Dennis Kullman wrote:Är förarförmågorna så olika och så perfekt anpassade till bilarna så att den bästa föraren har den sämsta bilen? Tror inte det...
Samma fenomen kan till viss del ses i Roadsport iår, det har sällan varit så tätt som i år, mellan hel hel drös olika bilar.
Kanske finns det ett litet flockbeteende som gör att man optimerar etc för att hamna i flock, inte komma i mål ett varv före (det är iaf inspirerande att krypa närmare bakifrån).
Min personliga teori är att 205or i däckbredd inte stödjer snabbare tider. Hade 1,8orna kört 225or så hade det särat på sig betydligt (1,6orna
ska inte kunna dra lika stor nytta av ökad bredd och går nog som fortast på 205). Klibbigare 205or borde kunna stödja snabbare tider men så prestigefyllt har det inte blivit (än) att vi känner för en uppsättning däck per tävlingshelg.
Om vi nån gång blir extremt stort startfält så är det väl enkelt fixat med två klasser i poängsammanräkningen. 1,6orna går ju i praktiken inte att få under 950kg i tävlingsvikt (7,8kg/hk) så med no-limits och tuff konkurrens så borde det ju vara två klasser (tre om vi får med en hög med NCs också, speciellt om de kör i Roadsport B).
Att det är så jämnt som det har varit i år är jätteskoj
. Att vi dessutom kan tampas med standard-Eliser gör att det blir ännu roligare (Inte på Anderstorp men det får vi ta). Tänk om det kunde finnas några fler koncept som är lika enkla som man kan lura ut på banorna så de blir fast i träsket. Full banlicens är ju ett bra mål att sikta på, bra racing och bättre livskraft.