Har stött på lite patrull när jag skulle ställa om tändningen till 14 grader.
Kopplade en tråd mellan gnd och ten i diagnosuttaget sedan en strobelampa och kontrollerade tändningen.
Den vita markeringen på remskivan stog på TDC eller något under, alltså ca 10 grader fel!? Bilen går på ca 850 varv på tomgång och jag tycker den går bra så frågan är om min strobelampa(Biltema) är värdelös...
Tändningsinställning
- Magnus Claesson
Re: Tändningsinställning
Tittar du på rätt märke ? Finns två st du skall syfta över det vänstra av dem.
/Joachim
/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Magnus Claesson
Jag såg bara ett märke men jag får nog ta och titta riktigt noga imorgon. Enligt miata.net skall det ju som sagt finnas två markeringar, en gul och en vit.Josen wrote:Tittar du på rätt märke ? Finns två st du skall syfta över det vänstra av dem.
/Joachim
- Magnus Claesson
Hittade bägge markeringarna idag och målade i lite vit färg så dom syns ordentligt. När jag skulle justera tändningen så pajade strobelampan... Alltid är det nåt som skall gå snett!Magnus Claesson wrote:Jag såg bara ett märke men jag får nog ta och titta riktigt noga imorgon. Enligt miata.net skall det ju som sagt finnas två markeringar, en gul och en vit.Josen wrote:Tittar du på rätt märke ? Finns två st du skall syfta över det vänstra av dem.
/Joachim
Jag vet att jag någonstans sett tydliga (svenska) instruktioner för detta förfarande - kan någon hjälpa mig?!?
/Klas
/Klas
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
Tänkte också ge mig på att ställa upp tändningen. Vart på miata.net hittar jag instruktionen (lyckades inte klura ut vad det heter på engelska när jag tittade lite snabbt)?
/Andreas K
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas Serrander
Andreas K wrote:Tänkte också ge mig på att ställa upp tändningen. Vart på miata.net hittar jag instruktionen (lyckades inte klura ut vad det heter på engelska när jag tittade lite snabbt)?
/Andreas K
Andreas!
Att ställa tändningen ->Setting the timing.
Intressant läsning -> http://www.miata.net/garage/ignition.ht ... iming.html
Instruktioner -> http://www.miata.net/garage/ignition.html#timing
Mvh
Andreas
MX5 - 91 med JRSC M62, MS PnP med IAT + MS Knocksense, Ford Ecoboost valvesprings, TRD IC, Innovate LC-1, RC 440CC, M-tuned coolant reroute, CC båge, Bimarco Cobra, Gula Koni, ACT ACS 1, RB Springs, RB Front and Rear Sway Bar & End Links, RB Sway Bar Brace Kit , RB Front Suspension Brace,& RB Front Lower Control Arm Brace, RB Power Pulse Dualtip Exhaust System, IL Motorsport Race Catalust, Polybush Bushings, EBC Turbo Groove Brake Discs, EBC Yellowstuff, IL Motorsport Brakelines.