Jag kör inte mycket på vintern, men jag upptäckte ett irriterande och underligt problem. Jag får knappt nån luft genom luftkanalerna. Hur mycket jag än vrider på fläkten så kommer det knappt nån luft alls.
Så är det när reglalget står på att ta luften utifrån. Om jag ställer den på att cirkulera luften i kupen så blir det fullt drag. Men den kan jag inte köra för då immar det ju igen.
Så då är frågan, går det att på något hyffsat enkelt sätt att reda på vad som hänt? Det känns som att det skulle vara nånting i styrningen till reglaget som styr om luften ska komma utifrån eller cirkulera inne. Det reglaget är väldigt trögt att dra i.
Eller så har nån slang hoppat loss.
Hur kollar jag det enklast? Är det bästa att lämna in det till nån verkstad?
Ingen luft till kupen.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
Re: Ingen luft till kupen.
Det är lite pyssligt att komma åt reglagen, men jag har för mig att själva vajeranslutnignarna sitter på passagerarsidan framför mittkonsollens hårda plast. Hur mycket matta och jox det är ivägen har jag ingen koll på men utan matta så kommer man åt dem i alla fall (genom att stå på huvét under handsfacket).
Annars är väl främsta anledningen löv i intaget på passagerarsidan (nås ovan/utifrån där vindrutetorkarmotorn+stag sitter)?
Edit: Hmm, spjället mellan innerluft/ytterluft borde väl sitta i själva fläktenheten framför handskfacket. Om det regleget går trögt så kan det ju vara rent fysiska saker som hindrar (musbo eller liknande).
Annars är väl främsta anledningen löv i intaget på passagerarsidan (nås ovan/utifrån där vindrutetorkarmotorn+stag sitter)?
Edit: Hmm, spjället mellan innerluft/ytterluft borde väl sitta i själva fläktenheten framför handskfacket. Om det regleget går trögt så kan det ju vara rent fysiska saker som hindrar (musbo eller liknande).
-
Har råkat ut för detta flera gånger och det är ganska lätt åtgårdat.
Fläkten sitter under instrumentbrädan på passagerarsidan vid a-stolpen.
Vik ner mattan en bit och ta bort panelen nedanför handskfacksluckan så ser du den.
Den stora luftsslangen som är ansluten på fläkten har en förmåga att hoppa loss.
Trä på den igen och allt funkar som vanligt!
Ska ju sitta ett plastclips eller en liten skruv som håller slangen på plats men tydligen hade den skramlat loss.
Lycka till!
Edit: Läste nu att bekymret bara gäller vid friskluftsintag..
Nåväl, detta var ju bara ett tips.
Fläkten sitter under instrumentbrädan på passagerarsidan vid a-stolpen.
Vik ner mattan en bit och ta bort panelen nedanför handskfacksluckan så ser du den.
Den stora luftsslangen som är ansluten på fläkten har en förmåga att hoppa loss.
Trä på den igen och allt funkar som vanligt!
Ska ju sitta ett plastclips eller en liten skruv som håller slangen på plats men tydligen hade den skramlat loss.
Lycka till!
Edit: Läste nu att bekymret bara gäller vid friskluftsintag..
Nåväl, detta var ju bara ett tips.
Tackar för svaren!
Jag hoppas det är nått enkelt som musbon eller avhoppad slang.
Ska ta en titt så fort jag kan.
Jag hoppas det är nått enkelt som musbon eller avhoppad slang.
Ska ta en titt så fort jag kan.