Med start denna säsong inför vi Nankang AR-1 som enhetsdäck i Standardklassen i MX-5 Cup. Ambitionen är att från 2022 utöka så att AR-1 även blir enhetsdäck i Modifierad-klassen.
MX-5 Cup har under flera år varit en av de populäraste tävlingsserierna i Sverige med välfyllda startfält och underhållande racing. En av ingredienserna till seriens framgång tillika huvudmål med MX-5 Cup är att kunna erbjuda tajt racing till förhållandevis låg kostnad för förarna. För att ytterligare få ner kostnaderna för förarna i MX-5 Cup och ge ännu jämnare förutsättningar har MX-5 Racing Club nu påbörjat ett samarbete med Nankang Motorsport.
Samarbetet innebär förutom reducerad kostnader för tävlande i Standardklassen även rabatt på Nankangs sortiment som säljs av http://www.apex.se för samtliga medlemmar i MX-5 Racing Club.
Vad innebär införandet av enhetsdäck i MX-5 Cup?
För de klasser (första året Standardklassen) som har infört enhetsdäck behöver alla bilar köra på däck av den bestämda typen och godkänd dimension och vara inköpta av http://www.apex.se.
Varje däck kommer märkas med dekal innehållande ett unikt ID-nummer som registreras på den förare som köper däcken. Eventuell överlåtelse av registrerade däck till annan tävlande i samma klass kan göras fortlöpande genom anmälan till Apex.se. Under tävlingshelger kommer kontroller göras att däcken är märkta och godkända för tävling i MX-5 Cup.
Under 2021 kommer det vara fritt val av däck vid ”Wet race”. Om det är överhängande risk för att ingen del av banan är torr vid race-start fattar MX-5 Cup Styrgruppen beslut innan line-up att det är ett ”Wet Race”. Vid beslutet om eventuellt ”Wet race” kommuniceras det genom att MX-5 Cup Styrgruppen hänger upp skyltar för ”Wet-race” på MX-5 Racing Clubs klubbtält i depån minst 15 minuter innan line-up.
Under 2021 utvärderar klubben hur Nankang AR-1 beter sig i regn. Ambitionen är att vi ska kunna ha enhetsdäck för både torra och våta förhållande med start 2022.
Nankang Motorsport avser att besöka minst en deltävling varje år. De tillfällen leverantören är på plats erbjuder de både fri däck-service och fri frakt. Målsättningen är att årligen kunna vara med vid premiärtävlingen.
Jag som kör i Standardklassen i MX-5 Cup, vad betyder det här för mig?
För dig som tävlar i Standardklassen måste du använda däcket Nankang AR-1 i storlek 205/50-15 alternativt 205/45-16 i utförande TW100 (TW = Tread Wear) under MX-5 Cup tävlingarna. Undantaget är om förhållande bedöms vara ”Wet race” då däcksvalet är fritt.
Enhetsdäcken måste du köpa från http://www.apex.se och de måste ha korrekt märkning. Det innebär att alla deltagare i Standardklassen, oavsett när du startar din säsong, behöver köpa minst ett set enhetsdäck under 2021.
För att vara med och tävla i Standardklassen, och därmed få tillgång till de beskrivna förmånerna nedan, behöver du vara medlem i MX-5 Racing Club samt anmäld till MX-5 Cup. Anmälan till MX-5 Cup gör du här: http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
Du behöver inför tävlings-starten 2021 placera fyra stycken Nankang dekaler (ca 25x6cm) på din tävlingsbil samt två stycken Apex.se dekaler (ca 30x15cm). Minst en av Nankang dekalerna samt en Apex.se dekal ska synas när bilen ses rakt från respektive sida. Dekalerna kommer finnas tillgängliga i klubbtältet i depån under tävlingshelgerna.
Efter att säsongen 2021 är avklarad gör vi en utvärdering och fattar beslut om avtalet kommer fortsätta eller hävas. Målsättningen är att fortsätta med enhetsdäck och utöka det till att gälla hela MX-5 Cup med start 2022. Det är bara om tydligt negativa följder av införandet av detta enhetsdäck framkommer under 2021 som vi kommer häva avtalet med Nankang Motorsport.
Rabatter, värdecheckar med mera under 2021 för dig i Standard-klassen:
Du som tävlar i Standardklassen får under 2021 50% rabatt på de första 4 däcken vid köp innan race-start i första deltävlingen, därefter får du 15% rabatt på upp till 12 ytterligare enhetsdäck under 2021. Utöver dina 16 tävlingsdäck kan du även köpa ett set (fyra) däck till annan egen bil med 15% i rabatt. Erbjudandet gäller inte på redan rabatterade priser.
Förutom rabatten på däck kommer du som tävlande i Standardklassen tillgodoräkna dig 500 kr inklusive moms per MX-5 Cup tävlingshelg du deltar i (dvs max 1500 kr totalt under säsongen). Pengarna delas ut som värdecheckar efter finaltävlingen och kan lösas in mot valfria varor som finns tillgängliga på http://www.apex.se. Värdecheckarna är giltiga 1 år från utlämningstillfället.
Rabatter, värdecheckar med mera från och med 2022 för dig i Standard-klassen:
Du som tävlar i Standardklassen får från och med 2022 15% rabatt på upp till 16 enhetsdäck per tävlingsbil per år. Utöver dina 16 tävlingsdäck kan du även köpa ett set (fyra) däck till annan egen bil med 10% i rabatt. Erbjudandet gäller inte på redan rabatterade priser.
Förutom rabatten på däck kommer du som tävlar i Standardklassen tillgodoräkna dig 250 kr inklusive moms per MX-5 Cup tävlingshelg du deltar i (dvs max 750 kr totalt under säsongen). Pengarna delas ut som värdecheckar efter finaltävlingen och kan lösas in mot valfria varor som finns tillgängliga på http://www.apex.se. Värdecheckarna är giltiga 1 år från utlämningstillfället.
MX-5 Racing Club får varje år sex stycken Nankang AR-1 enhetsdäck i dimension 205/50-15. Varje tävlingshelg kommer två av dessa lottas ut till de tävlande i Standardklassen.
Priset på enhetsdäcket enligt den av Nankang Motorsport Europa fastställda prislistan 2021:
AR-1 205/50-15, 1425kr/st inklusive moms (1140kr/st ex. moms).
AR-1 205/45-16, 1700kr/st inklusive moms (1360kr/st ex. moms).
Miljöavgift tillkommer med 20kr/däck inklusive moms. Priset för däcken sätts av Nankang Motorsport Europa årligen där samma prislista gäller i hela Europa.
Däcken köps från Nankang Motorsport genom:
A/ Webborder – http://www.apex.se
B/ Mailorder – info@nankangracing.se
C/ Telefonorder – 0709595155 (Apex)
Vid order ska förarnamn och startnummer anges.
Nankang Motorsport garanterar att tillhandahålla enhetsdäck med start 2021-03-25 till och med sista tävlingshelgen årligen, inom 2 veckor från beställning.
Vad innebär för mig som kör i Modifierad-klassen i MX-5 Cup?
För säsongen 2021 är det inga förändringar när det gäller däcken för dig som kör i Modifierad-klassen. Dock vill vi att du som planerar att tävla i Modifierad-klassen anmäler dig här: http://www.mx5racingclub.se/index.php?p ... aranmaelan
Under 2021 kommer vi utvärdera AR-1 däcken för säkerställa att vi 2022 kan införa enhetsdäck i din klass på ett smidigt sätt. Det gör vi genom att test 8 stycken Nankang AR-1 225/45-15, som vi får av Nankang Motorsport. Dessa kommer monteras på fälg och vara tillgängliga för er i Modifierad-klassen under MX-5 Cup tävlingshelgerna samt på klubbens track-days på Kinnekulle och Gelleråsen.
Kort efter säsongsfinalen beslutar vi om vi ska införa enhetsdäck i Modifierad-klassen. Om enhetsdäck även införs i Modifierad-klassen (vilket är ambitionen) kommer du med start säsongen 2022 behöver använda däck Nankang AR-1 under MX-5 Cup tävlingarna. Dessa enhetsdäck måste vara inköpta av http://www.apex.se och ha korrekt märkning. Detta innebär att alla deltagare i Modifierad-klassen, oavsett när du startar din säsong, behöver köpa minst ett set enhetsdäck under 2022.
Beslut om eventuellt undantag vid förhållande som bedöms vara ”Wet race” tar vi i samband med beslut om införande av enhetsdäck för hela MX-5 Cup.
Nedan är information om förmånerna som kommer gälla om enhetsdäck införs för din klass 2022:
Rabatter, värdecheckar med mera under 2022 för dig i Modifierad-klassen:
Du som tävlar i Modifierad-klassen under 2022 får 50% rabatt på de första fyra däcken vid köp innan race-start i första deltävlingen, därefter får du 15% rabatt på upp till 12 ytterligare enhetsdäck under 2022. Utöver dina 16 tävlingsdäck kan du även köpa ett set (fyra) däck till annan egen bil med 15% i rabatt. Erbjudandet gäller inte på redan rabatterade priser.
Förutom rabatten på däck kommer du som tävlar i Modifierad-klassen tillgodoräkna dig 250 kr inklusive moms per MX-5 Cup tävlingshelg du deltar i (dvs max 750 kr totalt under säsongen). Pengarna delas ut som värdecheckar efter finaltävlingen och kan lösas in mot valfria varor som finns tillgängliga på http://www.apex.se. Värdecheckarna är giltiga 1 år från utlämningstillfället.
MX-5 Racing Club får 2022 6 stycken Nankang AR-1 enhetsdäck i dimension 225/45-15. Varje tävlingshelg kommer 2 av dessa lottas ut till de tävlande i Modifierad-klassen.
Rabatter, värdecheckar med mera från och med 2023 för dig i Modifierad-klassen:
Du som tävlar i Modifierad-klassen får 15% rabatt på upp till 16 enhetsdäck per tävlingsbil per år. Utöver dina 16 tävlingsdäck kan du även köpa ett set (fyra) däck till annan egen bil med 10% i rabatt. Erbjudandet gäller inte på redan rabatterade priser.
Förutom rabatten på däck kommer du som tävlar i Modifierad-klassen tillgodoräkna dig 250 kr inklusive moms per MX-5 Cup tävlingshelg du deltar i (dvs max 750 kr totalt under säsongen). Pengarna delas ut som värdecheckar efter finaltävlingen och kan lösas in mot valfria varor som finns tillgängliga på http://www.apex.se. Värdecheckarna är giltiga 1 år från utlämningstillfället.
MX-5 Racing Club får varje år 6 stycken Nankang AR-1 enhetsdäck i dimension 225/45-15. Varje tävlingshelg kommer 2 av dessa lottas ut till de tävlande i Modifierad-klassen.
/Styrelsen i MX-5 Racing Club
Enhetsdäck i MX-5 Cup med start i Standardklassen
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Enhetsdäck i MX-5 Cup med start i Standardklassen
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Enhetsdäck i MX-5 Cup med start i Standardklassen
Här följer ytterligare information för att förklara bakgrunden till beslutet och hur våra tankar har gått inför detta.
Enhetsdäck:
Styrgruppens och styrelsens ambition med MX-5 Cup är att hålla ner kostnaden för att tävla, så länge det inte går ut över möjligheten till rättvis, jämn och tight racing. Enhetsdäck har därför varit en del i funderingarna under en längre tid, för däck är trots allt en relativt stor post i racebudgeten (framför allt i Standardklassen, kanske inte lika stor i Modifierat). Men inköpspriset är bara en del av totalkostnaden, Kumho är tex inte de billigaste däcken men pga att de ger konstant prestanda tills de är helt utslitna så ger de ändå många varv/krona. Så för att förstå totalkostnaden för ett nytt däck måste detta utvärderas ordentligt.
Utvärderingen:
Hur denna utvärdering ska ske har diskuterat många gånger inom Styrgruppen och delar av styrelsen, samt tillsammans med många av övriga förare. Man kan nog sammanfatta diskussionerna med att två alternativ fanns:
1. Låta en eller flera snabba förare utvärdera en uppsättning däck var under ett par trackdays tills de är utslitna.
2. Låta en eller flera snabba förare köra på dessa däck under en säsong.
Naturligtvis måste den/de förare som gör utvärderingen kunna ge ordentlig feedback för att ha bra underlag inför beslutet.
Det första alternativet har en del nackdelar, man får inte infon man vill ha om hur däcket beter sig med många värmecykler med lagring mellan, man får inte spridningen av olika förhållanden, tex väder, temperatur och olika banor. Dessutom kommer troligen inte bilen optimeras efter de nya däcken, om man samtidigt ska fortsätta tävla på Kumho.
Alternativ två ger en bättre utvärdering, mer spridning av förhållanden och i racemiljö, dessutom kommer föraren optimera bilen och körningen efter däcken. Men vem skulle vara villig att offra sin säsong, även om vi skulle lyckas att få däcken gratis? Inte någon av de snabbaste förarna iaf, vilka är de som vi vill ska testa däcken.
Så alternativ 1 var det mest troliga scenariot men vi har inte lyckats få någon leverantör intresserad av detta trots försök de senaste åren.
Erbjudandet:
I början av december blev vi kontaktade av Nankang Motorsport/Apex.se med ett intressant erbjudande om samarbete ang. enhetsdäck i hela MX-5 Cup. Styrgruppen och delar av styrelsen diskuterade detta, vi ansåg alla att detta var i senaste laget för ett införande 2021 men samtidigt var erbjudandet fördelaktigt för förarna i MX-5 Cup och dessutom såg vi en möjlighet att nu få till en utvärdering av Nankang AR-1 som vi hade eftersökt. Vi beslutade att börja förhandla med två mål:
• Utvärdera däcken i Standardklassen 2021. Anledningarna är flera, bla har vi ett uttalat mål att hålla ner kostnaden i den klassen, alla kör på samma dimension, ingen satsar på att vinna i Roadsport C.
• Att hela erbjudandet skulle gå ut på att sänka kostnaden för de tävlande, dvs vi var inte intresserade av att klubben skulle tjäna något på detta. Så var inte erbjudandet utformat från början.
Eftersom vi förstod att detta var i sista sekund informerades snarast befintliga förare samt kända tänkbara förare att förhandling pågick och att man bör avvakta med att beställa däck. Vi kontaktade även andra däcksrepresentanter, för att informera dem för att se om vi kunde få erbjudande om ett liknande upplägg och rabattnivåer, vilket vi inte lyckades med.
Att det innebär en viss risk med att föra in enhetsdäck utan utvärdering var vi helt medvetna om, men om man väger riskerna och försöker motverka dem så ansåg vi att fördelarna övervägde.
Dessutom är däcket inte okänt numera, finns många som har testat det, även på Miator, och vi har försökt ta in så mycket som möjligt av den erfarenheten innan beslut.
Fördelar:
• Låg ekonomisk risk, även om det skulle krävas två uppsättningar Nankang jämfört med Kumho av någon anledning, så kommer kostnaden för utvärderingen att bli likvärdig tack vare den rabatt vi får.
• 40-60% lägre däckskostnad jämfört med Kumho (baserat på en uppsättning per år)
• Regndäck tillåtna vid blöt väderlek under 2021 precis som tidigare år. Och
rapporter vi fått är att AR-1 inte är sämre på våt bana än Kumho K61.
• Utvärderingen kommer ske i racemiljö, på rätt banor med många olika förhållanden.
• Utvärderingen kommer göras av samtliga förare i Standardklassen, dvs stort utfall av feedback.
• Alla i Standardklassen kör samma däck och kommer därmed drabbas lika om däcket t.ex. är långsammare än Kumho, eller mot förmodan skulle ha ett oönskat beteende, tex överhettning.
• Däcket kommer köras av åtminstone 3 av medlemmarna i Styrgruppen/styrelsen som senare ska sammanställa utvärderingen inför beslut, vilket är en stor fördel.
• Möjlighet för förare i Modifierat att testa däcken (i dimension 225) under 2021, klubben står för däck och fälgar.
• Möjlighet för förare i Modifierat att köpa däck med rabatt för att testa inför 2022.
Responsen:
Responsen vi har fått från förarna i Standardklassen har varit övervägande positiv, det finns ett par förare som redan hade köpt däck på rea under 2020 och för att underlätta för dem har klubben beslutat att erbjuda sig att köpa in dessa däck. Den största frågan har gällt vilka däck som ska vara tillåtna vid regn. Vi hade tyvärr missat denna info i första utskicket och i efterkommande utskick meddelade vi att det kommer vara fritt däcksval då det är ”wet race” under 2021 . Flertalet har sedan tidigare köpt regndäck och det finns ett bra däckställ för bakluckan till NA/NB för de som inte kör på släp.
Vi har förståelse för att man som förare i Standardklassen kan tycka att man hamnar i kläm eftersom det införs först i denna klassen med sent beslut och ett däck som inte är så utprovat som det vore önskvärt. Men en klar majoritet i Standardklassen är för beslutet om införandet av enhetsdäcken till denna säsongen och vi hoppas de som känner sig tveksamma kommer ge det en ärlig chans.
Inför 2022:
Till förarna i Modifierat ber vi er att ha ett öppet sinne inför utvärderingen under året, som med det upplägget vi nu har kommer vara omfattande. Vi i Styrgruppen och styrelsen är medvetna om många, men kanske inte alla, av de aspekter som kan oroa er. Vi förstår att era krav på däck troligen spretar mer än i Standardklassen då era bilar skiljer sig mer åt, tex däckdimensioner. Men vi hoppas att vi gemensamt kan hjälpas åt att hitta möjligheterna inklusive hur vi får till en bra lösning för de som kör hela Roadsport C serien. Skulle det dyka upp anledningar till att absolut inte köra enhetsdäck i Modifierat, så finns det möjlighet att avsluta samarbetet efter 2021, alternativt bara köra vidare i Standardklassen.
/MX-5 Racing Clubs styrelse och MX-5 Cup styrgruppen
Enhetsdäck:
Styrgruppens och styrelsens ambition med MX-5 Cup är att hålla ner kostnaden för att tävla, så länge det inte går ut över möjligheten till rättvis, jämn och tight racing. Enhetsdäck har därför varit en del i funderingarna under en längre tid, för däck är trots allt en relativt stor post i racebudgeten (framför allt i Standardklassen, kanske inte lika stor i Modifierat). Men inköpspriset är bara en del av totalkostnaden, Kumho är tex inte de billigaste däcken men pga att de ger konstant prestanda tills de är helt utslitna så ger de ändå många varv/krona. Så för att förstå totalkostnaden för ett nytt däck måste detta utvärderas ordentligt.
Utvärderingen:
Hur denna utvärdering ska ske har diskuterat många gånger inom Styrgruppen och delar av styrelsen, samt tillsammans med många av övriga förare. Man kan nog sammanfatta diskussionerna med att två alternativ fanns:
1. Låta en eller flera snabba förare utvärdera en uppsättning däck var under ett par trackdays tills de är utslitna.
2. Låta en eller flera snabba förare köra på dessa däck under en säsong.
Naturligtvis måste den/de förare som gör utvärderingen kunna ge ordentlig feedback för att ha bra underlag inför beslutet.
Det första alternativet har en del nackdelar, man får inte infon man vill ha om hur däcket beter sig med många värmecykler med lagring mellan, man får inte spridningen av olika förhållanden, tex väder, temperatur och olika banor. Dessutom kommer troligen inte bilen optimeras efter de nya däcken, om man samtidigt ska fortsätta tävla på Kumho.
Alternativ två ger en bättre utvärdering, mer spridning av förhållanden och i racemiljö, dessutom kommer föraren optimera bilen och körningen efter däcken. Men vem skulle vara villig att offra sin säsong, även om vi skulle lyckas att få däcken gratis? Inte någon av de snabbaste förarna iaf, vilka är de som vi vill ska testa däcken.
Så alternativ 1 var det mest troliga scenariot men vi har inte lyckats få någon leverantör intresserad av detta trots försök de senaste åren.
Erbjudandet:
I början av december blev vi kontaktade av Nankang Motorsport/Apex.se med ett intressant erbjudande om samarbete ang. enhetsdäck i hela MX-5 Cup. Styrgruppen och delar av styrelsen diskuterade detta, vi ansåg alla att detta var i senaste laget för ett införande 2021 men samtidigt var erbjudandet fördelaktigt för förarna i MX-5 Cup och dessutom såg vi en möjlighet att nu få till en utvärdering av Nankang AR-1 som vi hade eftersökt. Vi beslutade att börja förhandla med två mål:
• Utvärdera däcken i Standardklassen 2021. Anledningarna är flera, bla har vi ett uttalat mål att hålla ner kostnaden i den klassen, alla kör på samma dimension, ingen satsar på att vinna i Roadsport C.
• Att hela erbjudandet skulle gå ut på att sänka kostnaden för de tävlande, dvs vi var inte intresserade av att klubben skulle tjäna något på detta. Så var inte erbjudandet utformat från början.
Eftersom vi förstod att detta var i sista sekund informerades snarast befintliga förare samt kända tänkbara förare att förhandling pågick och att man bör avvakta med att beställa däck. Vi kontaktade även andra däcksrepresentanter, för att informera dem för att se om vi kunde få erbjudande om ett liknande upplägg och rabattnivåer, vilket vi inte lyckades med.
Att det innebär en viss risk med att föra in enhetsdäck utan utvärdering var vi helt medvetna om, men om man väger riskerna och försöker motverka dem så ansåg vi att fördelarna övervägde.
Dessutom är däcket inte okänt numera, finns många som har testat det, även på Miator, och vi har försökt ta in så mycket som möjligt av den erfarenheten innan beslut.
Fördelar:
• Låg ekonomisk risk, även om det skulle krävas två uppsättningar Nankang jämfört med Kumho av någon anledning, så kommer kostnaden för utvärderingen att bli likvärdig tack vare den rabatt vi får.
• 40-60% lägre däckskostnad jämfört med Kumho (baserat på en uppsättning per år)
• Regndäck tillåtna vid blöt väderlek under 2021 precis som tidigare år. Och
rapporter vi fått är att AR-1 inte är sämre på våt bana än Kumho K61.
• Utvärderingen kommer ske i racemiljö, på rätt banor med många olika förhållanden.
• Utvärderingen kommer göras av samtliga förare i Standardklassen, dvs stort utfall av feedback.
• Alla i Standardklassen kör samma däck och kommer därmed drabbas lika om däcket t.ex. är långsammare än Kumho, eller mot förmodan skulle ha ett oönskat beteende, tex överhettning.
• Däcket kommer köras av åtminstone 3 av medlemmarna i Styrgruppen/styrelsen som senare ska sammanställa utvärderingen inför beslut, vilket är en stor fördel.
• Möjlighet för förare i Modifierat att testa däcken (i dimension 225) under 2021, klubben står för däck och fälgar.
• Möjlighet för förare i Modifierat att köpa däck med rabatt för att testa inför 2022.
Responsen:
Responsen vi har fått från förarna i Standardklassen har varit övervägande positiv, det finns ett par förare som redan hade köpt däck på rea under 2020 och för att underlätta för dem har klubben beslutat att erbjuda sig att köpa in dessa däck. Den största frågan har gällt vilka däck som ska vara tillåtna vid regn. Vi hade tyvärr missat denna info i första utskicket och i efterkommande utskick meddelade vi att det kommer vara fritt däcksval då det är ”wet race” under 2021 . Flertalet har sedan tidigare köpt regndäck och det finns ett bra däckställ för bakluckan till NA/NB för de som inte kör på släp.
Vi har förståelse för att man som förare i Standardklassen kan tycka att man hamnar i kläm eftersom det införs först i denna klassen med sent beslut och ett däck som inte är så utprovat som det vore önskvärt. Men en klar majoritet i Standardklassen är för beslutet om införandet av enhetsdäcken till denna säsongen och vi hoppas de som känner sig tveksamma kommer ge det en ärlig chans.
Inför 2022:
Till förarna i Modifierat ber vi er att ha ett öppet sinne inför utvärderingen under året, som med det upplägget vi nu har kommer vara omfattande. Vi i Styrgruppen och styrelsen är medvetna om många, men kanske inte alla, av de aspekter som kan oroa er. Vi förstår att era krav på däck troligen spretar mer än i Standardklassen då era bilar skiljer sig mer åt, tex däckdimensioner. Men vi hoppas att vi gemensamt kan hjälpas åt att hitta möjligheterna inklusive hur vi får till en bra lösning för de som kör hela Roadsport C serien. Skulle det dyka upp anledningar till att absolut inte köra enhetsdäck i Modifierat, så finns det möjlighet att avsluta samarbetet efter 2021, alternativt bara köra vidare i Standardklassen.
/MX-5 Racing Clubs styrelse och MX-5 Cup styrgruppen
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.