Med tanke på vad som hända Mats L på Kinnekulle vore det bra att lista vad man kan göra för att förhindra att motorn överhettar när man kör hårt och det är varmt ute (fyll gärna på listan).
Innan körning:
- Ta bort nummerplåt o dyl från luftintaget i fronten
- Se till att utsidan på kylaren är så ren som möjligt
- Se till att kylarvätskan är fräsch
- Montera tydlig varningslampa för övertemp (viewtopic.php?t=265)
- När det är riktigt varmt ute så justera luftflödet in genom luftintaget i fronten med kartong eller liknande så att maximalt med luft når kylaren
-
Under körning:
- Kör med max värme in i kupen (för att minska värmen i motorn)
- Håll koll på tempmätaren
-
Vad finns det mer man kan göra?
/Andreas K
Tips hur man förhindrar övertemp på motorn
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Tips hur man förhindrar övertemp på motorn
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Anders Ohlsson
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 118
- Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26
Är det någon som kör med oljekylare t.ex?
Det borde väl hjälpa att hålla motortemperaturen på rätt nivå? Generellt har väl de flesta race bilar oljekylare monterad?
Själv har jag en oljekylare liggande i garaget som jag fick köpa till "bra pris" av Bengt Hasslert på Setrab. Har dock inte monterat den då jag måste komplettera med diverse slangar och fästen. Kanske läge att göra det nu när bilen ändå ligger i delar i garaget.
Det borde väl hjälpa att hålla motortemperaturen på rätt nivå? Generellt har väl de flesta race bilar oljekylare monterad?
Själv har jag en oljekylare liggande i garaget som jag fick köpa till "bra pris" av Bengt Hasslert på Setrab. Har dock inte monterat den då jag måste komplettera med diverse slangar och fästen. Kanske läge att göra det nu när bilen ändå ligger i delar i garaget.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Med tanke på att grundproblemet är väl utrett och omdirigering av kylvattenflödet fungerar fint som enda åtgärd vid racing i Arizonaöknen så känns alla andra saker som symptompyssel. Kylvattnet kommer att vara rejält varmt runt 4ans cylinder oavsett om du kör med oljekylare.
Trots att jag inte har några problem så känns ett kylvattenkit som ett bra vinterpyssel (det är dags att byta kylvattnet i alla fall).
Trots att jag inte har några problem så känns ett kylvattenkit som ett bra vinterpyssel (det är dags att byta kylvattnet i alla fall).
Det tror jag med, grundproblement är ju att man har utgått från 323:an kylning och gjort om det för Miatan.Med tanke på att grundproblemet är väl utrett och omdirigering av kylvattenflödet fungerar fint som enda åtgärd vid racing i Arizonaöknen så känns alla andra saker som symptompyssel. Kylvattnet kommer att vara rejält varmt runt 4ans cylinder oavsett om du kör med oljekylare
Jag tänke prova med att gör den lättare re-routen som inte kräver termostat flytten. Utvattnet från värme-paktet dras till toppen av kylet istället för att skickas in i motorn igen och blandas upp med kallt vatten.
Se denna länk kittet för $ 89 - delar finns att köpa på biltema för att fixa detta.
http://www.bellengineering.net/Pages/pr ... bosys.html
Blir det inte bättre så gör jag termostat-flytten med. Hoppas man kan få köpa endast adaptern från 949 racing för enkel frakt. Slangar går ju att fixa hemma.
- Attachments
-
- IMG_0568small.jpg (194 KiB) Viewed 889 times