Eftersom planen för Önos är att komma ut på banan igen blev en tråd på Rejsa rätt intressant.
Utkast ska ha varit utskickat till serieanmälda 2015 och jag fick idag en kopia av Magnus Bengtsson.
Vad jag kunnat utläsa från reglerna vill man betona Road i Roadsport.
Som nybörjare med både Miata & Roadsport känner jag mig nu lite vilsen & fundersam.
Mest för att jag planerat att bygga om till andra huvudstrålkastare, givetvis till beskattningsbara med rätt E märkning & hel & ½ ljus, lika delar vikt & utseende bakom planen. (och dålig funktion i flippuppen)
Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus skall vara enligt fabriksstandard
Mina Originalspeglar gick sönder & ett par minispeglar hittades, snyggare men med en glasyta på 11x5cm = 55cm2 är dom inte godkända.Fabriksstandard; enligt tillverkarens kompletta specifikation för bilmodell och år
6.9 Backspeglar
Backspeglar med 60cm² spegelyta/spegel som möjliggör god uppsikt bakåt ska finnas monterade utvändigt på båda sidor, kompletterat innerbackspegel i täckta bilar
Vidare skulle jag vilja ha en helbur, kan man lösa det utan att bryta mot regeln om inredning?
Om man inte kan åka med helbur utan att bryta mot den regeln har man inte då förbjudit en säkerhetsdetalj?Instrumentbräda skall täcka hela bredden och vara utan anmärkning. Dörrar skall vara original och omodifierad
Nu är ju inte reglementet spikat så jag har nu bara att avvakta utkomsten.
För att få någon form av trådutveckling avslutas det med frågor.
Hur ser ni aktiva på förslaget, hur påverkar det era bilar?
Om man är för byggtokig för Roadsport, var kan man då åka?