte möjligheten att få sträva mellan bur och och dämpartorn godkänt av bilprovningen. Har pratat med en Cert-burbyggare och det har aldrig varit något bekymmer att besiktiga de bilar han byggt med sträva till tornen. Så sträva får d bli... :)
Annars lägger du den mellan inner/ytterskärm då syns den inte lika tydligt i motorummet. Det är ju där den hamnar i alla fall om man ska gå från hörnet aldra längst fram på golvet (framför dödpedalen).
Ska prata med Gäddhultarn om det, tack för tipset! :)
Fredrik Henriksson

Re: Bur

Är det någon som vet vad bilprovningen tycker om sidosträvor? Dom gör det ju lite tuffare att komma in och ut... :think2:
Per Hammarsjö

Post by Per Hammarsjö »

Jag vet inte hel hundra.

Men jag har däremot haft diskussion med två killar som har helbur i sina bilar. En Integrale och en Golf.
Jag började pladdra om att omregga min bil till rallybil för att slippa bygga om bilen vid varje besiktning men dom hävdade att man inte behövde det.
Efter ett snack med Niklas Falk så visade det sig att i bilar, innan det blev krav på helbilsgodkänt 1998, verkar dom inte bry sig. Efter det så blir det kinkigt. Å andra sidan har ju jag besiktigat min bil med andra dämpare, fälgar avgassystem etc och inte fått nedslag på det trots att min bil är en 99:a i papperna.

Men hur som, dessa två herrar rullar utan problem genom besiktningen varje år. Den ena är en Rallybil och den andra är bara en extrem replika av en WRC bil.. Båda med sidosträvor vid dörrarna. Båda byggda innan 1998.

På min bur som jag köpt sitter dessa bultade i öglor så jag kan ta bort dom. Kanske det vore något att satsa på om du är osäker? Är ju smidigt om man ska byta stol eller liknande och inte kommer åt? Slippa montera ur hela buren.
Fredrik Henriksson

Per Hammarsjö wrote:av en WRC bil.. Båda med sidosträvor vid dörrarna. Båda byggda innan 1998.

På min bur som jag köpt sitter dessa bultade i öglor så jag kan ta bort dom. Kanske det vore något att satsa på om du är osäker? Är ju smidigt om man ska byta stol eller liknande och inte kommer åt? Slippa montera ur hela buren.
Killen som bygger min bur bygger normalt sett inte med hänsyn till bilprovningen så det är därför jag undrar. Tanken är att buren skall svetsas in in karossen så det kommer inte att gå att skruva ur buren. Hoppas även på att slippa skruvade strävor, gott att höra att det åtminstone är två som besiktigar med strävor i... :)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Lejban »

Tittar på möjligheterna att fixa bur, eller iallfall sidosträvor.

Vet ni vilka företag man kan vända sig till?

Mailade finess, men dom ville ha 7-10k bara för sidosträvor. När jag frågade varför det va så dyrt (jämnfört med en ompbur för 5-6k) fick jag otrevligt svar. Mailade tillbaka och väldigt vänligt förklarade att jag inte visste, därför jag frågade, så fick jag inte ens svar. Om företaget inte kan motivera sina priser, eller svara på frågor tänker jag inte vara kund hos dom... så nu behöver jag alternativ!

Jag antar att man förlänger ccbågen till en bur?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Niklas Falk »

Har du verifierade mallar färdiga (som är avskrivna) så är det rimliga priser, vill du ha customjobb där inte ett enda mått finns färdigt, då går det på klockan, precis som vilken verkstad som helst. 10 timmars jobb blir det lätt, lite beroende på hur mycket förkunskap som finns (väl fungerade sidosträvor kastar du inte dit hur som helst, fråga Pihl...).

OMP etc är ju dessutom gjorda med stor marginal med gott om utrymme mellan bur och kaross (dvs trängre mot föraren). Finess är välkända för att försöka få det att smita närmare karossen och därmed ge ett bättre resultat. Precision som kostar tid = pengar.

Finess har ju dessutom cert, så de kan bygga så bra som de vill, utan att vara begränsade av SBF TR.

Antingen har man tid och kunskaper själv, eller så betalar man för nån annans. "Gratis är det bara om man värderar sin egen tid som värdelös" :)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Har du verifierade mallar färdiga (som är avskrivna) så är det rimliga priser, vill du ha customjobb där inte ett enda mått finns färdigt, då går det på klockan, precis som vilken verkstad som helst. 10 timmars jobb blir det lätt, lite beroende på hur mycket förkunskap som finns (väl fungerade sidosträvor kastar du inte dit hur som helst, fråga Pihl...).

OMP etc är ju dessutom gjorda med stor marginal med gott om utrymme mellan bur och kaross (dvs trängre mot föraren). Finess är välkända för att försöka få det att smita närmare karossen och därmed ge ett bättre resultat. Precision som kostar tid = pengar.

Finess har ju dessutom cert, så de kan bygga så bra som de vill, utan att vara begränsade av SBF TR.

Antingen har man tid och kunskaper själv, eller så betalar man för nån annans. "Gratis är det bara om man värderar sin egen tid som värdelös" :)
Niklas, jag förstår mycket väl resonemanget, jobbar precis så själv på jobbet ( på timme, customjobb tar längre tid än standardiserade jobb osv). Jag vill Dock inte bygga buren själv, då jag inte har varken möjlighet eller kunskap.

Finess har dock gjort förlängninar av CC-bågar förut (Drangels bil som numera körs av Magnus tex.) Så det borde vara lätt för dom. Men dom fick sin chans, men valde att vara otrevliga istället för serviceminded, så nu letar jag alternativ. (Om dom svarar på mitt sista mail med en bra förklaring kanske jag tänker om).

Fö måste väl bara huvudbågen följa TR i roadsport, eftersom resten av buren är valfri? (Men det är ju alltid bra om buren är enligt reglerna ifall man vill byta klass nångång)

Så vilka andra firmor finns det?
Tobias Bollmark
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club

Post by Lejban »

Timmy tipsade mig om att det finns färdiga dörrsträvor att köpa:

http://www.trlanefabs.co.uk/MAZDA-MX5-A ... -BARS.html
Tobias Bollmark
Torkel k

Post by Torkel k »

Lejban wrote:Timmy tipsade mig om att det finns färdiga dörrsträvor att köpa:

http://www.trlanefabs.co.uk/MAZDA-MX5-A ... -BARS.html
Jag har de här, eftersom jag har en harddog-båge. http://www.bethania-garage.com/door_bar.htm
De gör bra skillnad för chassit.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply