Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 24
- Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
- Location: Partille
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Om man går in på spvm är fortfarande utväxling ett tillåtet avsteg samt lättvikts hardtop inte tillåtet.
#47 Janne Murvik
Mazda mx-5 1.8 -01
Mazda mx-5 1.8 -01
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
I standard har vi egna regler! Det är för att hålla nere kostnaderna i std. Du får använda vilken
Bakaxel du vill som sitter orginal på på MX-5, men inte byta innehåll!
Anders nr 82
Bakaxel du vill som sitter orginal på på MX-5, men inte byta innehåll!
Anders nr 82
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 24
- Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
- Location: Partille
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Jag är helt med på reglerna tror jag. Syftade på att under klassregler för mx-5 cup standard på spvm:s hemsida står det fortfarande att modifierad utväxling är tillåtet mot vikttillägg vilket jag förstod på tidigare inlägg inte skall fortsätta gälla. Efterlystes att se över om något var missat så därför jag kommenterade dessa punkter. Samma sak gäller förbudet mot lättad hardtop som jag förstod skulle slopas och man istället skall se till minimivikten på bilarna? Helt i rätt riktning tycker jag, och skulle väll vilja tillägga svänghjulet som inte behöver bytas heller egentligen? Eller påverkar det deltagare om det inte skulle tillåtas mot vikttillägg mer?
#47 Janne Murvik
Mazda mx-5 1.8 -01
Mazda mx-5 1.8 -01
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Bara för att förtydliga att du får byta till en med samma utväxling? För vilken bakaxel du vill som sitter på orginal mx-5 finns det olika utväxlingar att välja på.Anders Träff wrote:I standard har vi egna regler! Det är för att hålla nere kostnaderna i std. Du får använda vilken
Bakaxel du vill som sitter orginal på på MX-5, men inte byta innehåll!
Anders nr 82
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
I reglementet står det följande:chriss wrote:Bara för att förtydliga att du får byta till en med samma utväxling? För vilken bakaxel du vill som sitter på orginal mx-5 finns det olika utväxlingar att välja på.Anders Träff wrote:I standard har vi egna regler! Det är för att hålla nere kostnaderna i std. Du får använda vilken
Bakaxel du vill som sitter orginal på på MX-5, men inte byta innehåll!
Anders nr 82
Standard/ej modifierad utväxling. Man får ej förändra utväxling, dvs. byta/förändra differentialen från originalutförande utan att få vikttillägg enligt ovan. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad. Att byte ut befintlig differential mot en med samma utväxling som i originalutförande är dock tillåtet utan vikttillägg.
Jag tolkar Anders svar som att att man enbart får byta till diff/utväxling från annan MX-5. Om denna har annan utväxling än original får man straffvikt.
Dock står det inte exakt så i reglementet, man är inte enbart begränsad till MX-5 original diff om man byter utväxling. Så här behöver styrgruppen nog prata ihop sig och återkomma.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Jag uppskattar denna diskussion ang reglementet då vi vaskar fram de otydligheter som finns samt att vi tillsammans hjälps åt att stänga de hål för kostnadsökningar som finns.
Tror detta är bra för framtiden för Standardklassen (och i förlängningen Roadsport C, SPVM och MX-5 RC).
Så om det är något ni funderar på eller tycker är fel, otydligt eller skulle vilja ändra, släng fram det bara!
Tror detta är bra för framtiden för Standardklassen (och i förlängningen Roadsport C, SPVM och MX-5 RC).
Så om det är något ni funderar på eller tycker är fel, otydligt eller skulle vilja ändra, släng fram det bara!
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
-
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 304
- Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Jag var nog lite för snabb med svaret! Det som står
i reglementet gäller, men vi har samma problem med
alla äldre Miator att delarna inte tillverkas länge! Så bilar med
udda utväxling får problem. Det samma gäller kolvar, ventilfjädrar mm
Det tillverkas ex inte överdimension kolvar till NA o NB! Orginal det finns kolvar med samma
spec som orginal. Men då räknas det som modifierad motor
Går det inta att renovera länge så dör klassen!
Så vi har problem!
Anders nr82
i reglementet gäller, men vi har samma problem med
alla äldre Miator att delarna inte tillverkas länge! Så bilar med
udda utväxling får problem. Det samma gäller kolvar, ventilfjädrar mm
Det tillverkas ex inte överdimension kolvar till NA o NB! Orginal det finns kolvar med samma
spec som orginal. Men då räknas det som modifierad motor
Går det inta att renovera länge så dör klassen!
Så vi har problem!
Anders nr82
Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen
Utväxlingen måste ändå vara lätt att man tillåter närmast möjliga efter kontakt med styrgruppen/dispans.Anders Träff wrote:Jag var nog lite för snabb med svaret! Det som står
i reglementet gäller, men vi har samma problem med
alla äldre Miator att delarna inte tillverkas länge! Så bilar med
udda utväxling får problem. Det samma gäller kolvar, ventilfjädrar mm
Det tillverkas ex inte överdimension kolvar till NA o NB! Orginal det finns kolvar med samma
spec som orginal. Men då räknas det som modifierad motor
Går det inta att renovera länge så dör klassen!
Så vi har problem!
Anders nr82
Kolvar och fjädrar är lite svårare men där borde man kunna hitta likvärdigt eftermarknads och säga att dessa är ok att använda och specifiera märke och model. Annars sätter vi bara käppar i hjulet för oss själva.
Chriss Rice
Göteborg
Göteborg