Vad måste man ha med sig till tävlingarna efter att man har lyckats få en vagnsgodkänd bil och fixat den personliga säkerhetsutrustningen?
Det jag klurat ut som jag tror är måsten:
- nummerskyltar på sidan på bilen
- brandsläckare (är det minst 7 eller 10 kg?)
- transponder (hyra eller köpa är frågan?)
- presenning
- hink att samla upp eventuellt spill från bilen
- absorberingsmedel (vart köper man detta?)
Vad har jag missat? Är det något av det ovan som inte är måsten?
Sedan är det förstås en hel del saker som är bra att ha (typ domkraft, verktyg...).
/Andreas K
Vad måste man ha med sig för att köra MX-5 Cup?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Vad måste man ha med sig för att köra MX-5 Cup?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Absorberingsmedel (tex absol) finns på Granngården tex.
Det behövs inte en hel säck, en 5liters plastdunk räcker långt (och är mycket mer än noll).
Jag packar två st 5Liters enligt bild (slinker lätt emellan annan packning).
Absorberingskärl har jag inte sett nån påtvingad definition av iår, undrar hur mycket det skall rymma?
Det ska inte vara några problem att lösa det när det händer. Extremen skulle ju vara att kräva att depåplatsen skall vara ett ståltråg som kan rymma bilens samtliga vätskor med marginal. Den tolkningen kommer aldrig att hända (hoppas jag).
Sopsäckar eller liknande med minst samma sopsorteringsmöjlighet som arrangörens miljöstation är ju lite skoj
Arrangörerna brukar åka runt och dela ut sopsäckar, soptunnor finns lite här och var i depån. Har man avfall som behöver sorteras så tar man det till miljöstationen direkt, det är inte så svårt som det låter.
Det behövs inte en hel säck, en 5liters plastdunk räcker långt (och är mycket mer än noll).
Jag packar två st 5Liters enligt bild (slinker lätt emellan annan packning).
Absorberingskärl har jag inte sett nån påtvingad definition av iår, undrar hur mycket det skall rymma?
Det ska inte vara några problem att lösa det när det händer. Extremen skulle ju vara att kräva att depåplatsen skall vara ett ståltråg som kan rymma bilens samtliga vätskor med marginal. Den tolkningen kommer aldrig att hända (hoppas jag).
Sopsäckar eller liknande med minst samma sopsorteringsmöjlighet som arrangörens miljöstation är ju lite skoj
Arrangörerna brukar åka runt och dela ut sopsäckar, soptunnor finns lite här och var i depån. Har man avfall som behöver sorteras så tar man det till miljöstationen direkt, det är inte så svårt som det låter.
- Attachments
-
- 1Road080525-127_640.jpg (65.56 KiB) Viewed 11095 times
- Mats Lundin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 518
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Nynäshamn
Tänk på att presseningen måste rymma hela bilen. Jag chansade på en lite mindre som redan låg i garaget, men efter påpekande på förarmötet på Anderstorp, att de hade ögonen på detta med press, var det bara att glida iväg till Gislaveds lågprismarknad och handla en stor.
För absorberingsmedel fick jag tips om kattsand och satsade på det. Har inte du katt, förresten...?
Sen ska ju personlig utrustning, licens, medlemskort, körkort, vagnbok, besiktningsprotokoll, vagndeklaration (om man inte skickat in den innan), registreringsbevis med. Skaffa en racingpärm med alla papper och plastkort samlade, det funkar för mig.
Att också tänka på är, att vid besiktningen går de inte bara igenom bilen. Även den personliga utrustningen kollas, den måste åka med i bilen då även om man har lastat ur i depån. De kikar att skor, handskar, overall, hjälm och underkläder inte är trasiga någonstans.
För absorberingsmedel fick jag tips om kattsand och satsade på det. Har inte du katt, förresten...?
Sen ska ju personlig utrustning, licens, medlemskort, körkort, vagnbok, besiktningsprotokoll, vagndeklaration (om man inte skickat in den innan), registreringsbevis med. Skaffa en racingpärm med alla papper och plastkort samlade, det funkar för mig.
Att också tänka på är, att vid besiktningen går de inte bara igenom bilen. Även den personliga utrustningen kollas, den måste åka med i bilen då även om man har lastat ur i depån. De kikar att skor, handskar, overall, hjälm och underkläder inte är trasiga någonstans.
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Vad måste man ha med sig för att köra MX-5 Cup?
Tänkte köpa en brandsläckare för depån. Såg i SBF regler (RA 5.8.2) att den ska vara på 9-10 kg. Men det står inte om det ska vara skum eller pulver? Finns det något krav eller är det fritt att välja?
Pulver känns som det bättre valet om det blir en ordentlig brand även om det inte är roligt att göra rent efteråt.
/Andreas K
Pulver känns som det bättre valet om det blir en ordentlig brand även om det inte är roligt att göra rent efteråt.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
-
- Posts: 466
- Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
- Location: Finnerödja
Re: Vad måste man ha med sig för att köra MX-5 Cup?
Jo pulver är det väl som gäller och det är inte så farligt med saneringen om man gör det direkt efteråt, har själv provat Det va på Gälleråsen med den kompressorförsedde som av någon anledning hade läkt ur sej olja på det välisolerade grenröret och detta blev väl lite för varmt när jag hade stängt av i depån, som tur va hade jag öppnat huven och nån sa med rätt hög röst: DET BRINNER! som tur va hade jag den lilla släckaren i bilen och tryckte ur lagom dos pulver; rätt effektivt det där. Nån sa att man ska spola med vatten så fort som möjligt efteråt för att få bort pulvret men jag hade inte så stor lust att spola kallt vatten på min fortfarande rätt varma motor så jag väntade 5-10 minuter innan jag spolade och det va faktiskt inga problem. Sen spolade jag rätt länge i.o.m att jag skulle ta mej till Ö-o och då helst utan brand, det gick bra kan jag säga Packboxen runt vevaxeln är bytt, även isoleringen runt grenröret. Det är nog värre om man skulle få brand inne i bilen med textilier o.dyl.
De e mycke nu...
Re: Vad måste man ha med sig för att köra MX-5 Cup?
Här fanns det mycket och bra info vad man ska ha med sig förutom bilen och det glada humöret.
Har något förändrats sen det skrevs för 7-år sedan?
Jag har funderat en del på brandsläckare.
Vad har ni som varit med ett tag för råd om typ o storlek etc.
Har något förändrats sen det skrevs för 7-år sedan?
Jag har funderat en del på brandsläckare.
Vad har ni som varit med ett tag för råd om typ o storlek etc.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Vad måste man ha med sig för att köra MX-5 Cup?
6kg pulver 299 kr, check.
När du slarvat bort den, köp en ny.
Om nån tycker att du egentligen borde ha 9kg, köp en 6kg till
När du slarvat bort den, köp en ny.
Om nån tycker att du egentligen borde ha 9kg, köp en 6kg till