Man skulle kunna tro att vikt är viktigast, men balansen i ditt fall är faktiskt viktigare.
Under mina tre år med MX-5or har jag alltid kört med stort batteri och det var först i år som jag låg på viktgränsen (963kg). Förra året vägde jag ca 995kg och året innan dess 1040 och har hela tiden haft stort batteri.
På min förra gatbil jag hade (Accord Type R -99) som förvisso hade 230bhp så tjänade jag väsentlig tid per varv genom att ta en stor låda, med ett stort batteri och 20kg bly längst bak i höger hörn (motsatt från förarens position). Både rent per känsla och varvtid gjorde det stor skillnad.
Nu har du ju som sagt en Högerstyrd bil så den är ju "rätt från början". Jag hade i första hand inte flyttat batteriet men om du har ekonomin så kan du nog köpa ett lättare batteri, borde rent logiskt inte kunna slå fel.
Dock så får du rätt många kapskivor för kostnaden av ett nytt batteri och kan bli väsentligt lättare, eller lägg till någon tusenlapp och köp en riktigt lätt glasfiberhardtop av Classic Composite (min väger under 4kg med alla fästen etc)
Pengarna en riktig hjulinställning/cornerweight kostar kan du ta från de pengar du tänkt köpa grenrör, avgas, eller något annat motoreffekthöjande som för övrigt är det sista du behöver lägga pengar på i en bil som denna.
Enda anledningen till att jag kör Stand Alone är att jag helt enkelt mer eller mindre var tvungen för att få bilen reglementesenlig.
Två jättebra exempel är:
Henrik Pihl som enligt sig själv inte körde fortare 2010 än 2008/2009 trots att han inför 2010 swappat in en 1,8...
Jag som körde Kinnekulle med en felinställd CAS och hade 12 HJULHÄSTAR mindre än vad jag borde och ändå lyckades relativt bra
Asfaltsmattan väger ca ett kg där bak, krockbalken några kilo och så kan du hålborra hela plåten innanför regskyltshållarplasten. Förstärkningen bak som bakluckelåset sitter monterad i väger också riktigt mycket.
Listen runt kupéutrymmet som går längs med hela hardtopen i nederkant väger också några kilo.
Fästet till jordkabeln vid insuget/motorblocket väger orimligt mycket och är snarare en reservbogseringskrok än en jordpunkt.
Kul att du pysslar så mycket