BAKAXEL DIFF

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

BAKAXEL DIFF

Post by Anders Träff »

Någon som vet om det går att lägga åt diffen på en 92a
och hur man går till väga :lol:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Niklas Falk »

Anders Träff wrote:Någon som vet om det går att lägga åt diffen på en 92a
och hur man går till väga :lol:
Det är en helt sluten viskodiff (med egen viskoolja innuti). När den är sliten tar man en ny. Men viskodiffar som är friska är svåra att få tag på (de är alla minst 15 år gamla), så det brukar sluta med en konvertering till 94-05 7" Torsen I/II/Tochigi-Fuji (lite olika drivaxlar).

Det finns mao ingen justering/renovering som går att utföra.
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Gladh »

Var hittar man dessa Torsen diffar och vad kostar det?
/Klas
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Niklas Falk »

Gladh wrote:Var hittar man dessa Torsen diffar och vad kostar det?
Från skrotade 94-05. Som komplett färdigt kit kan det gå lös på 10 papp (kanske några tusenlappar under), men om du är lite entreprenör så går det att fixa det billigare (skrota hel/halv bil och ägna en hel del tid åt att sälja av resten).

England verkar ha billigare delar och fler vrak än Tyskland (som har definitivt fler än Sverige).
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Hans Drangel »

Gladh wrote:Var hittar man dessa Torsen diffar och vad kostar det?
/Klas
Du har väl en NA 1.8L? Då behöver du bara en diffenhet med Torsenbroms. Jag köpte en sådan från tyskland för 450Euro. Enligt obekräftade uppgifter har alla tyska NB Torsen. De finns med 4.1 (5växlat) och 3.6 (3.9?) utväxling för den 6 växlade. NB har "hela " drivaxlar medan NA har en fläns vid diffen där drivaxeln är delad. Man kan byta till de delade drivaxlarna från NA diffen och montera dem i NB diffen.

Det bör fortfarande gå att hitta en NB Torsendiff i tyskland för 450Euro och det är allt som behövs.

Den diff jag fick tag på var en 3.6 diff så jag skaffade en diff från US med 4.3 utväxling (150USD) och bytte runt lite mer prylar, men det är inte nödvändigt.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Anders Träff »

Någon som vet hur man ser skillnad på en klump m diff o en utan :roll:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Niklas Falk »

Anders Träff wrote:Någon som vet hur man ser skillnad på en klump m diff o en utan :roll:
http://www.miata.net/garage/diffguide/index.html
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Gladh »

Hans Drangel wrote:
Gladh wrote:Var hittar man dessa Torsen diffar och vad kostar det?
/Klas
Jag köpte en sådan från tyskland för 450Euro. Enligt obekräftade uppgifter har alla tyska NB Torsen.
Tack Hans! har utan lycka Googlat - har du namn, URL på var i tyskland?

/Klas
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Hans Drangel »

Gladh wrote:
Hans Drangel wrote:
Gladh wrote:Var hittar man dessa Torsen diffar och vad kostar det?
/Klas
Jag köpte en sådan från tyskland för 450Euro. Enligt obekräftade uppgifter har alla tyska NB Torsen.
Tack Hans! har utan lycka Googlat - har du namn, URL på var i tyskland?

/Klas
Det finns några olika.Gå in på Mobile.de och sök Mazda MX5 samt "Beschädigte fahrzeuge". Då hittar du några som sysslar med skrotade MX5. Bla:

MX-5 Gebrauchtteile-Shop Michael Bruckart
Kornbrunnenstr. 38
35794 Mengerskirchen
Deutschland
Tel.: +49 (0)6476 419861

De är inte helt enkla att handla med, man får betala via bank i förskott sedan skickas prylarna och har man tur är de i bra skick. Jag brukar ringa och diskutera med dem på stapplande tyska, det verkar fungera bäst.
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Anders Träff »

Jag kan inte ett ord tyska så jag behöver hjälp med fixa en diff
efter som Clas verkar behöva en kanse vi kan hjälpas åt ? :?:
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Anders Träff »

Saken är biff jag har fixat en diff !
En bekant var i tyskland åkte en omväg för att besöka skroten 450 euro komplett m kardan o axlar
tack för hjälpen m adress o uppgifter.
Anders
User avatar
Gladh
Posts: 28
Joined: Mon 10 Mar 2008, 20:39

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Gladh »

Hepp
Här går det undan - det är m a o inget större bekymmer att hitta diff om jag tolkar situationen rätt Anders?

Var i tyskland köpte du - har släkt lite varstans i Tyskland kanske ngn i närheten av där fler diffar finns...

Hoppas på att få följa ditt projekt här på formuet!!

Mvh
Klas
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: BAKAXEL DIFF

Post by Anders Träff »

På den adress som Hans Drangel skrev i ämnet tidigare i detta ämne
lycka till Anders :D
Post Reply