Skulle montera av undre bärarm bak men stötte på patrull. Det yttre nedre fästet, det som sitter i navet, är problemet. Det ser ut att vara en genomgående bult med mutter i andra ändan. Muttern får jag av men sen? Kan man slå ut bulten, eller den ska gängas ut... eller kapas?
Eller det funkar att värma, och i så fall vad ska man värma?
Bärarm bak - Akut
Bärarm bak - Akut
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Re: Bärarm bak - Akut
Samma problem som jag hade. De stora genomgående bultarna har tydligen en tendens att rosta fast i hylsorna inuti bussningarna. Därför funkar inte heller mutterknackare på dem, bussningarna fjädrar bara med. Jag tog loss alltihop som ett paket från bilen, spände fast i skruvstäd och vred loss dem. Lycka till!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Bärarm bak - Akut
Tackar, verkar vara samma problem då som jag har. Tog du loss drivaxlen inne vid växellådan eller ute vid navet?Sleipner wrote:Samma problem som jag hade. De stora genomgående bultarna har tydligen en tendens att rosta fast i hylsorna inuti bussningarna. Därför funkar inte heller mutterknackare på dem, bussningarna fjädrar bara med. Jag tog loss alltihop som ett paket från bilen, spände fast i skruvstäd och vred loss dem. Lycka till!
Fler som har några erfarenheter och råd hur man gör?
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Re: Bärarm bak - Akut
Jag lossade axlarna ute vid navet och lät dem sitta kvar i diffen (jag gissar att du menar diffen, inte vxl-lådan?). M32 muttern tog jag med knackare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Bärarm bak - Akut
Detta kan strula massorTackar, verkar vara samma problem då som jag har. Tog du loss drivaxlen inne vid växellådan eller ute vid navet? Fler som har några erfarenheter och råd hur man gör?
- För att få loss genomgående bult vid yttre bärarm
CRC Frost-rostlösnings-spray brukar kunna fungerar, används aggressivt från båda hållen
Drivaxel rostar ibland fast i yttre hub, då helt omöjligt att få loss , bärarm och drivaxel får tas bort i ett paket och tas till press/skruvstäd för att lossas.
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Bärarm bak - Akut
"Vilken storlek på hammare använde du? Har du en större hammare?"
Glömde säga (skriva) att jag använde en vanlig 3-arms avdragare för att pressa loss axeln ur navet. På min bil gick det lätt, men den har i och för sig levt i en torr och skyddad tillvaro i North Carolina 80% av sitt liv.
Glömde säga (skriva) att jag använde en vanlig 3-arms avdragare för att pressa loss axeln ur navet. På min bil gick det lätt, men den har i och för sig levt i en torr och skyddad tillvaro i North Carolina 80% av sitt liv.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Bärarm bak - Akut
Började titta på samma sak nu ikväll. Har ju bilen redan upphissad för renovering av bakre bromsok.. men fick ni loss drivaxelbulten utan att ha bilen på backen eller utan att kunna bromsa?
Bussningarna i hubben får man loss dem utan att slita sitt hår eller bättre att lämna in till någon verkstad som kan pressa ur dem? Borde ju gå att lösa även om en drivaxel skulle råka sitta kvar??
Bussningarna i hubben får man loss dem utan att slita sitt hår eller bättre att lämna in till någon verkstad som kan pressa ur dem? Borde ju gå att lösa även om en drivaxel skulle råka sitta kvar??
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
Re: Bärarm bak - Akut
Lite återrapport ang detta. Drivaxelbulten lossades med bilen upphissad och en assistent som höll emot i hjulbultarna med ett bräckjärn. Funkade bra. Att dra loss navet med en andragare funkade inte förr oss i alla fall. Krökte yttersta biten på axeln...kroegarn wrote:Började titta på samma sak nu ikväll. Har ju bilen redan upphissad för renovering av bakre bromsok.. men fick ni loss drivaxelbulten utan att ha bilen på backen eller utan att kunna bromsa?
Bussningarna i hubben får man loss dem utan att slita sitt hår eller bättre att lämna in till någon verkstad som kan pressa ur dem? Borde ju gå att lösa även om en drivaxel skulle råka sitta kvar??
Att sedan få ut bussningarna ur bärarmarna funkade sedan jättebra med ELD En liten gasolbrännare och tillslut blev gummit varmt, tog eld, smälte och knackades enkelt ut med en hammare och en liten mejsel...
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94