Svin är vad ni är!!!! Precis som jag!!!
HA HA!
Tack så mycket Fredrik.
Skriver en felstavad och kortfattad race report som förmodligen är i fel ordning i allt jag uppfattat.
Kinnekulle först på Fredagen med Svkg.
Jag kör trailer racing med Mr Josen från gbg. Häcklar honom och hans coola Opel... eftersom så fort vägen går det minsta uppför, rör sig hans manliga ekipage i samma hastighet som en Eu moppe!
Detta häcklande får jag naturligtvis äta upp som vanligt ute på banan IGEN!
Josens "orginal" miata går och körs som vanligt som nån j.vla F1 bil.
Dom enda gångerna jag lyckats kört förbi denna "hjälte" är när han kört av IGEN på något uppvärmningsvarv eller fått svartflagg igen.
Så iof jag har faktiskt lyckats kört om rätt många ggr.......!!!! HAAAAAAA HAAAAAAAAA!!!!!!!!!!
Skämt åsido Josen hittar som vanligt runt banan snabbt, jag lyckas få lite häng något varv o då spricker nästan min hjälm av ett nöjt flin: 1,0375, Yes baby!!.
Har aldrig kört Kinnekulle under 1,06. Tidigare har jag kört med min fd 1,6 -92a. Detta var Mattafarans debut här.
Josen kör som vanligt minst 1 sek snabbare, men jag är vansinnigt nöjd med tiden.
Pushar Josen att han ska köra Spvm, men utan framgång.
Sen flyter dagen för Josen med lägre och lägre tider.
Mattafarans tider blir bara högre och högre för varje heat jag kör.....börjar tro att jag måste ha en spårfinnare att följa för att köra ok??.
Varje heat som följer kör jag sämre o sämre tider...två st bekanta som är på banan för licenskurs frågar vad jag håller på med? Svarar: -skulle jag också vilja veta! Gör några ändringar, inget hjälper. Sista heatet som var kvalet till 60 minutes, kör jag 1,0650 och 1,0600.
Då funder jag på att strunta i 60 minutes, när det började regna gav jag upp och packade ihop.
Josen provkörde min bil och tyckte den var bra, men lite lynning mitt i svängarna. Då han är en hjälte(som alla vet..) ringde hans ord i mina öron hela vägen tillbaka till gbg.
Samma som Josen sagt upplevde även jag, kände mig inte "trygg" med min sexu...f.låt, bilen.
Hade tänkt stanna på Kinnekulle, men bestämde mig för att åka hem för att se om jag kan hitta något.
Väl hemma höjde jag mattafaran. Bilen bottnade på baksidan några ggr och jag tänkte att det kanske kan hjälpa.
Lördag var det dags att återvända till Kullen igen.
Er cup körde färdigt sitt race runt 16,00 och sedan var det Spvm träning.
Som vanligt när det gäller dessa j.vla engelska hemmabyggen tappar en 7a ut sin olja så det blev 3varv....En hotellnatt för 3 varv...580:-
Nåja, fick ett varv på 1,05 så varvtidsutvecklingen var bruten åt rätt håll.
Bilen bottnade inte men krängde mer. Dessutom fortfarande lynnig.
I depån fick jag tips över telefon av Josen:
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=6&t=101
Och förutom ett gott mx5 gäng, började snacka om mina bekymmer med Henrik Pihl:
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=6&t=402
Och Martin från Orionracing:
http://orionracing.ehandel.net/
Martin och Henrik erbjöd mycket vänligt att hjälpa mig med hjul inställningen. Och efter hjullinställning, pizza och ljugeri på hög nivå i depån, somnade man vid gott mod inför söndagen.
Sunday is race day!
Upp till banan för besiktning.
Fick en tillsägelse för sprintarna till bältena, Mr Waern o herr Falk löste det åt mig, Tack så mycket.
Och sen ut på warm up.
Nybörjaren glömde naturligtvis laptimern...inga tider nästan alls för min onbord timer funkade ibland.
Ser dock en 1,04... tid YES!!
Fixar lite med krängaren bak och första tidskvalet känns inte så snabbt, men tryggare och det räcker for now.
Väger bilen eftersom jag tagit av hardtoppen...VÄGER FÖR LITE!!!!
Lysande Sickan! ..Så onödigt!!!!
Kval 2:
I det kvalet lyckas jag dra på mig en svartflagg..kör in til domaren, och får frågan om jag även betalt för att köra Rallycross?
Har lyckats att vid flera tillfällen korsat linjen till höger innan bron...oki, sorry..
Körde 3:e start tid i c.
Mycket nöjd med detta.
Inför Race 1 är jag mycket förväntansfull, det är ju på riktigt nu ju!
Har aldrig kört annan än mgcc race tidigare, det här är lite mer.
Rulland start har jag heller aldrig genomfört tidigare, kollar på lamporna, men koncentrerar mig mer på den vilt svängande gulflaggan till höger...?? då slocknade lamporna????!!!
Tänkte: Gasar dom andra gör väll jag det med.
BILAR ÖVERALLT och dom är ju inte kloka! På min högersida ligger någon grön skapelse så nära, att rör jag min ratt så går vi ihop. Svänger undan lite bara för att nästan gå ihop med bilen till vänster om mig istället!!
Nu efteråt fattar jag att det tydligen finns mer plats än vad jag upplevde.
Jag, Niklas Falk, och raket Elisen fastnar bakom en Boxter B bil.
Jag o Niklas går sida vid sida under bron mot molins knäpp, Niklas ligger på min höger och över molins ligger jag låååångt till höger..(trodde jag)..vart Niklas fick fart och ASFALT (..gräs..?) ifrån skulle jag vilja veta, oavsett blir varse att detta är verkligen dataspel fast på riktigt!
Shit vad rädd jag blev. Svängen efter, om jag inte minns fel får jag ett fett ställ (kändes det som iallafall) med tillhörande retur.
Då fick saker och ting lugna ner sig.
Sen händer inte så mycket, snabb rakt fram Elisen bromsar på sig så jag kommer nästan om.
Niklas vinner och jag blir 3a i C, fattar knappt vad som har hänt!
Mitt första race 3:A!!!
Men kul och spännande, det var det.
Grattis Niklas Till segern.
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=6&t=527
Race 2......My bad!
Innan race 2 tänker jag på något som jag hört i Go kart kretsar: En del sätter sig i respekt så att andra vet att man inte backar av.....just då(på kullen..) av någon anledning lät det som att det kanske är det som krävs för att jag ska komma fram.
Det tillsammans med bilden av en svart Fiero... som gjort det till sin främsta uppgift att stänga folk som kör fortare/bättre, etsade sig i min hjärna.
Kanske får jag byta inställning för att komma fram.....Big bad wolf!
Inte alls det att jag inte var nöjd med min 3e plats. Grymt nöjd!!!
Men, kanske.....2a....
Var så insnöad på race 2 att jag missade Fredriks bygge, han kom för att leka också!
Nu i efterhand har jag fattat: stcc light!
-We will eat his dust!!!
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... p?f=6&t=45
Nåväl, ut på banan igen med

state of mind.
Starten går och innan hade jag sagt till Niklas -den här gången backar jag inte av. (naturligtvis i hopp om att han skulle göra det istället..)
Niklas backar inte av.
Vi ligger jämsides gång på gång, vräker in och bökar, Niklas är överallt och får jag minsta lucka till honom, räcker det med en minimal raka för att han ska vara ikapp igen.
Hans bil går mycket fort. Nästan lika fort som Elisen.
På alla rakor flyger dom ifrån/ikapp mig. Effekt mässigt har jag inte en chans.
Då börjar mitt Fiero/Go kart tänk......???
Istället för att släppa förbi Niklas lägger jag mig ivägen.
I kvarnsvängen kör Niklas upp på UTSIDAN!! om mig, kraft eller grepp vet jag inte, men där är han iallafall.
Mina framdäck kasar från mitten på svängen där, då släpper jag ut bilen mot ytter kanten vid utgången, dvs där Niklas ligger.
Ni vet han som inte backar av.
Pang nr 1.
Jag blir lika paff som taggad, oj vi körde ihop. Tänkte: -undrar hur dyrt det blev?
Sen blev det som förbytt, tror vi gick ihop 4-5 ggr till.
Att det blev som det blev har jag ingen bra förklaring till, men att det var "over the edge" är det inget snack om.
Två gånger på rakan fick jag öppna fönstret för att trycka ut min backspegel......
När vi låg tight tight (typ ihop..) fick jag en jättesladd(enligt mina mått) över tv krönet. Överkörde som f.n.
Efter att jag nätt och jämt hämtat mig från rattandet, står Niklas i gruset utanför banan.
Då kändes det sådär.
Niklas har biståt mig med mycket råd och tips under åren, och här repar jag hans bil och han kör av för att inte t-bona mig...
Att vi låg nära är ju en sak, kontakt är för mycket.
Att jag var den som dessutom fick en "uppmärksamhetsflagg" skriver ju dessutom på min del i det hela.
Efter racet kom någon mx-5 kollega fram i parcfarme..(stavning?(, och sa -sådär kommer jag aldrig köra med min bil.
Den inställningen respekterar jag 100% och det är ju den rätta.
Som jag sa till Niklas när jag ringde för att be om ursäkt för min framfart, då jag känner att jag kunnat backat av mer än jag gjorde. Jag vill inte vara den som varken drar iväg ekonomiskt(byggkostnad) eller aggresivt kör mässigt. Detta är Club racing som borde hållas på en vettig och trevlig nivå.
Som jag säger till mina övertaggadekunder i mitt jobb på hyrkartbanan. -Säkerhet först, sen trevnad, SIST personlig framgång.
Detta var mitt första "riktiga" race, det gick mycket bättre än jag väntat mig.
Lite besk eftersmak dock.
Men utan all hjälp hade jag aldrig fått denna"framgång"
Vill passa på att tacka:
Josen för alla tips.
Niklas Falk för att han står ut med alla jobbiga frågor i tid och otid, dessutom mig på banan...sorry.
"Miata" Peter Antonsson
http://www.almostracing.org/
Martin på Kumho
Martin och Henrik på Orionracing/Semcon.