byte av diffklump

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

byte av diffklump

Post by Fredrik Henriksson »

Det som gick ge vika när drivlinan flyttade sig bakåt i krocken var bakaxeln vars ena fästarm gick av. Denna axeln är en Torsen men jag har en även en odiffad bakaxel i garaget (till 1.8 så det är inte ett "viscohus") och undrar därför om det bara är att slänga i torsenklumpen i det odiffade huset?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: byte av diffklump

Post by Josen »

et som gick ge vika när drivlinan flyttade sig bakåt i krocken var bakaxeln vars ena fästarm gick av
Menar du att en diffhuset fästen gick av ( alu ) ? Det går att alu-svetsta ihop igen - ganska vanligt att man lagar på detta vis. Annars går det att flytta diffen i i öppna diffen. Hans D/Dennis har gjort detta och kan beskriva i detalj.

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: byte av diffklump

Post by Fredrik Henriksson »

Aha, trodde inte det gick att svetsa sånt så det blir bra, kanon! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: byte av diffklump

Post by Hans Drangel »

Om du har ett aluminium-hus till en odiffad 1.8L så använd det, det passar.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: byte av diffklump

Post by Josen »

Hans Drangel wrote:Om du har ett aluminium-hus till en odiffad 1.8L så använd det, det passar.
Självklart bäst :up: Bara att skruva över :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply