Bromsar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Bromsar

Post by Ronnie »

Jag upptäckte att mina bromskolvar är olika, vä 45mm och hö 40mm det kan ju inte va normalt? Är det någon som har koll på varför det är så?
Attachments
kolvar.JPG
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bromsar

Post by Niklas Falk »

Det är längden på dem du funderar över antar jag, inte diametern (som inte ser ut att diffa så mycket och skulle fått mycket lustiga effekter)?

Jag kan inte komma på nån anledning och har noll koll på hur mina ser ut (så ambitiös kan man väl inte va :think2: ).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsar

Post by Cyberoid »

Tycker det är den vänstra som ser konstig ut? Finns en bild i min tråd (sidan 8 ) som du kan jämföra med.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bromsar

Post by Fredrik Henriksson »

Har renoverat ok till två miator, NA i båda fallen. Kolven skall se ut som den högra, iaf på NA och jag gissar även på NB. Den vänstra ser ut att sakna spår för damasken... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Bromsar

Post by Pingen »

Den vänstra har använts som bromskloss, därav längden ;)
Christian Olsson
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsar

Post by Cyberoid »

Är det så enkelt att det är två olika delar som är sammanpressade och att det rört på sig när du stått hårt på bromsen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Bromsar

Post by Ronnie »

Nix det är bara en del. Och det är ju kanten där damasken ska sitta som saknas.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bromsar

Post by Fredrik Henriksson »

Är det en nödlösning av någon tidigare ägare som inte kunnat pressa in en kärvande kolv tillräckligt långt vid byte av belägg? Vi använder kapskivan istället!!!!! :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsar

Post by TPR »

Satt det en damask på den korta kolven?
Och hur satt den isf fast?

Jag hade en kolv som var annorlunda på ett av mina 4-kolvs Porsche ok.
Berodde på en tidigare renovering där firman hade tagit en nyare sort av kolv med damasken fastsatt i själva oket istället för på kolven.
Bara ett exempel på ett liknande fall... :think2: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Bromsar

Post by Ronnie »

Damasken sitter som vanligt bara det att yttre kanten saknas. Det är också andra gången den här damasken blir upp bränd och nu så förstår man ju varför, den har ju legat mot belägget.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
Post Reply