Tänkte få lite hjälp av forumet i mina funderingar, jag vill på sikt skaffa mig en cupbil som går att "glassa" i.
Snabbaste och enklaste sättet är som alltid att köpa en färdig bil och lägga tiden på att lära sig köra och ställa in bilen. Jag har sett bilar från 55kkr som verkar vara bra, 1.8 motor banchassie, uppdaterade bromsar och vagnbok. Och redan raceplatinerade.
Men jag har en lite byggdjävul

Surfat runt lite på Miata delar och det verkar som att ett chassi går på ca 11kkr (D2/XYZ), bromsar 13kkr (D2/XYZ) fram. Vad en motor med byte går på har jag ingen exakt koll på men en hel bil (323) med 1.8 hittar man för 3-4kkr.
Och ja nu har man brutit 30kkr vallen så det är billigare att köpa färdigt, man kan kanske hitta begagnade bitar och satsa på bromsar från en senare Miata? Vilka bromsat tillåts i klass 2?
Sedan tillkommer bälte, stol och båge 10kkr? och en massa småkrafs som säkert blir en 5kkr.
Fälgar och däck är inte billigt, som tur är ligger det 4st toyo r-däck 205/50 15 på Fälgar 15x7,5 ET26 100x4 i garaget som jag fått för mig går att använda till en NA/NB.
Budget 70kkr för ett bygge. (Vad har jag glöm?)
Vitsen med att bygga själv skulle kunna vara att man sprider ut kostnaderna och tillfredsställa byggdjävulen och planerings galningen i mig som gillar att leta delar och fundera. (som nu

Så dags att förtydliga min frågeställning;
Finns det några fördelar att köpa billigt och bygga själv jämfört med att köpa färdigt (om nu en sånhär bil kan bli färdig) Tid, Pengar och resultat är bra enheter att mäta i.
Och har jag totalt missat vad jag behöver och vad det kostar att bygga?
Med hopp om en glass i år, banträffar nästa och sedan cupen.
/Martin