Ställa in tändningen

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Ställa in tändningen

Post by danielj »

Försöker ställa in tändningen på min Miata 1,6l men framgången är dålig känner jag.

Kan man få problemet med kombinationen Magnecor KV85 kablar och en tändinställningslampa?

Har ut gått mer eller mindre från instruktionerna på http://www.miata.net/garage/ignition.html
med hjälp av biltemas Tändinställningslampa

Problemet jag har är att lampan
  • blinkar aldrig på cylinder 1
    blinkar ibland på cylinder 2
    blinkar bra på cylinder 4
miata_tandningen.jpg
Daniel Jonsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ställa in tändningen

Post by Niklas Falk »

1+4 och 2+3 får gnista samtidigt ("WasteFire") så att du får bra funktion på 4an är ju lösningen (dvs den kan ersätta att sätta på 1an).
danielj
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 115
Joined: Tue 25 May 2010, 13:09
Location: Sthlm

Re: Ställa in tändningen

Post by danielj »

Tack Niklas

Nu har jag ändrat från ca 0-0,5 grader BTDC till ca 10-11 grader och känns ju lite bättre.

Nu finns det ju massor av guider och de flesta vet ju bra mycket mer om detta än mig men kan ju skriva vad jag gjorde och är det fel så säger någon säkert till och är det rätt så kan säkert någon annan ha nytta av det.

1. Skruvade loss luftröret mellan insug och filter
2. Skruvade loss tändstiften
3. Ner med en lång skruvmejsel i cylinder 1 och vrider runt motorn medurs så att skruvmejseln är som högst
  • (TDC cylinder 1)
4. Märker ut på remskivan med tipex :roll: en punkt parallellt med plastkåpan för tändningen där det är 0 eller T
5. Tillbaka montera tillbaka tändstift och luftrör
6. Varmkör bilen
7. När 6 är klart och tillbaka i garaget, koppla ihop GND and TEN i diagnosporten
8. Kolla tomgången, ska vara 850rpm
  • (min var strax över sträcket innan 1000rpm vilket borde vara ungefär rätt)
9. Sedan var det bara att rotera CAS sensorn medsols sätt från baksidan för att höja tändningen till något man tycker är lagom.
Daniel Jonsson
Post Reply