Även en annan slutväxel står på önskelistan. Men dom tycks vara svåra att få tag på.
Själv köpte jag en fram-diff från en Mazda BP truck 87-88 som har 4.44 utväxlingen(kronhjul och pinjong), blev i mitt tycke väldigt bra. Diffarna finns även de på bildelsbasen, fick min för 1000:- lämnade bort bytet som var ganska dyrt eftersom det är svårt att få detta rätt med shimsningen i diff-huset. Diffar är något jag inte ger mig på . Dennis bytte själv (imponerade) shock:. Riv
inte isär det själv utan låt kunnig mäta upp det innan (underlättar shimsningen).
Sen får man fundera lite på vilka banor som det körs på kan bli fel med växlingar (tappar man flytet).
Högre utväxling = bra vid stående starter
Lägre utväxling = bra vid rulland starter kan dra längre på 2:an
EX (1.8 NA)
Kullen
Perfekt med 4.1 diff, runt på baksidan utan behöva växla
Med 4.44 (4.3) varvtalsstoppet innan krön eller växla just uppe/efter Molin inte bra
Knutan
4.44 diffen är bra i T1 men i Litho hårnålar för mycket på varvtalsstopp och två:an för hög i utgången på rakan
( 4.1 bättre )
Niklas bil med 4.8 diffen verkar fungera bra på banor som Mantorp/A-torp och givetvis starter
Är man seriös har man olika diffar för olika banor som BMW-cup bilarna, men lite väl mycket meck kanske ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team