Gnisslande bränslepump?
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Gnisslande bränslepump?
Jag märkte ljudet när jag höjde bränsletrycket med min mekaniska bränsletrycksregulator. Ju högre tryck desto högre ljud. Det är ett pulserande ljud. Är det bränslepumpen som är på väg att ge upp, tro
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Gnisslande bränslepump?
Hejsan Dennis!Dennis Kullman wrote:Jag märkte ljudet när jag höjde bränsletrycket med min mekaniska bränsletrycksregulator. Ju högre tryck desto högre ljud. Det är ett pulserande ljud. Är det bränslepumpen som är på väg att ge upp, tro
Är det en originalpump eller en annan högflödespump? Jag bytte till en Wallbropump när jag turbokonverterade och den pumpen låter betydligt mer än en original. Ljudet ökar med all sannolikhet när du ökar trycket i systemet. Sen förstår jag inte riktigt varför du vill ha en reglerbar btr när du kör med Megasquirt. Om du vill ha mer bränsle så är det bättre att gå upp i spridarstorlek. Nu har du ju alla möjligheter att göra det.
(byte av spridarstorlek är kanske emot reglementet?) Jag har inte så stor koll på det.
Mvh: Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Gnisslande bränslepump?
Hej Conny,Conny Lundell wrote:Hejsan Dennis!Dennis Kullman wrote:Jag märkte ljudet när jag höjde bränsletrycket med min mekaniska bränsletrycksregulator. Ju högre tryck desto högre ljud. Det är ett pulserande ljud. Är det bränslepumpen som är på väg att ge upp, tro
Är det en originalpump eller en annan högflödespump? Jag bytte till en Wallbropump när jag turbokonverterade och den pumpen låter betydligt mer än en original. Ljudet ökar med all sannolikhet när du ökar trycket i systemet. Sen förstår jag inte riktigt varför du vill ha en reglerbar btr när du kör med Megasquirt. Om du vill ha mer bränsle så är det bättre att gå upp i spridarstorlek. Nu har du ju alla möjligheter att göra det.
(byte av spridarstorlek är kanske emot reglementet?) Jag har inte så stor koll på det.
Mvh: Conny
jag har en originalpump. BTRen hade jag redan installerat (och nollställt inför installationen av MS), men eftersom jag inte vågade mig på att ändra i grundmapen utan bredbandslambda (och ev. tuninghjälp) innan dagens tävling, så ville jag vrida upp trycket lite med BTRen. Större spridare tror jag inte att jag får byta till.
Grejerna höll i a f både till banan, på banan, och hela vägen hem, så jag är nöjd.
Mvh
Dennis
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Gnisslande bränslepump?
Hej Dennis!
Jag så att DiyAutotune hade en map för preppad sugmotor som kanske skulle passa din motor. Klistrar in texten och länken.
Basemappen som följer med är en mapp som är anpassad för överladdning då VE och spark tabellerna är skalade för överladdning. Denna passar säkert mycket bättre din motor setup då den är för sugmotor. http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_downloads.htm
Extended Base Maps: (use at your own risk)
These maps are provided to assist advanced users with specific purposes. They are NOT meant to be final maps, but in specific circumstances can serve as a closer base map for a modified vehicle. Use at your own risk.
MSPNP_MM9093_ ITA_JT16_Base_Map_102908.msq This is a fully tuned base map for an SCCA Improved Touring '91 Miata (ITA) that ended up making 127whp/113wtq. This is a modified race engine that is fairly far out from a stock engine and needed a significantly different tune. Slightly less timing was needed, and significantly more fuel was needed, than what is configured in the standard base map. This may serve as a better base map for a naturally aspirated full race motor.
mvh: Conny
Jag så att DiyAutotune hade en map för preppad sugmotor som kanske skulle passa din motor. Klistrar in texten och länken.
Basemappen som följer med är en mapp som är anpassad för överladdning då VE och spark tabellerna är skalade för överladdning. Denna passar säkert mycket bättre din motor setup då den är för sugmotor. http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_downloads.htm
Extended Base Maps: (use at your own risk)
These maps are provided to assist advanced users with specific purposes. They are NOT meant to be final maps, but in specific circumstances can serve as a closer base map for a modified vehicle. Use at your own risk.
MSPNP_MM9093_ ITA_JT16_Base_Map_102908.msq This is a fully tuned base map for an SCCA Improved Touring '91 Miata (ITA) that ended up making 127whp/113wtq. This is a modified race engine that is fairly far out from a stock engine and needed a significantly different tune. Slightly less timing was needed, and significantly more fuel was needed, than what is configured in the standard base map. This may serve as a better base map for a naturally aspirated full race motor.
mvh: Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 840
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26
Re: Gnisslande bränslepump?
Jag såg också den, men min motor är ju helt orörd (och gammal...), så det är nog lite riskabelt att testa... det får nog bli test i bänk så småningom...Conny Lundell wrote:Hej Dennis!
Jag så att DiyAutotune hade en map för preppad sugmotor som kanske skulle passa din motor. Klistrar in texten och länken.
Basemappen som följer med är en mapp som är anpassad för överladdning då VE och spark tabellerna är skalade för överladdning. Denna passar säkert mycket bättre din motor setup då den är för sugmotor. http://www.megasquirtpnp.com/mspnp_downloads.htm
Extended Base Maps: (use at your own risk)
These maps are provided to assist advanced users with specific purposes. They are NOT meant to be final maps, but in specific circumstances can serve as a closer base map for a modified vehicle. Use at your own risk.
MSPNP_MM9093_ ITA_JT16_Base_Map_102908.msq This is a fully tuned base map for an SCCA Improved Touring '91 Miata (ITA) that ended up making 127whp/113wtq. This is a modified race engine that is fairly far out from a stock engine and needed a significantly different tune. Slightly less timing was needed, and significantly more fuel was needed, than what is configured in the standard base map. This may serve as a better base map for a naturally aspirated full race motor.
mvh: Conny