Page 1 of 1
Omvänd startordning
Posted: Tue 24 Nov 2009, 00:59
by Fredrik Henriksson
Kimmen som kör i Roadsport A lyfte frågan kring omvänd startordning för att tajta till fälten. Även om inte SPVM vill genomföra det i Roadsportheaten så borde det vara fritt fram för Cupen att göra det när vi får egna heat. Om var position är värd en poäng, dvs i ett fält med ex-vis 17 bilar så är förstaplatsen värd 17poäng, andra platsen 16 osv(huvudsak att det är en rätt linje, ingen exponent) så kommer bästa bilen att lämna tävlingshelgen med flest poäng även om den startar sist i race2. Att vända halva heatet skapar kraftig orättvisa för förarna "i skarven" vid race1 då två likvärdiga prestationer skapar jättefördel inför race2 för den som precis tog sig till övre halvan i jämförelse med den som är först i den nedre halvan. Men total omvänd start gör det lika för alla och race2 blir ruggigt fräckt!!!
Vad tycker ni?
Re: Omvänd startordning
Posted: Tue 24 Nov 2009, 23:35
by Fredrik Henriksson
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 08:18
by Cyberoid
Omvänd startordning brukar orsaka totalt kaos. Kolla med Andreas vad han tycker om omvända startordningar i gokart? Det brukar sällan tillåtas. Men visst skulle det bli "intressant" att kolla på. Men då skulle jag vilja åka med stötfångare runt hela bilen.
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 12:21
by Per Hammarsjö
Skulle vara ballt just för alla omkörningar. Men jag tror det kommer bli en hel del diskussioner om att någon låg i vägen för en fajt och att man förlorade på grund av det.. Jadajada... Se SSM i år och en grön porsche och en MG i B. Mycket onödigt gnäll blev det.
Men fördelen är väl att poängställningen kommer bli mer spännande.
Har ett ben på var sida av linjen här.
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 16:04
by Andreas E
Jag är tveksam eftersom det riskerar att skrämma bort de som är rookies samt de som är mer rädda om sina bilar. Om jag skulle köra min första tävlingshelg (och jag inte har möjligheten att traila hem samt begränsad budget) skulle jag inte vara så lockade av att stå först med 20 race-förare bakom som utan att lägga många fingrar emellan ska fram.
Jag tycker att bästa föraren ska vinna och nuvarande lösning med bästa varvtid i race 1 för startordning i race 2 är bra.
/Andreas K
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 18:20
by Torkel k
Jag förstår vad du försöker åstadkomma och varför: fler omkörningar och tätare rejs är roligare ju rejs. Men det kommer krävas en helt otrolig disciplin i rejsen om vi ska undvika kontakt, knuffar och avåkningar. Ett inte helt otroligt resultat är att den bland de snabbare förarna som är mest ohämmad på att köra om nybörjare vinner och det är inte riktigt rätt.
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 22:12
by gokarting.nu
Gissa om läktarna kommer fyllas till bredden vid våra race!
Detta är en mycket bra ide tycker jag.
På mitt jobb har vi ibland tillåtit omvänd startordning, funkar inte alls.
1.Varför jag tror att det skulle funka bland oss är för att vi ÄGER våra bilar.
2.För att vi är gentlemen(gentlekvinnor).
Föreslår att vi gör som på stcc, top 8 vänder vi på.
Och vi går efter placering...inte varvtider så är du en snubbe(snubba) som snurrar och kör av så kommer du få starta först!!!.
Då taggar man till och skärper tillsig när man ser att nu har man sin chans, istället för att ha en helfrustrerad kamikaze sist så är han först!!!
JAG RÖSTAR FÖR DETTA UTMÄRKTA FÖRSLAG!
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 22:35
by Martin Wahlberg
Andreas K wrote:Jag är tveksam eftersom det riskerar att skrämma bort de som är rookies samt de som är mer rädda om sina bilar. Om jag skulle köra min första tävlingshelg (och jag inte har möjligheten att traila hem samt begränsad budget) skulle jag inte vara så lockade av att stå först med 20 race-förare bakom som utan att lägga många fingrar emellan ska fram.
Jag tycker att bästa föraren ska vinna och nuvarande lösning med bästa varvtid i race 1 för startordning i race 2 är bra. /Andreas K
Precis min åsikt! Gör alltså
för detta förslag!
Re: Omvänd startordning
Posted: Wed 25 Nov 2009, 22:44
by Niklas Falk
gokarting.nu wrote:... Föreslår att vi gör som på stcc, top 8 vänder vi på.
Och vi går efter placering...inte varvtider så är du en snubbe(snubba) som snurrar och kör av så kommer du få starta först!!!....
Nope, den logiken innebär att plats 9 och nedåt startar på ovända platser. Kamp om 8ondeplatsen blir väldigt hård.
Efter varvtid så kan du aldrig taktikköra för placering i race2, oavsett hur den startlistan pusslas ihop. Kör du bara två vettiga varv (startvarvet ger aldrig vettig tid) Race1 så är det grönt.
Att vända på hela klabbet har sina nackdelar som blir större om det är många oerfarna med. Att i sitt andra race stå först med 15 bilar efter sig in i första sväng kan skapa lite onödigt stor press, speciellt om man börjar tänka på att inte få stopp (då detta kan skapa seriekrock modell värre).
Men samtidigt skulle helt omvänd startordning göra att det blev mer träning på tät körning utan kontakt, men man lär sig av misstag och misstagen lämnar i detta fall märken. Det blir lixom inget sätt att komma undan om man skulle vilja (det är ju inte varvningar det handlar om vid passage i detta fall).
Re: Omvänd startordning
Posted: Thu 26 Nov 2009, 21:34
by Fredrik Henriksson
Fasen, man skulle vara politiker så att alla argument bara rinner av en.
Nu vet jag inte vad jag tycker längre.
Man vill ju ha många omkörningar, men inte på bekostnad av karosskador och rädda nybörjare...
Re: Omvänd startordning
Posted: Thu 26 Nov 2009, 21:52
by gokarting.nu
Fredrik Henriksson wrote:Fasen, man skulle vara politiker så att alla argument bara rinner av en.
Nu vet jag inte vad jag tycker längre.
Man vill ju ha många omkörningar, men inte på bekostnad av karosskador och rädda nybörjare...
...rädda nybörjare...?
JAG ÄR SKRÄCKSLAGEN REDAN EN VECKA INNAN RACE DAY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!