SBF har uppdaterat reglerna för när bilen anses vara på banan respektive lämnat den. Förr räckte det med ett hjul innanför linjen för att vara på banan. Nu räcker det med ett hjul utanför för att ha ansetts lämnat banan.
Så här säger den uppdaterade delen av reglementet:
"Förare ska hela tiden använda banan och får inte lämna banan utan skälig orsak. De vita linjerna som definierar bankanterna ska anses vara en del av banan. Förare kommer att bedömas ha lämnat banan om något av bilens hjul antingen går utanför den yttre kanten av en kerb eller går utanför den vita linjen där ingen kerb finns. Skulle en bil lämna banan av någon anledning tillåts föraren på nytt att ansluta utan att det påverkar punkten D. Men detta kan endast ske när det är säkert att göra det och utan att det ger någon fördel."
Mer info finns här med några bilder som visar exempel på vad som är rätt och fel:
http://www.spvm.se/news/477/55/arets-ta ... l-aendring
Något att tänka på t.ex. på Kinnekulle där många (inklusive undertecknad) brukar ta höjd utanför den vita linjen till höger innan man viker in under bron.
/Andreas E
Ändring på regel för när bil anses lämnat banan
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2636
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Ändring på regel för när bil anses lämnat banan
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.