En start som kunde slutat sämre
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
En start som kunde slutat sämre
http://youtu.be/RNKBz2g8Sqc
fram till -0,32
(Lägger inte ut denna för att skapa tråkigheter/bråk med våra vänner i Roadsport A & B. och nu gick ju allt bra )
Kanske behövs en diskussion om hur vi/man undviker en liknande situation i Roadsport C?.
T.ex en bil som får motorstopp i startögonblicket:
-frikopplar man?
-foten på bromsen så de bakom ser?
-hoppas, Blunda och hålla i ratten hårt?
Om det händer något INNAN starten gått, har jag hört att man sträcker ut/upp handen o viftar...
Stämmer detta verkligen?
Min ruta går inte att rulla ned, öppna dörren på startplattan strax innan start känns väll sådär
Åsikter?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: En start som kunde slutat sämre
Jag tycker det viktigaste är att bilarna bakom ser att något är fel så varningsblinkers skulle vara vettigt. Bromsljus syns ju också men om någon skulle köra in i en är det väl bättre att frikoppla och inte bromsa?
Sedan är det nog bra att luta hjälmen mot stolsryggen och be en liten bön också...
/Andreas E
Sedan är det nog bra att luta hjälmen mot stolsryggen och be en liten bön också...
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: En start som kunde slutat sämre
Sträcka upp handen görs i formelbilar, funkar iofs även i en seven eller en öppen Miata men är ingen generell regel.
Lätt tryck på bromsen för att tända bromsljuset är nog en bra idé som går fort att göra.
Men om man hinner slå på varningsljus så är det ju bättre eftersom det varnar redan innan starten har gått.
Vad var anledningen till att den röda sevenbilen inte accelererade?
Hörde talas om gulblink på startlamporna?
Lätt tryck på bromsen för att tända bromsljuset är nog en bra idé som går fort att göra.
Men om man hinner slå på varningsljus så är det ju bättre eftersom det varnar redan innan starten har gått.
Vad var anledningen till att den röda sevenbilen inte accelererade?
Hörde talas om gulblink på startlamporna?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: En start som kunde slutat sämre
Felaktig avbruten start (pga de tre sista bilarna inte var i närheten av resten).TPR wrote:Vad var anledningen till att den röda sevenbilen inte accelererade?
Hörde talas om gulblink på startlamporna?
Röda släcktes för att två sek senare tända de gula (istället för att aldrig släcka de röda). Öfverman uppfattade den avbrutna starten, resten körde eftersom alla andra körde.
Sen tog det tre varv innan SSK fattade att det inte gick att få förarna att fixa en korrekt omstart på egen hand så det blev rödflagg och klydd.