Mazda Miata NC 160Hk...Standard.
Posted: Fri 05 Oct 2012, 23:59
Tänkte dela en diskussion som Waern och jag haft ett tag nu.
För att det inte ska bli för luddigt, skriver jag MINA åsikter i mina inlägg, så ingen hoppar på Christoffer för sånt han kanske inte stöder
Mattafaran(=min bil) har under flertalet år kostat en massa tid.
Har även varit delaktig i Per Oleskogs leksak, samma där...mycket tid har gått åt.
Roadsport C/ Miatacupen har blivit stor, tror att det mest beror på Miatan faktiskt.
Det är en mycket körvänlig bil.
Folk som SKA tävla, kommer alltid finna nån bil.
Men Miatan har något speciellt över sig, total avsaknad av prestige är en av de saker jag uppskattar.
Speciellt på banträffar med DYRA bilar
Men det bästa är nog just körglädjen.
Mattafaran är en Nb med 140 hk.
Har kört en Nc sport 2,0 (160 hk).
Den är rolig den med.
En av de "våra", Robert Serwanski. Är testpilot på KÖN-i-ägg:)
Han har en Nc 2,0
Han kör många feta bilar, men säger också att miatan är "speciell" i körglädjen.
Det är ett gott betyg.
Jag vill helst bara köra räserbil, byggandet intresserar mig inte speciellt.
Vet att jag inte är ensam om detta och jag tror att tidsaspekten med vår hobby är ett hinder för många.
Inte bara är rejsen 3 dagar, förarbetet förutom bilen är en hel del.
Roadsport där Miatacupen körs är enligt mig alldeles för tillåtande i reglementet.
Men det är som det är och bilarna är redan byggda.
Waern och jag har funderat på följande:
Vi släpper in Miata Nc 160 hk i klass Standard.
För att du ska få köra i standardklassen och få poäng där, med en så stark bil får du ändra...ingenting
Vagnboksgrejerna ska finnas Båge/bur/bälten/brytare/bogseringöglor.
Som det står i en tråd på rejsa:
-Mycket motor, dåligt grepp...Det är kul det:)
Och då kommer Roadsport tillbaka som det var tänkt från början.
Win Win.
Miataklubben är så bra för vi kan säga: -så här ska det vara om du ska få poäng i standard.
Roadsporttiteln är liksom inte målet i miataklassiklassen.
Hela j.vla bilen ska vara standard med Mazda grejer.
Det fina med detta är att då kan du använda bilen hemma också.
Köra en rejspreppad Miata till glasskiosken är bara obekvämt och stökigt.
(för all del, entusiaster finns alltid)
Beroende på varvtiderna som presteras, är det tveksamt om Nc ska få ha R-däck.
Den kommer bli svampig, tung och krängig och fullständigt vansinnigt underbart underdoggy för tävlingsbruk.
Om den blir alltför slö i jämförelse med de andra i Miatarejsen, ja då får vi ta det då. Learning by doing.
Blir vi några stycken kommer det bli ett däcktjutande skådespel med tight racing.
Minimivikten ska utgå från Miatan med plasttaket.
Vikten ska vara så hög att du inte KAN ta ut något ur bilen. Vilket inte kommer vara tillåtet heller.
Två stolar(ok med rejsstolar,säkerheten först), airbags, stereo, inredning...osv ALLT original ska vara kvar.
Hjulvinklar enligt original setup, bussningar och rubbet.
Det blir 2,0 med plasttaket och halvtank, som är tänkt som utgångsvikten.
Då borde en fulltankad softtop ligga på samma ungefär samma vikt.
Vad tror/tycker ni kollegor?
Framförallt ni som redan kör i standard.
För att det inte ska bli för luddigt, skriver jag MINA åsikter i mina inlägg, så ingen hoppar på Christoffer för sånt han kanske inte stöder
Mattafaran(=min bil) har under flertalet år kostat en massa tid.
Har även varit delaktig i Per Oleskogs leksak, samma där...mycket tid har gått åt.
Roadsport C/ Miatacupen har blivit stor, tror att det mest beror på Miatan faktiskt.
Det är en mycket körvänlig bil.
Folk som SKA tävla, kommer alltid finna nån bil.
Men Miatan har något speciellt över sig, total avsaknad av prestige är en av de saker jag uppskattar.
Speciellt på banträffar med DYRA bilar
Men det bästa är nog just körglädjen.
Mattafaran är en Nb med 140 hk.
Har kört en Nc sport 2,0 (160 hk).
Den är rolig den med.
En av de "våra", Robert Serwanski. Är testpilot på KÖN-i-ägg:)
Han har en Nc 2,0
Han kör många feta bilar, men säger också att miatan är "speciell" i körglädjen.
Det är ett gott betyg.
Jag vill helst bara köra räserbil, byggandet intresserar mig inte speciellt.
Vet att jag inte är ensam om detta och jag tror att tidsaspekten med vår hobby är ett hinder för många.
Inte bara är rejsen 3 dagar, förarbetet förutom bilen är en hel del.
Roadsport där Miatacupen körs är enligt mig alldeles för tillåtande i reglementet.
Men det är som det är och bilarna är redan byggda.
Waern och jag har funderat på följande:
Vi släpper in Miata Nc 160 hk i klass Standard.
För att du ska få köra i standardklassen och få poäng där, med en så stark bil får du ändra...ingenting
Vagnboksgrejerna ska finnas Båge/bur/bälten/brytare/bogseringöglor.
Som det står i en tråd på rejsa:
-Mycket motor, dåligt grepp...Det är kul det:)
Och då kommer Roadsport tillbaka som det var tänkt från början.
Win Win.
Miataklubben är så bra för vi kan säga: -så här ska det vara om du ska få poäng i standard.
Roadsporttiteln är liksom inte målet i miataklassiklassen.
Hela j.vla bilen ska vara standard med Mazda grejer.
Det fina med detta är att då kan du använda bilen hemma också.
Köra en rejspreppad Miata till glasskiosken är bara obekvämt och stökigt.
(för all del, entusiaster finns alltid)
Beroende på varvtiderna som presteras, är det tveksamt om Nc ska få ha R-däck.
Den kommer bli svampig, tung och krängig och fullständigt vansinnigt underbart underdoggy för tävlingsbruk.
Om den blir alltför slö i jämförelse med de andra i Miatarejsen, ja då får vi ta det då. Learning by doing.
Blir vi några stycken kommer det bli ett däcktjutande skådespel med tight racing.
Minimivikten ska utgå från Miatan med plasttaket.
Vikten ska vara så hög att du inte KAN ta ut något ur bilen. Vilket inte kommer vara tillåtet heller.
Två stolar(ok med rejsstolar,säkerheten först), airbags, stereo, inredning...osv ALLT original ska vara kvar.
Hjulvinklar enligt original setup, bussningar och rubbet.
Det blir 2,0 med plasttaket och halvtank, som är tänkt som utgångsvikten.
Då borde en fulltankad softtop ligga på samma ungefär samma vikt.
Vad tror/tycker ni kollegor?
Framförallt ni som redan kör i standard.