Tänkte byta vatten i kylaren nu när man inte fick ha glykol på MX-5 Cup racet på Kinnekulle. Såg i reparationsboken att man skulle ha destillerat eller avmineraliserat vatten. Är det ett måste eller kan man ta vanligt kranvatten?
/Andreas K
Destillerat vatten i kylaren - ett måste?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
Destillerat vatten i kylaren - ett måste?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Destillerat vatten i kylaren - ett måste?
Bara vanligt vatten , för att öka på kyl-effekten kan man ta lite såpa i vattnet ( ger effekt som Water wetter men gratis ) Till hösten tömmer/spolar du systemet och håller på vanlig glykol-lösning
/Joachim
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Destillerat vatten i kylaren - ett måste?
Destillerat vatten är ett knöligt sätt att friskriva sig från diverse skräpvatten som finns i diverse länder på klotet.
Jonfritt är kylarvattnet inte oavsett, det har ju kontakt med massor av metall hela tiden. Men om ditt kranvatten ger avlagringar i badkaret så kanske det finns bättre (du vill ju inte att fällningar och annat ska krympa kylkanalerna).
Jag skulle inte välja annat än kranvatten, trots att jag har avjonat i kran några meter från kontoret, men har jag missat att säga att jag är lat.
Byter du vatten vår/höst (för att få i lite glykol och se få bort det) så servar/rensar du ditt kylsystem mycket mera än Mazda tänkt sig.
Jonfritt är kylarvattnet inte oavsett, det har ju kontakt med massor av metall hela tiden. Men om ditt kranvatten ger avlagringar i badkaret så kanske det finns bättre (du vill ju inte att fällningar och annat ska krympa kylkanalerna).
Jag skulle inte välja annat än kranvatten, trots att jag har avjonat i kran några meter från kontoret, men har jag missat att säga att jag är lat.
Byter du vatten vår/höst (för att få i lite glykol och se få bort det) så servar/rensar du ditt kylsystem mycket mera än Mazda tänkt sig.