På Gröndalbanan mitt under körning på första varvet på passet så stendog bilen. Lyckades rulla in depån dock.
Gjorde inga tendenser till att tända.
Följande kollades: stift gav inte gnista, bränslepump gav soppa, säkringar hela, lite ryckande i kablage, sedan kopplades batteriet ur en stund, batterikablarna sattes ihop en stund. Skruvade tillbaka batterikablar och bilen gick tom igång med 3 stift. Det fjärde stiftet stoppades tillbaka och bilen startade som vanligt precis som inget hade hänt. Körde sedan sprinten och några pass + 22 mil hem, nemas problemas.
Någon som har nån idé om varför motorn dog?
- Dålig jord...
Återigen, tack alla som hjälpte till att få igång den
Plötslig bandöd
- Jari Olavison
Plötslig bandöd
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
- Miatamannen
- Spanjoren
Re: Plötslig bandöd
Jag har för mig att vi pratade om bensinfiltret och prova att byta det till att börja med.
Kan vara något "skit" som fastnat...
Inte speciellt svårt att byta och kostar inte många kronor.
Kan vara något "skit" som fastnat...
Inte speciellt svårt att byta och kostar inte många kronor.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
FD Sekreterare MX-5 Racing Club
1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
Eftersom motorn startade efter att batteriet varit bortkopplat så tyder det på att det är något med ECU.n. Det blev väl reset på den när du tog bort spänningen. (Gissar)Jari Olavison wrote:På Gröndalbanan mitt under körning på första varvet på passet så stendog bilen. Lyckades rulla in depån dock.
Gjorde inga tendenser till att tända.
Följande kollades: stift gav inte gnista, bränslepump gav soppa, säkringar hela, lite ryckande i kablage, sedan kopplades batteriet ur en stund, batterikablarna sattes ihop en stund. Skruvade tillbaka batterikablar och bilen gick tom igång med 3 stift. Det fjärde stiftet stoppades tillbaka och bilen startade som vanligt precis som inget hade hänt. Körde sedan sprinten och några pass + 22 mil hem, nemas problemas.
Någon som har nån idé om varför motorn dog?
- Dålig jord...
Återigen, tack alla som hjälpte till att få igång den
Jag skulle nog börjat med att rengöra alla jordpunkter och även kolla kontakten som sitter på ECU.n om den ser okej ut. Det kan bli fukt där under mattan och plåten där den sitter.
Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Jari Olavison
Bensinfilter har jag liggande, så det ska bytas snart. Får gå igenom jordpunkter och kontakter
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Kapar tråden lite då min bil dog på vägen igår.
Soppa finns, kollade felkoder som visade fyra snabba blink, alltså felkod fyra, vilket innebär att styrboxen inte får någon signal från cas:en. Sen om det är kortslutning iom det blöta vädret, eller helt enkelt (och troligtvis) kamaxelgivaren som gett upp får jag kolla närmare på.
Har du kollat koderna?
Soppa finns, kollade felkoder som visade fyra snabba blink, alltså felkod fyra, vilket innebär att styrboxen inte får någon signal från cas:en. Sen om det är kortslutning iom det blöta vädret, eller helt enkelt (och troligtvis) kamaxelgivaren som gett upp får jag kolla närmare på.
Har du kollat koderna?
Christian Olsson