Page 1 of 3
Racingkurs licens - Linköping
Posted: Thu 28 Feb 2008, 17:47
by Svederud
Visste inte vart denna fråga passade,
så jag la den här
Måste hjälmen var godkänd eller duger crosshjälmen (integral) på licenskursen i Lindköping?
(Ska köpa en riktig men kanske inte behöver stressa till dess.)
Posted: Thu 28 Feb 2008, 20:22
by Per Hammarsjö
Uhh...
Jag ska genast kolla upp detta.
Kan hända att det finns hjälmar att låna från Drivingevent.
Posted: Tue 04 Mar 2008, 14:54
by Svederud
Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Posted: Tue 04 Mar 2008, 15:58
by Andreas E
Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
Posted: Tue 04 Mar 2008, 17:45
by Eric
Vilka krav ställer dom på bågen? Hard dog deucebågen sitter monterad men en SBF-godkänd båge är påväg. Vet inte om jag hinner montera den.
Så här se bågen ut:
Rördimensionen är samma som SBF-bågarna. Ø45mm samt 3mm gods.
Det är ju inte SPVM som vi ska köra.
MVH Eric
Svederud wrote:PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Posted: Tue 04 Mar 2008, 18:00
by Niklas Falk
2004 gick det finfint med en Harddog Sport
Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.
Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)
Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
Posted: Tue 04 Mar 2008, 18:13
by Eric
Då blir det Hard dog Deuce Båge och Hardtop med andra ord.
Man vill inte bli nekad för att man kommer i "fel" bil.
Hard dog Sport är väl Ø38,1mm om jag inte kollat fel.
Niklas Falk wrote:2004 gick det finfint med en Harddog Sport
Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.
Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)
Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
Posted: Tue 04 Mar 2008, 19:28
by Stefan Hemström
Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Posted: Tue 04 Mar 2008, 20:10
by Fredrik Henriksson
Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...
Posted: Tue 04 Mar 2008, 21:58
by Svederud
Stefan Hemström wrote:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Hur de bedömer hardtop (krav på båge eller inte) är nog bäst att stämma av med Östergötlands BF.
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Han sa att det går lika bra med vardagsbilen på körpassen,
även om det inte låter så lockande.
Posted: Tue 04 Mar 2008, 21:59
by hdzon
Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.
Posted: Tue 04 Mar 2008, 22:56
by Anders Ohlsson
hdzon wrote:Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.
Enklast är väl att kolla upp det med arrangören.
Har de bestämt att det är integralhjälm och båge som gäller för öppen bil, är en normal tolkning att det då gäller för biltypen (Miata i detta fallet).
Det har då ingen betydelse om man kör öppet (nedcabbat), cab uppe eller hardtop. På vissa banträffar har de t.ex krävt att man endast kör med cabben uppe. Det lär nog inte vara krav på Hard top i varje fall.
Som sagt enklast är att kolla med arrangören hur de vill ha det.
Posted: Wed 05 Mar 2008, 18:18
by Stefan Hemström
hdzon wrote:Stefan Hemström wrote:Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.
PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?
Någon som vet
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.
En passat med "amerikafjädring" kan ju bli ett intressant alternativ för mig
Men man får ju hoppas att det är tillåtet med båglös Miata.
/Stefan
Posted: Wed 05 Mar 2008, 20:55
by Andreas E
Fredrik Henriksson wrote:Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...
Har har normalstort huvud = M.
/Andreas K
PS: Vi ska kolla upp med arrangören vad som gäller och informera alla som anmält sig om vad de har för regler. Info kommer till er inom kort.
Posted: Thu 06 Mar 2008, 17:28
by Fredrik Henriksson
Andreas K wrote:Fredrik Henriksson wrote:Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?
/Andreas K
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...
Har har normalstort huvud = M.
Om du har nära till en MC-butik kan du gå in och prova en hjälm med storlek 56. Passar den storleken har jag hjälm du kan låna.
Sitter den alldeles för trångt e d inte läge med tanke på din bekvämlighet och att jag inte vill ha en uttänjd hjälm, men det kanske säger sig själv.
Posted: Sun 09 Mar 2008, 04:43
by Eric
Jag har eventuellt en integralhjälm att låna ut, storlek 56.
Är det någon som planerat boende? Hade varit trevligt om man bodde på samma vandrarhem/hotell, alltid kul att träffa medlemmar från klubben.
MVH Eric
Posted: Sun 09 Mar 2008, 08:24
by daniel.pero
NU finns det billiga hjälmar att köpa på Biltema
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel
Integralhjälm
Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmax® antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
Posted: Sun 09 Mar 2008, 10:13
by Anders Ohlsson
Biltema hjälmen är en motorcykel hjälm. ECE 22:05 är en standard för motorcykelhjälmar. Den är inte godkänd för biltävling enligt någon av SBFS:s olika standards:
Godkänd enligt: FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS.
Posted: Mon 10 Mar 2008, 14:44
by Per Hammarsjö
Men godkänd på våra sprintträffar antar jag?
Posted: Mon 10 Mar 2008, 17:09
by Niklas Falk
Per Hammarsjö wrote:Men godkänd på våra sprintträffar antar jag?
Om TF skall användas
och inget SBF-reglemente så sätter man vilka krav man känner för (dvs samma som färd på annat ställe där TF används).
För TF behövs ju inte ens säkerhetsbälte om man tänker efter (dvs man får sätta den standard man anser lämplig).
Posted: Thu 13 Mar 2008, 09:03
by Per Hammarsjö
Det här var ju lite kasst...
______
Hej Per!
När det gäller öppna bilar så mäste man ha godkänd båge eller en plåtcab att sätta på bilen under körning.
När det gäller hjälmar så har vi några stycken (5 st) men vi kan nog ordna fram flera om det behövs.
Mvh Sven-Olof Sandberg
ÖBF:s utbildning
____
Men som sagt.. Går ju att köra med vardagsbilen också!
Posted: Thu 13 Mar 2008, 10:01
by Per Hammarsjö
Lite tillägg...
Jag ringde upp Sven för att kolla läget.
Bågen behöver inte vara godkänd enligt reglemente utan ska klara att bilen hamnar på taket. Dvs, den båge från Harddog Erik lagt upp bild på funkar och är godkänd för licenskursen. Stylebars går inte!
Om ni är osäkra så lägg gärna upp en bild på det ni har här så kan vi hjälpas åt och kolla om det går att åka med. Samma regler kommer ju gälla på träffarna på Kinnekulle, Anderstorp, etc..
Sprintdagarna på flygfält kan man komma med orginalbil!
// Per
Posted: Tue 25 Mar 2008, 16:02
by Eric
När kommer den en agenda med mötesplats och tider?
MVH Eric
Posted: Wed 26 Mar 2008, 11:06
by Per Hammarsjö
Se PDF:
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf
Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..
// Per
Posted: Wed 26 Mar 2008, 11:43
by Fredrik Henriksson
Jag skickade ett mail för några dagar sedan då jag är osäker på om jag betalat, har inte fått svar än. Min bankspec går bara någon månad bakåt.
Kan du kolla d Per? Jag har medlemsnr 7...