Ska börja lätta min komfortkryssare (NB 2001) så att den hamnar hyfsat nära gränsen för standardklass och tänkte ta bort "isoleringen" som sitter på insidan av motorhuven. För visst har den inget annat syfte än att dämpa en del av motorljudet?
/Andreas E
Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Det fungerar även som en värmesköld till huven för att skydda lacken och att inte huven skall bli jätte varm.
Men står du aldrig still med motorn igång så
Sett speciellt turbo bilar där det bubblat fint i lacken
Men står du aldrig still med motorn igång så
Sett speciellt turbo bilar där det bubblat fint i lacken
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Det var ju typiskt. Eftersom jag inte vill att lacken blir sämre än den redan är får det bli att hitta annat att lätta bort. Tack för snabbt svar.chriss wrote:Det fungerar även som en värmesköld till huven för att skydda lacken och att inte huven skall bli jätte varm.
Men står du aldrig still med motorn igång så
Sett speciellt turbo bilar där det bubblat fint i lacken
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Jag hade plockat bort skiten och inte oroat mig mer för det. Om det varit ett problem hade vi väl sett skador på insidan av huvarna på racebilarna i klubben, men jag har i alla fall inte sett något sådant. Någon? Många Miator har ingen isolering original, min t ex och den klarar sig utmärkt trots hård bankörning i stekande sol i North Carolina. De tunna plasthuvar vissa kör med är förmodligen klart mer känsliga än din originallack.
Om man kört med turbo hade det varit en helt annan sak, ett turbosystem blir ju långt mycket varmare än våra grenrör och på en mer koncentrerad punkt. Men med turbo är ju inte bilen riktigt godkänd i "Standard" längre.
Om man kört med turbo hade det varit en helt annan sak, ett turbosystem blir ju långt mycket varmare än våra grenrör och på en mer koncentrerad punkt. Men med turbo är ju inte bilen riktigt godkänd i "Standard" längre.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Torkel k wrote:Jag hade plockat bort skiten och inte oroat mig mer för det. Om det varit ett problem hade vi väl sett skador på insidan av huvarna på racebilarna i klubben, men jag har i alla fall inte sett något sådant. Någon? Många Miator har ingen isolering original, min t ex och den klarar sig utmärkt trots hård bankörning i stekande sol i North Carolina. De tunna plasthuvar vissa kör med är förmodligen klart mer känsliga än din originallack.
Om man kört med turbo hade det varit en helt annan sak, ett turbosystem blir ju långt mycket varmare än våra grenrör och på en mer koncentrerad punkt. Men med turbo är ju inte bilen riktigt godkänd i "Standard" längre.
Den fyller även en funktion som brandfilt fall det skulle börja brinna i motorummet så ska den smälta och sjunka ner över motorn och lägga sig över för att kväva elden.
Är man orolig över lacken så skulle jag nog tejpa med foile-tejp som reflekterar bort värmen. Det ska jag göra över mitt grenrör.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
- Miatamannen
- Spanjoren
- Posts: 556
- Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
- Location: Sjöbo
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
På min har det aldrig suttit någon isolering så riv bort det är mitt tips
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Nu är motorhuvs-"isoleringen" borta och bilen blev gissningsvis 1 kilo lättare (nu ska jag bara hitta runt 40 kg till som är lika enkelt att få bort utan påverkan på komforten ).
/Andreas E
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Några saker jag kom att tänka på:
# Ha så lite spolarvätska i behållaren som möjligt, enkelt sätt att spara något/några kilon.
# Vad har du för stereo? Är det original dubbel-DIN så lär man spara en del på att gå ned till en vanlig + täcklock där du kan sätta huvudströmbrytaren (för en komfortkryssare ska väl ha stereo?)
# Ta bort ett av signalhornen (sitter ju två st. original).
# Byt slutdämparen till något lättare (och få roligare ljud på köpet), t.ex. en RoadsterSport 3 (väger 7,5 kg, original till NB 98-00 väger 9,9 kg), går säkert att spara ännu mer med något hembyggt (men då ökar risken för resonansproblem).
# Mattan på hatthyllan består av en textilmatta överst ihopsydd här och var i kanterna med en 2-3 mm tjock gummimatta (och sedan är det lumpisolering under detta). Ta bort gummimattan, den känns ganska tung. Hur mycket det gör på ljudet vet jag dock inte. Alternativt kan du ta bort allt utom textilmattan men då ökar bullret (men det ser fortfarande gatmässigt ut).
# Konvertera till fönstervev på förarsidan (denna sida når man ju själv, sedan kan man ha el på passagerarsidan så att man kan köra upp och ned det fönstret även om man är ensam i bilen). Lite jobbigare att kunna återställa till original med annan dörrsida osv.)
# Ta bort solskydden (jag använder dem väldigt sällan, jag vet de som har tagit bort dem för att de tycker att de skymmer sikten i uppfällt läge i NBFL som ju har något högre sitthöjd i originalstolarna än NB 98-00), det finns snygga täcklock att köpa på Moss har jag för mig.
Några tips halvt på skämt (de sparar inga kilon men väl gram):
# Ta bort halvljusautomatiken om du har det, det brukar vara ett antal reläer och en del kabel och är dessutom en källa till problem med tiden.
# Ta bort själva tändaren ur cigarettändaruttaget (för du röker väl inte i bilen ändå).
# Ta ur glödlampan till backljuset, det är inte krav på backljus.
# Ta ur glödlampan ur den ena regskyltbelysningen, bara den ena behöver fungera (inte så snyggt dock).
# Ha så lite spolarvätska i behållaren som möjligt, enkelt sätt att spara något/några kilon.
# Vad har du för stereo? Är det original dubbel-DIN så lär man spara en del på att gå ned till en vanlig + täcklock där du kan sätta huvudströmbrytaren (för en komfortkryssare ska väl ha stereo?)
# Ta bort ett av signalhornen (sitter ju två st. original).
# Byt slutdämparen till något lättare (och få roligare ljud på köpet), t.ex. en RoadsterSport 3 (väger 7,5 kg, original till NB 98-00 väger 9,9 kg), går säkert att spara ännu mer med något hembyggt (men då ökar risken för resonansproblem).
# Mattan på hatthyllan består av en textilmatta överst ihopsydd här och var i kanterna med en 2-3 mm tjock gummimatta (och sedan är det lumpisolering under detta). Ta bort gummimattan, den känns ganska tung. Hur mycket det gör på ljudet vet jag dock inte. Alternativt kan du ta bort allt utom textilmattan men då ökar bullret (men det ser fortfarande gatmässigt ut).
# Konvertera till fönstervev på förarsidan (denna sida når man ju själv, sedan kan man ha el på passagerarsidan så att man kan köra upp och ned det fönstret även om man är ensam i bilen). Lite jobbigare att kunna återställa till original med annan dörrsida osv.)
# Ta bort solskydden (jag använder dem väldigt sällan, jag vet de som har tagit bort dem för att de tycker att de skymmer sikten i uppfällt läge i NBFL som ju har något högre sitthöjd i originalstolarna än NB 98-00), det finns snygga täcklock att köpa på Moss har jag för mig.
Några tips halvt på skämt (de sparar inga kilon men väl gram):
# Ta bort halvljusautomatiken om du har det, det brukar vara ett antal reläer och en del kabel och är dessutom en källa till problem med tiden.
# Ta bort själva tändaren ur cigarettändaruttaget (för du röker väl inte i bilen ändå).
# Ta ur glödlampan till backljuset, det är inte krav på backljus.
# Ta ur glödlampan ur den ena regskyltbelysningen, bara den ena behöver fungera (inte så snyggt dock).
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Har "isoleringen" på insidan av motorhuven ett syfte?
Kan du leva utan servo så är det många kilon och mycket trevligare känsla i styrningen (på bana iaf).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se