För er som tävlar i MX-5 Cup eller andra nationella tävlingar under SBF-flagg gäller detta från och med 2019:
Säkerhet/Teknik
Då det visat sig att det i vissa fall kan vara svårt att få plats med FIA stoppning har beslut fattats om att även godkänna SFI 45.1 som ett alternativ till burstoppning.
Observera att detta gäller enbart nationellt.
Skyddsstoppning SFI 45.1
TR 2018
TR 5.8.4 Skyddsstoppning
- Brandsäker stoppning ska monteras som skydd.
- Markerade rör enligt skiss 253-68 inklusive rör ingående i takförstärkningen ska vara
försedda med permanent fastsatt stoppning min 5 mm.
- Krav från och med 2019-01-01 på FIA standard 8857-2001 (Technical List nr 23) alt SFI SPECIFICATION 45.1
- Gäller för alla bilkategorier.
- Vid tävlingar utan co-driver krävs stoppning endast på förarsidan.
/Andreas E
SBF regler för 2019 när det gäller burstoppning
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
SBF regler för 2019 när det gäller burstoppning
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: SBF regler för 2019 när det gäller burstoppning
Som med alla nationella undantag så vet man aldrig hur länge de kommer att finnas.
Så om man kan få dit FIAstoppning så kan det vara en kortlivad investering att skaffa SFI.
Men SFI är ju inget lokalt hittepå så regeln kan ju leva betydligt längre än en del annat. Det är en del annat SFI som används nationellt.
Så om man kan få dit FIAstoppning så kan det vara en kortlivad investering att skaffa SFI.
Men SFI är ju inget lokalt hittepå så regeln kan ju leva betydligt längre än en del annat. Det är en del annat SFI som används nationellt.