Page 1 of 1

Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Sun 10 May 2015, 15:44
by Torbjorn968
Hej!

Nosar på möjligheterna att tävla nästa säsong. Långlopp börjar gå fort med 370 hk och därmed dyrt. Givet att jag fått tag på en bil i gott skick vad tycker ni att jag skall budgetera för en säsong om ambitionsnivån är måttligt (dvs ha kul). Någon som håller reda på sina räkningar :-) !

Har sökt på forumet (svaret finns antagligen någonstans i en tråd) men inte hittat.

Med vänlig hälsning

Torbjörn

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Sun 10 May 2015, 16:41
by Niklas Falk
Om du kan stå ut med att byta skivor/belägg, bromsvätska, däck och tanka så kan du med en körklar bil klara dig på under 30' för fem tävlingshelger. Ska nån annan skruva allt och även supporta med transport och depåjobb så är det en annan sorts budget.

Men tricket är att börja med en tillräckligt nyckelfärdig bil och att låta bli att vara alltför kreativ i förbättringsönskemålen :)

Prata pengar är alltid olustigt eftersom det är ju utbytbart, men jag kan väl göra ett försök baserat på egna erfarenheter och approximering från en drös andras.
100' för bilen och 30' per år kan vara en grov kalkyl. plus/minus ganska mycket beroende på.
10' per tävlingshelg är inte ovanligt det heller, lite trevligt ska det väl vara när man ändå är iväg.

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Sun 10 May 2015, 23:18
by Torbjorn968
Spot on svar. 30 K + trevligheter. Hur mycket köra på en race helg? långloppet är nu 5000:- per 70 min stint men det är å andra sidan "arrive and drive"-

Mvh

TL

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 08:08
by Niklas Falk
Ev test, sen kval och två race.
Räkna 45-60 min "in anger".

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 12:25
by TPR
Nu gissar jag lite eftersom jag inte har kört en hel säsong i Roadsport... :D
Om du har en nyckelfärdig bil (tror knappt detta finns, du kommer alltid vilja anpassa tex stol mm efter dig själv):

Förbrukning:
Däck 6000 SEK/uppsättning, gissar att det behövs två set för 5 tävlingar + eventuellt regndäck
Bromsbelägg 3000 SEK
Olja, bromsvätska 700 SEK
Övrigt 1500 SEK

Utgifter tävling:
Vagnsboksbesiktning 800 SEK (förutsätter att vagnsbok finns)
Serie avgift 1000 SEK
Anmälningsavgift 15000 SEK (ca 3000 SEK per tävling)
Bensin 2500 SEK (Vad gör man av med, 30 liter per helg?)

Totalt 36 500 SEK, dvs knappt 7500 SEK/tävling.

Till detta tillkommer transport, boende, mat men det är ju väldigt individuellt så det får du räkna ut själv.

Har jag glömt något väsentligt? :think2:
Om man klarar sig på en uppsättning däck blir det ju lite billigare.

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 12:29
by TPR
Och ska du inte skruva själv tillkommer montering av däck, bromsbelägg, oljebyte samt hjulinställning.
3000 SEK till kanske?

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 13:33
by seved
Bra sammanställning :up:
TPR wrote: Om man klarar sig på en uppsättning däck blir det ju lite billigare.
Jag körde 4 helger förra säsongen varav lite dubbling i Modsport III. Förra årets enda uppsättning torrdäck fortsatte jag att nöta en del på under årets premiärhelg. Kanske beror på körstil men ett set däck räcker rätt länge...

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 13:37
by Niklas Falk
TPR wrote:Nu gissar jag lite eftersom jag inte har kört en hel säsong i Roadsport... :D
Om du har en nyckelfärdig bil (tror knappt detta finns, du kommer alltid vilja anpassa tex stol mm efter dig själv):
I bästa fall så börjar man ju säsongen (säsongsstart är ju kvalet till första tävlingen) med en nyckelfärdig bil, med fulladdade förbrukningsdetaljer, vagnbok, ...
Om du är ärlig och räknar driftbudget för ev träning på samma vis (och inte lägger träningsslitaget på tävlingsbudgeten) så sjunker tävlingskostnaden lite. Men vem vill notera att träning kostar ca 3000 per timme.
Det går att klara sig på 6däck på fem helger och är man snål även på 4 däck. Men färska till varje helg och sen träna upp resterna ger ju mer resultat.

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 13:48
by TPR
Låter bra, för jag har funderingar på att försöka få ut 4 tävlingshelger + Bankalaset ur mina Kumho.

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 22:20
by Torbjorn968
45 - 60 min är rejstid, sen lite kval och test? 90 min körning per helg?

//TL

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Mon 11 May 2015, 22:27
by Niklas Falk
Torbjorn968 wrote:45 - 60 min är rejstid, sen lite kval och test? 90 min körning per helg?

//TL
Ca 15min kval, 15 min rejs1, 15min rejs2 är det normala. Ev test innan ligger ofta utanför tävlingsavgift.

Re: Säsongsbudget för en som inte skruvar själv

Posted: Tue 12 May 2015, 23:13
by hclund
Vill man ha mycket körtid ska man bo nära en rejsbana och åka träningar där.
Till ex min hemmabana Gälleråsen:

medlem i Karlskoga Motorförening köper årskort till samtliga träningar för 2200!

13 Maj, 20 Maj, 27 Maj, 3 juni: klockan 16.00 - 20.00
1 Juli, 8 Juli, 15 Juli: klockan 09.00 - 16.00 (heldagsträning)
5 Aug, 12 Aug, 19 Aug: klockan 16.00 - 20.00

Finns säkert nått liknande på Mantorp/Falkenberg/Knutstorp.

Så det finns fler anledningar att köpa bil (med vagnbok) menar jag...GÖRT! :mrgreen: