På KM 4 hälsade jag på med höger fram utanför kurbsen. Det blev en ordentlig duns som följdes av sladd, denna hävdes och jag fortsatte några varv...
Resultatet är nu;
1. mystiska knakande ljud när man svänger tvärt i låg fart
2. Ruskiga skakningar höger fram i farter kring 50-60km/h
3. Skakningarna övergår i vibrationer när hastigheten går upp mot 100 km/h
4. Bilen drar åt vänster i kraftig inbromsning
Har skiftat hjul bak/fram och provkört idag och problemet kvarstår (fortfarande höger fram)...
Med bilen lyft och hjulen av kan jag inte hitta något uppenbart trasigt - kan någon bistå med en teori
/Klas
Skakningar och vibrationer i framvagn
Re: Skakningar och vibrationer i framvagn
Det är troligen en av justerskruvarna till länkarmen (nedre) som har släppt, bytt dem ( alla!) och dra åt för kung och fosterland när du gör hjulinställningarna. Riktigt kass konstruktion Mazda fick till där
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Sannolikt är det så, inte första gången isåfall...Josen wrote:Det är troligen en av justerskruvarna till länkarmen (nedre) som har släppt, bytt dem ( alla!) och dra åt för kung och fosterland när du gör hjulinställningarna. Riktigt kass konstruktion Mazda fick till där
Justerskruvarna är nya sedan förra året...har bokat tid för hjulinställning i nästa vecka - återkommer!
/Klas
- Dennis Kullman
- Medlem MX-5 Racing Club
Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
- Leif Jönsson
Mer fingängade bultar och muttrar som skall hålla sitt moment bättre och inte lossna så lätt.Dennis Kullman wrote:Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
- Dennis Kullman
Aha. Bra.Leif Jönsson wrote:Mer fingängade bultar och muttrar som skall hålla sitt moment bättre och inte lossna så lätt.Dennis Kullman wrote:Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
- P-O Håkansson
Var det p.g.a. att "någon" stod parkerad med nosen åt fel håll där på det svarta där man normalt kör ?Gladh wrote:På KM 4 hälsade jag på med höger fram utanför kurbsen. Det blev en ordentlig duns som följdes av sladd, denna hävdes och jag fortsatte några varv...
Sorry igen,
P-O
- Dennis Kullman
Nu när jag fått dem kan jag komplettera med att de är lite längre; den gängade delen är längre; den avfasade sidan (för att inte brickan ska rotera) är ersatt av två slitsar med 180 grader mellan; brickorna är tjockare.Dennis Kullman wrote:Aha. Bra.Leif Jönsson wrote:Mer fingängade bultar och muttrar som skall hålla sitt moment bättre och inte lossna så lätt.Dennis Kullman wrote:Jag har precis fått mina nya bultar från mx5parts. De nya ska ju vara förbättrade, men på vilket sätt?
Re: Skakningar och vibrationer i framvagn - LÖST
INser att jag glömt följs upp detta...
Vid närmare inspektion visade det sig att fälgen HF blivit skev - sannolikt vid det tillfälle P-O åsyftar.
ALlt är löst!
/Klas
Vid närmare inspektion visade det sig att fälgen HF blivit skev - sannolikt vid det tillfälle P-O åsyftar.
ALlt är löst!
/Klas