TÄVLINGSREGLEMENTE 2013
Posted: Sat 16 Feb 2013, 11:55
Hej.
Jag har tittat lite i ”reglementesdjungeln” och som vanligt uppstår en del frågetecken.
1. På SPVM hemsida kan man läsa om ett förslag till nytt Sportvagnsreglemente.
det tidigare har ju gått ut.
Vad har/kommer att hända?
2. Tekniska Regler för Rally, Racing samt Rallycross är nya fom. 2013.
Där framgår det att föraroverallerna måste uppfylla FIA NORM 8856-2000 vid nationella tävlingar
fom. 2013-01-01.
Dock är Racing med distriktstillstånd undantagna fram till 2014-12-31.
Det vill säga de äldre overallerna är tillåtna för att det inte ska bli alltför dyrt med personlig utrustning då kravet på head restraint är infört fom. 2013-01-01
Vad gäller i SPVM?
3. Reglerna för förares uppträdande på banan är ändrad.
RA 5.7.2
Mer än en (1) kursändring för att försvara sin position är EJ tillåten. Förare som förflyttar sig tillbaka till ”raceline”, efter att tidigare ha försvarat sin position, ska lämna en bilbredd mellan sin bil och bankant. Manövrar som kan hindra andra förare till exempel att genom avsiktlig utträngning av bil utanför bankant eller varje annan onormal förändring av körriktning är strängt förbjudet.
Jag tolkar detta som att både omkörd och omkörande bilar måste ge varandra plats på
banan både vid ingång, i och utgång av kurvan om en ”överlapp” föreligger.
Hur tolkar du det?
Med vänlig hälsning
Lars Fredriksson
Jag har tittat lite i ”reglementesdjungeln” och som vanligt uppstår en del frågetecken.
1. På SPVM hemsida kan man läsa om ett förslag till nytt Sportvagnsreglemente.
det tidigare har ju gått ut.
Vad har/kommer att hända?
2. Tekniska Regler för Rally, Racing samt Rallycross är nya fom. 2013.
Där framgår det att föraroverallerna måste uppfylla FIA NORM 8856-2000 vid nationella tävlingar
fom. 2013-01-01.
Dock är Racing med distriktstillstånd undantagna fram till 2014-12-31.
Det vill säga de äldre overallerna är tillåtna för att det inte ska bli alltför dyrt med personlig utrustning då kravet på head restraint är infört fom. 2013-01-01
Vad gäller i SPVM?
3. Reglerna för förares uppträdande på banan är ändrad.
RA 5.7.2
Mer än en (1) kursändring för att försvara sin position är EJ tillåten. Förare som förflyttar sig tillbaka till ”raceline”, efter att tidigare ha försvarat sin position, ska lämna en bilbredd mellan sin bil och bankant. Manövrar som kan hindra andra förare till exempel att genom avsiktlig utträngning av bil utanför bankant eller varje annan onormal förändring av körriktning är strängt förbjudet.
Jag tolkar detta som att både omkörd och omkörande bilar måste ge varandra plats på
banan både vid ingång, i och utgång av kurvan om en ”överlapp” föreligger.
Hur tolkar du det?
Med vänlig hälsning
Lars Fredriksson