Diffbroms?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Ruben

Diffbroms?

Post by Ruben »

Tjena.

Jag är både ny här och i miata träsket och har en fråga.

Efter lite forskning så har jag upptäckt att bilarna med automatlåda har 4.300:1 i utväxling men det jag inte har hittat är om dom har diffbroms och om i så fall vilken och går det att använda till en 1.8 manuell?

Mvh Ruben
Victor
Medlem MX-5 Racing Club

Re: Diffbroms?

Post by Victor »

Diffbroms eller inte beror nog inte så mycket på utväxling eller manuell/automat, det beror mer på motor, årsmodell och marknad som bilen såldes ny på.

Mina iakttagelser säger att alla svensk- och tysksålda NB 1,8 (98-00) har diffbroms (och 4,1:1). På NA ska det tydligen kunna skilja på svensksålda (diffbroms standard) och tysksålda (diffbroms tillval).

I England verkar det som man kunde köpa en snikversion av NB 1,8 som inte hade elspeglar, centrallås, elhissar, elantenn, diffbroms, de blanka instegslisterna och några andra detaljer. Detta fick man i "S-paketet" och som jag förstår var allt detta standard på 1,8:orna i Tyskland och Sverige.

Vad det gäller NBFL (01-05) är jag mer osäker på om vanliga 1,8 hade diffbroms eftersom 1,8 Sport fanns då (16" fälgar, BIlsteindämpare, större bromsar, diffbroms, fjäderbensstag m.m.). Det är möjligt att man tog bort diffbromsen från de vanliga 1,8:orna då.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply