Page 1 of 4

Josen snabbast på Mantorp, men Niklas vann

Posted: Wed 28 May 2008, 09:44
by Fredrik Henriksson
Fasen! Var och besiktigade bilen precis. Allt gick bra förutom att vi hade sönder en sensor till ABS:en när vi bytte bussningar på bilen och nu fick jag en tvåa för att indikationslampan lyste! :( Hur man nu kan få det när ABS är ett tillval? :?
Nu ska jag vara borta torsdag-fredag och hinner därför inte släcka tvåan... Får man köra bilen på Mantorp när man har en tvåa i besiktningsprottokollet? *nervös*

Posted: Wed 28 May 2008, 10:47
by Mats Lundin
Du får ju köra den i trafik, så varför inte?
M.

Posted: Wed 28 May 2008, 10:49
by Niklas Falk
Eltejp över lampan?

Min ABSlampa lyser aldrig (dvs inte under självtest heller).

Den enda varningslampa som fungerar i mitt instrumentkluster är generatorlampan. Men det betyder ju inte att nån kan gnälla på det nån gång.

Posted: Wed 28 May 2008, 15:25
by Fredrik Henriksson
Mats Lundin wrote:Du får ju köra den i trafik, så varför inte?
M.
Dom frågade ju efter senast godkända kontrollbesiktning... :?

Posted: Wed 28 May 2008, 15:33
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Eltejp över lampan?

Min ABSlampa lyser aldrig (dvs inte under självtest heller).

Den enda varningslampa som fungerar i mitt instrumentkluster är generatorlampan. Men det betyder ju inte att nån kan gnälla på det nån gång.
Jo, hade man varit lite smart så hade man krossat lampan innan. Har precis varit på Mazda i Göteborg och lämnat in bilen. De skall slå mig en signal imorgon och tala om om de har fått tag på en givare. Måste ju visa upp bilen på bilprovningen senast fredag morgon då jag ska åka på konsert på Stockholms stadion fredag kväll...

Mazda i Gbg kan inte släcka tvåor... :shock:

Posted: Wed 28 May 2008, 16:31
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Mazda i Gbg kan inte släcka tvåor... :shock:
Det måste inte stå Mazda på skylten. Men jag har ingen koll på vilka verkstäder i gbgområdet som kan släcka tvåor iofs.

Att ha slutsiffra 7,8,9,0,1,2 på en tävlingsbil är lite lyxigt, då kan man besikta "off-season". :)

Är man lite förutseende så tror jag det är få siffror som måste besiktas i maj-sep (tror inte det är nån faktiskt?).

Posted: Wed 28 May 2008, 16:42
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Är man lite förutseende...
d va just d... :oops:

Pratade precis med Mazda. Dom har ingen givare inne till denna vecka, men jag plockar hem bilen så får jag försöka "fixa" det själv... Är det uttagsbara lampor i de gamla NA instrumenteringarna?

Edit: Ca 2300:- för en ABS-givare... :shock:

Posted: Wed 28 May 2008, 16:47
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Ca 2300:- för en ABS-givare... :shock:
Låna över besiktningen om du hittar nån i närheten (lämpligen nån som inte behöver den på en vecka eller liknande)?

Posted: Wed 28 May 2008, 17:56
by Josen
Hur gillade du att köra med ABS ?

Posted: Wed 28 May 2008, 18:22
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:Hur gillade du att köra med ABS ?
Märkte inte av ABS:en annat än när jag var ute i gruset. Känns som ett meningslöst bihang i rejssammanhang... Kanske finns nytta med det på regntung bana? Undrar hur dom tänkte när dom slängde på 5% extra för ABS? :?

Men det går nog inte plocka bort den när man väl har den, risk för att SBP klagar...

Posted: Wed 28 May 2008, 18:47
by Josen
Kanske finns nytta med det på regntung bana?
Jo där är det klart en enorm fördel - i torrt är det nog vilket som.

Posted: Wed 28 May 2008, 21:46
by Niklas Falk
Josen wrote:
Kanske finns nytta med det på regntung bana?
Jo där är det klart en enorm fördel - i torrt är det nog vilket som.
Det är lättare att hålla kontroll när man under inbromsning skall undvika kollegor med vilt upplåsta framhjul på insidan... ;)
Jag tror inte du förlorar nåt vid torr körning om du nu räknar hela race, inte det faktum att du kan träna upp inbromsningar utan ABS till att vara snäppet effektivare i ett varv. En "kasst" kalibrerad ABS (som går in för tidigt) måste monteras bort för att det ska fungera öht på bana.
När det är fuktigt (tom när det vid upptorkande finns torra fläckar) så är det ett antal meter fördel per inbromsning. Nu har jag inte kört mot andra miator utan ABS vid fuktigt men alla andra bromsar lååångt tidigare (du plockar B-bilar med lätthet och kontroll, tom en och annan A-bil, kolla kvalet på SSM 2007). Vid två av 10 race fuktiga så är 5% för ABS rimligt, om hälften av alla race blir fuktiga är 5% för lite.
Men jag vet inte om det skiljer nåt i kalibreringen mellan ABSerna mellan åren, på min är det defenitivt inte ivägen (men så har jag aldrig kört utan heller). På 03an är ABSen och EBDn en dröm, med originalbelägg och sportbromsarna var det aldrig nån tvekan om trygghet vid inbromsningarna (men jag vet inte hur den hade kännts idag med framflyttade bromspunkter och massivt högre tempo).

Men på Mantorp lär det inte bli problem med väta förutom svett i overallen. 30 grader är siktet inställt på så håll koll på tempmätarna (både i bilen och i pannan).

Posted: Wed 28 May 2008, 21:55
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:
Kanske finns nytta med det på regntung bana?
Jo där är det klart en enorm fördel - i torrt är det nog vilket som.
Det är lättare att hålla kontroll när man under inbromsning skall undvika kollegor med vilt upplåsta framhjul på insidan... ;)
Jag tror inte du förlorar nåt vid torr körning om du nu räknar hela race, inte det faktum att du kan träna upp inbromsningar utan ABS till att vara snäppet effektivare i ett varv. En "kasst" kalibrerad ABS (som går in för tidigt) måste monteras bort för att det ska fungera öht på bana.
När det är fuktigt (tom när det vid upptorkande finns torra fläckar) så är det ett antal meter fördel per inbromsning. Nu har jag inte kört mot andra miator utan ABS vid fuktigt men alla andra bromsar lååångt tidigare (du plockar B-bilar med lätthet och kontroll, tom en och annan A-bil, kolla kvalet på SSM 2007). Vid två av 10 race fuktiga så är 5% för ABS rimligt, om hälften av alla race blir fuktiga är 5% för lite.
Men jag vet inte om det skiljer nåt i kalibreringen mellan ABSerna mellan åren, på min är det defenitivt inte ivägen (men så har jag aldrig kört utan heller). På 03an är ABSen och EBDn en dröm, med originalbelägg och sportbromsarna var det aldrig nån tvekan om trygghet vid inbromsningarna (men jag vet inte hur den hade kännts idag med framflyttade bromspunkter och massivt högre tempo).

Men på Mantorp lär det inte bli problem med väta förutom svett i overallen. 30 grader är siktet inställt på så håll koll på tempmätarna (både i bilen och i pannan).
Hmm jag är så lättsåld, nu tror jag att jag ska försöka fixa ABS:en...

Ska kanske prova att sno den från min andra så länge. Att få ur ABS-sensorn ur spindeln är ju bara en skruv och lite gicklande, men vart lossar man den i andra änden om man skall svitscha mellan två bilar? Risken är kanske stor att man sabbar den andra med... :roll:

Posted: Wed 28 May 2008, 22:09
by Anders Ohlsson
Fredrik Henriksson wrote: Hmm jag är så lättsåld, nu tror jag att jag ska försöka fixa ABS:en...

Ska kanske prova att sno den från min andra så länge. Att få ur ABS-sensorn ur spindeln är ju bara en skruv och lite gicklande, men vart lossar man den i andra änden om man skall svitscha mellan två bilar? Risken är kanske stor att man sabbar den andra med... :roll:
Är det fram eller bak?
Följ sladden så kommer du förr eller senare till en kontakt som går att dela. Gäller det bak sitter kontakten under den stora täckplåten över tanken (vid hatthyllan så att säga). Kontaktern sitter bredvid bältetsrullarna ungefär.

Fram sitter kontakterna inne i motorrummet. (följ sladden som sagt).

Posted: Wed 28 May 2008, 22:20
by Fredrik Henriksson
Anders Ohlsson wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Hmm jag är så lättsåld, nu tror jag att jag ska försöka fixa ABS:en...

Ska kanske prova att sno den från min andra så länge. Att få ur ABS-sensorn ur spindeln är ju bara en skruv och lite gicklande, men vart lossar man den i andra änden om man skall svitscha mellan två bilar? Risken är kanske stor att man sabbar den andra med... :roll:
Är det fram eller bak?
Följ sladden så kommer du förr eller senare till en kontakt som går att dela. Gäller det bak sitter kontakten under den stora täckplåten över tanken (vid hatthyllan så att säga). Kontaktern sitter bredvid bältetsrullarna ungefär.

Fram sitter kontakterna inne i motorrummet. (följ sladden som sagt).
Tack för infon!

Det är vänster fram... (Jag sa till verkstan att det är sensorn vänster fram, men får ändå betala 800:- i felsökning... :shock: )

Ska följa sladden så fort jag fått hem bilen så får vi se... :)

Posted: Thu 29 May 2008, 00:37
by Magnus Pettson
Senast godkända besiktning 8) gäller inte den förra eller hade du fått körförbud om du inte besiktat nu ? Förra bes.datum alltså, det är ju faktiskt den de frågar efter.. :)

Posted: Thu 29 May 2008, 13:58
by Fredrik Henriksson
Magnus Pettson wrote:Senast godkända besiktning 8) gäller inte den förra eller hade du fått körförbud om du inte besiktat nu ? Förra bes.datum alltså, det är ju faktiskt den de frågar efter.. :)
Yepp, körförbud om jag inte besiktigat nu, nr 3 som slutsiffra...

Men med en magsjuk pojk(mår bra och är livlig när han inte "tömmer") så åkte jag och hämtade bilen på verkstaden (fortfarande trasig - 800:- för felsökning trotts att jag sa att det är givaren som är trasig :x :evil: )

Medans lillgrabben låg i sjuk sängen och kollade på film så har jag sprungit mellan huset och garaget, växelvis mekat och kollat till pojken.
Nu är jag klar, snodde tillfälligt ABS-givaren från min andra miata så...MANTORP HERE I COME!!! :D :D
Måste ju visa upp den för bilprovningen iofs men det bör jag hinna imorgon. Hmmm hur funkar det med skattemärket nu när jag får godkänt på besiktningen sista dagen innan körförbud? Det sitter en 6:a i bak, det betyder väl att de är skattad juni ut? Det är ju nåt knepigt vill jag minnas med siffrorna kring sommarmånaderna. Hmmm frågan är om jag inte blandar ihop det med sista siffran i regnumret och sista besiktningsdatum?

Posted: Thu 29 May 2008, 14:49
by Per Hammarsjö
Visa besiktningsprotokollet bara så ska det vara lugnt.

Posted: Thu 29 May 2008, 17:45
by Josen
OK då har man den fantastiska vagnsboken. Vilket trams denna boken är :( Kladda med noteringar och små söta klister-märken.
Säkerhetsbesktningen på MGCC var ju seriösare än detta :shock:
Känns väldigt gammalmodigt detta - IT stöd verkar inte SBF har fattat.
Förstår att folk är sura på SBF för denna mjölkkossa....

Men jag får ju nu åka Mantorp då :)

Posted: Thu 29 May 2008, 20:40
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:OK då har man den fantastiska vagnsboken. Vilket trams denna boken är :( Kladda med noteringar och små söta klister-märken.
Säkerhetsbesktningen på MGCC var ju seriösare än detta :shock:
Känns väldigt gammalmodigt detta - IT stöd verkar inte SBF har fattat.
Förstår att folk är sura på SBF för denna mjölkkossa....

Men jag får ju nu åka Mantorp då :)
Grattis till den magiska boken! :lol: 8) Men Våga inte varva mig på Mantorp!! :evil: :wink:

Posted: Thu 29 May 2008, 21:10
by Josen
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:OK då har man den fantastiska vagnsboken. Vilket trams denna boken är :( Kladda med noteringar och små söta klister-märken.
Säkerhetsbesktningen på MGCC var ju seriösare än detta :shock:
Känns väldigt gammalmodigt detta - IT stöd verkar inte SBF har fattat.
Förstår att folk är sura på SBF för denna mjölkkossa....

Men jag får ju nu åka Mantorp då :)
Grattis till den magiska boken! :lol: 8) Men Våga inte varva mig på Mantorp!! :evil: :wink:
Vilket förtroende du har för att jag skall köra snabbare än dig :)
Tror att vi blir jämna på Mantorp lika bilar ny bana för båda.

Tror inte att A-bilarn ens kommer att hinna varva. Kan det skilja 10 sec mellan C och A ? På Mantrop

Oavsett så hoppas jag på tajta race var man än är i fältet 8)
Vi skall nog alla ha koll på tempen i bilarna. Speciellt om det blir åka bumper mot bumper som dödar kylningen.

Posted: Thu 29 May 2008, 21:53
by Niklas Falk
Josen wrote:Tror inte att A-bilarn ens kommer att hinna varva. Kan det skilja 10 sec mellan C och A ? På Mantrop

Oavsett så hoppas jag på tajta race var man än är i fältet 8)
Vi skall nog alla ha koll på tempen i bilarna. Speciellt om det blir åka bumper mot bumper som dödar kylningen.
Toppen på A kanske kommer och nosar på sista varvet, men det beror lite på hur deras lopp ser ut. Jag blev varvad av fem på Andertorp i Race1 men ingen i Race2 (liknande längd etc).

För tempens skull tror jag det spelar större roll att det kommer vara 30grader varmt på söndag... :shock:
Se till att tejpa dit kartongbitar som ser till att luften går IGENOM kylaren istället för runt den. Lämpligt pysslel på lördag kväll.

Posted: Thu 29 May 2008, 21:55
by Fredrik Henriksson
Josen wrote: Vilket förtroende du har för att jag skall köra snabbare än dig :)
Tror att vi blir jämna på Mantorp lika bilar ny bana för båda.

Tror inte att A-bilarn ens kommer att hinna varva. Kan det skilja 10 sec mellan C och A ? På Mantrop.
Nja sannolikheten att vi kör jämnt är nog lika stor som chansen att det blir spöregn på söndag. :roll: :lol: Jag har ju bara kört ett race någonsin och behöver ju ett par pass bara för att komma underfund med hur man skall köra banan. :( Men om några säsonger kanske man kan utmana er i toppen... :twisted: 8) :D

Josen wrote: Oavsett så hoppas jag på tajta race var man än är i fältet 8)
Vi skall nog alla ha koll på tempen i bilarna. Speciellt om det blir åka bumper mot bumper som dödar kylningen.
Fick ju skrämselhicka efter Cyberoids motorras så jag blänger en hel del på tempmätaren. :shock: Fick tipset i veckan av att Janne Rydqvist att plocka bort skylten då han såg att den satt kvar i gapet på Kullen. Ingen dum idé, det är mycket man ska ha koll på... :)

Posted: Thu 29 May 2008, 22:01
by Josen
För tempens skull tror jag det spelar större roll att det kommer vara 30grader varmt på söndag...
Se till att tejpa dit kartongbitar som ser till att luften går IGENOM kylaren istället för runt den. Lämpligt pysslel på lördag kväll.
Sen går det att blåsa på full värme i kupen också vilket hjälper en del Oj vad skoj det blir :oops: :oops: :oops:
och behöver ju ett par pass bara för att komma underfund med hur man skall köra banan.

Jo men det behöver jag med :) Tro på dig själv nu :twisted:

Posted: Thu 29 May 2008, 22:11
by Fredrik Henriksson
Josen wrote:
Jo men det behöver jag med :) Tro på dig själv nu :twisted:
Några bra tider första passet och det där med självförtroende blir lättare. :)
Vad gör dom bästa miatorna på Mantorp? Vad ligger medelbra tider på? Samt vad är en OK Rockietid?