Bromsar
Bromsar
Jag upptäckte att mina bromskolvar är olika, vä 45mm och hö 40mm det kan ju inte va normalt? Är det någon som har koll på varför det är så?
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Bromsar
Det är längden på dem du funderar över antar jag, inte diametern (som inte ser ut att diffa så mycket och skulle fått mycket lustiga effekter)?
Jag kan inte komma på nån anledning och har noll koll på hur mina ser ut (så ambitiös kan man väl inte va ).
Jag kan inte komma på nån anledning och har noll koll på hur mina ser ut (så ambitiös kan man väl inte va ).
Re: Bromsar
Tycker det är den vänstra som ser konstig ut? Finns en bild i min tråd (sidan 8 ) som du kan jämföra med.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bromsar
Har renoverat ok till två miator, NA i båda fallen. Kolven skall se ut som den högra, iaf på NA och jag gissar även på NB. Den vänstra ser ut att sakna spår för damasken...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Bromsar
Är det så enkelt att det är två olika delar som är sammanpressade och att det rört på sig när du stått hårt på bromsen?
Re: Bromsar
Nix det är bara en del. Och det är ju kanten där damasken ska sitta som saknas.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Bromsar
Är det en nödlösning av någon tidigare ägare som inte kunnat pressa in en kärvande kolv tillräckligt långt vid byte av belägg? Vi använder kapskivan istället!!!!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Bromsar
Satt det en damask på den korta kolven?
Och hur satt den isf fast?
Jag hade en kolv som var annorlunda på ett av mina 4-kolvs Porsche ok.
Berodde på en tidigare renovering där firman hade tagit en nyare sort av kolv med damasken fastsatt i själva oket istället för på kolven.
Bara ett exempel på ett liknande fall...
Och hur satt den isf fast?
Jag hade en kolv som var annorlunda på ett av mina 4-kolvs Porsche ok.
Berodde på en tidigare renovering där firman hade tagit en nyare sort av kolv med damasken fastsatt i själva oket istället för på kolven.
Bara ett exempel på ett liknande fall...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Bromsar
Damasken sitter som vanligt bara det att yttre kanten saknas. Det är också andra gången den här damasken blir upp bränd och nu så förstår man ju varför, den har ju legat mot belägget.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
http://www.mpunkten.se