Det verkar ju vara en bra lösning men min fråga nu är om man får ha sådana i standardklassen? Det är ju inte fel att satsa på en framtidssäker lösning om det skulle bli aktuellt

Dessa ska inhandlas helt klart.Anders S wrote:Behöver lite mer negativ camber fram och hittade den här lösningen https://www.flyinmiata.com/extended-low ... =Springbot .
Det verkar ju vara en bra lösning men min fråga nu är om man får ha sådana i standardklassen? Det är ju inte fel att satsa på en framtidssäker lösning om det skulle bli aktuellt. Offsetbussningar är OK har jag förstått men hur är det med förlängda spindelleder (kan ju jämföras med en förlängd bärarm)?
Jag tycker nog 3 grader bolt on med dessa spindelleder är en stor camberkompensation.TPR wrote:Man får en ökad spårvidd men lite mindre camberkompensation med denna lösning jämfört med en offset bussning i övre länkarmarna.
Med camberkompensation menar jag inte att man kan få max 3 grader statisk camber utan syftar på den camberändring som sker vid infjädring.Conny Lundell wrote:Jag tycker nog 3 grader bolt on med dessa spindelleder är en stor camberkompensation.TPR wrote:Man får en ökad spårvidd men lite mindre camberkompensation med denna lösning jämfört med en offset bussning i övre länkarmarna.
Med en ökad spårvidd i jämförelse med offsetbussningar så är dessa mer ostandard än offsetbussningar.![]()
Man vill ha en standardklass men även tillåta modifieringar, lite dubbla budskap eller?
Tror det är bättre att tillåta lösningar så att samtliga kan få den camber som man vill ha.chriss wrote:Skall man specificera detta då med max och min värden, att man får åka med max 2 grader camber tex?
Sen håller jag med om att lösningen är bättre än offset bussningar.
Det är vinkeln på spindeln som ger cambervinkeln, har man väldigt olika längd på övre och under bärarm så ändras denna vinkel rejält vid infjädring. Är de tex istället lika långa kan man få infjädring utan camberändring men då ändras spårvidden istället.Anders S wrote:När det gäller camber-kompensdation ("camber gain") tror jag det är försumbart eftersom undre bärarmen i belastat läge är rätt nära horisontalläget. Det behöver ju vara lite vinkel på den för att vika in och förändra camber. Dessutom har väl de flesta så hårda fjädrar att infjädringen är rätt liten. Spårviddsförändringen är ju också bara några millimeter per sida och det kan man ju få med spacers.
Andreas E wrote:Som reglementet är formulerat nu är de inte OK men som ni skriver så fyller denna lösning samma funktion som offset bussningar. Vi får klura på detta och återkommer efter årsplaneringsdagen (21/11) om det är OK eller inte.
/Andreas E