Och företaget som gjorde locken åt mig har lagt ner.Lejban wrote:Jupp, fast han hade inga kvar :/Per-Arne Andersson wrote:Har för mig att Henrik Pihl säljer sådana lock?
Ersätta popuplysen med fasta
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Re: Ersätta popuplysen med fasta
En väldigt vänlig skäl i Miataklubben har format ett par lock åt mig i makrolon
Då ena kommertäcka för luftintaget till motorn, funderar på hur man ska ta in luft istället. Enklast borde vara att borra ett 4-5cm stort hål i frontbumper under höger blinkers, ser ni några problem med det?
Då ena kommertäcka för luftintaget till motorn, funderar på hur man ska ta in luft istället. Enklast borde vara att borra ett 4-5cm stort hål i frontbumper under höger blinkers, ser ni några problem med det?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Jag vet inte om du har krockbalken kvar, men annars kommer den vara lite ivägen.Lejban wrote:En väldigt vänlig skäl i Miataklubben har format ett par lock åt mig i makrolon
Då ena kommertäcka för luftintaget till motorn, funderar på hur man ska ta in luft istället. Enklast borde vara att borra ett 4-5cm stort hål i frontbumper under höger blinkers, ser ni några problem med det?
Du har annars en hel del utrymme mellan kylaren och frontplåten så att du kan sticka in filtret framför kylar.
Då slipper du "uppvärmningen" av röret bakom kylaren och får frisk luft direkt in.
Vill du vara extra tuff så kan du ju bara sätta en tratt i kylarluftintaget
Jag gjorde det till Mantorp i år och bilen fick ett sjuhelvetes jävla gasrespons när farten gick upp men pga att bilen inte vart mappad med det där så valde jag att ta bort det. Du som kör med OEM AFM borde kunna använda det
Det kom aldrig tillbaka på bilen eftersom tiden var knapp.
Lycka till.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Har böjart pilla lite i garaget igen, har några frågor dessa rör:
Det ena är ifrån kåpån, blir det övertryck där trycks det ut i insugluften och blandas in och förbränns. Borde försämra effekten att blanda in olja? Kan man hitta nån sort ventil här ist?
Den tjockare vet jag inte vad den gör, så vad gör den?
Det ena är ifrån kåpån, blir det övertryck där trycks det ut i insugluften och blandas in och förbränns. Borde försämra effekten att blanda in olja? Kan man hitta nån sort ventil här ist?
Den tjockare vet jag inte vad den gör, så vad gör den?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Den tjockare är till tomgångsventilen eller tomgångsmotorn som den också kallas.Lejban wrote:Har böjart pilla lite i garaget igen, har några frågor dessa rör:
Det ena är ifrån kåpån, blir det övertryck där trycks det ut i insugluften och blandas in och förbränns. Borde försämra effekten att blanda in olja? Kan man hitta nån sort ventil här ist?
Den tjockare vet jag inte vad den gör, så vad gör den?
Du kan leda vevhusventilationen via en olje catch-tank om du vill slippa ha in olja i insuget.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj ... index.html
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Tack Conny.
Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Du skall nog inte plugga tomgångsmotorn för den har en viktig funktion vid kallstart och när man släpper gasen helt. Den kompenserar så att inte motorn dör vid gassläpp (idle drop) och höjer tomgången vid kallstart. Däremot vevhusventilationen kan du plugga i insugsröret och montera filter direkt vid ventilkåpan. SBP godkänner inte detta så du får kunna montera tillbaka röret till insuget vid besiktning. Men om SBF inte godkänner detta så är det catch-tank som gäller i såfall.Lejban wrote:Tack Conny.
Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Ersätta popuplysen med fasta
Conny Lundell wrote:Du skall nog inte plugga tomgångsmotorn för den har en viktig funktion vid kallstart och när man släpper gasen helt. Den kompenserar så att inte motorn dör vid gassläpp (idle drop) och höjer tomgången vid kallstart. Däremot vevhusventilationen kan du plugga i insugsröret och montera filter direkt vid ventilkåpan. SBP godkänner inte detta så du får kunna montera tillbaka röret till insuget vid besiktning. Men om SBF inte godkänner filter till vevhuset så är det catch-tank som gäller i såfall.Lejban wrote:Tack Conny.
Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994