Page 1 of 3
Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 09:13
by Kimmen
Tja alla Mazda räcers
.
Tänkte tipsa om Modsport för er som av olika anledningar inte vill/orkar besiktiga bilen eller om ni helt enkelt bara vill åka lite fortare.
Modsport 3 ligger närmast antar jag och där är det 5 kg/hk som gäller, d.v.s. ca 200 hk på 1000 kg.
Vi kör på slicks vilket kapar ca 1-2,5 sek per varv jämfört med r-däck, hur mycket tid mer effekt gör får ni gissa er till
.
Gällande motorer så finns det 2 alternativ, trimmat eller standardmotor.
Trimmad 4 ventilare med insprutning ger 110 hk/litern och standardmotor ger den effekten som det står i pappret, inga tillägg alltså.
Ett tips är att endera med små medel trimma up motorn som sitter i eller peta ner en 2,3 l duratec eller liknande och köra med beräknad standard effekt.
Standardmotorn ska vara orörd mellan gasspjäll och avgaspackning, chippning och liknande är alltså tillåtet utan några tillägg.
Jag svarar gärna på frågor här eller så går det att läsa mer på
http://www.modsport.se
/Kimmen
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 10:16
by Torkel k
Det är lite trist att överladdning räknas så högt på HK listan i SPVMs formulär, för just överladdning är ju både det billigaste och inte sällan det mest driftsäkra sättet att få fler hästar i Miatastallet. Men en turbomatad 1,6a förväntas ha hela 272hk, så man hamnar smack mellan Mod III och Mod II. Motorbyte är nog bästa sättet att gå ändå. Det är dyrt och bökigt att krama icke-boostade hästar ur våra motorer.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 10:46
by Kimmen
Vet inte om det är krångligt att peta i en Toyota motor i Miatorna, dom har annars dom här motorerna som borde passa perfekt om man ser till effekten.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 11:28
by TPR
Om man skulle sätta i en S2000 motor på 240 originalhästar, då verkar det ju smartare att räkna den som Modiferad, 110 hk/l vs 120 hk/l.
Plus att det är ok att göra mer med motorn.
Har jag tänkt rätt då?
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 11:44
by Victor
TPR wrote:Om man skulle sätta i en S2000 motor på 240 originalhästar, då verkar det ju smartare att räkna den som Modiferad, 110 hk/l vs 120 hk/l.
Plus att det är ok att göra mer med motorn.
Har jag tänkt rätt då?
Det borde gå, för det står att...
Modsportreglementet, punkt 5.2 wrote:För bilar som använder ej modifierade standardmotorer får tillverkarens uppgivna effekt användas vid beräkning av jämförelsetal.
...inte att man
måste. I Roadsportreglementet står det att om beräkningseffekten som trimmad understiger originaleffekten så ska originaleffekten användas (och dessutom gäller 5%-tillägget för datorsprut också), men denna text saknas i Modsportreglementet.
Annars hade en Rotrexförsedd 1,8 hade suttit fint i Modsport II, finns minst en som har plockat ut 350 bakhjulshästar (1,84*170 = 313 hk vilket ger minvikt 1001 kg). Men om en sådan setup tål sprintrace i längden utan för mycket underhåll är väl mer osäkert. Alternativt kan en LS1 V8 från Corvette C5 passa bra (345 hk ger minvikt 1104 kg).
En Rotrexladdad Honda S2000-motor hade inte heller suttit fel. 340 beräkningshästar och KraftWerks "bolt-on kit" ger 364 hk på bakhjulen på 06-09-motorn.
I Modsport I är det nog en LSx-motor som gäller. en LS3:a har 437 hk vilket ger minvikt 1093 kg i Modsport I. Med driftsäkerhet som en "bone stock" Corvette (om man får till kylning och sånt i Miatakarossen) känns det ganska lockande jämfört med högtrimmat överladdat. (Och så får man en ljudkuliss som närmar sig den blå Vipern och de andra "stora grabbarna"
)
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 11:49
by Kimmen
S2000 motorn blir 220 hk i Modifierat skick (2 liter). Du får då trimma hur mycket du vill så länge du behåller samma volym.
En "standard motor" borde man kunna få ca 10% extra effekt i inom dem regler som finns.
Passande däck på Miatorna är nog 580/200-15 eller liknande, finns hos dom flesta märkena.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 11:58
by Victor
Kimmen wrote:Passande däck på Miatorna är nog 580/200-15 eller liknande, finns hos dom flesta märkena.
De borde sitta som gjutna, 205/50 R15 är i teorin 586 mm i diameter. För högre effekt så såg jag att åtminstone Hoosier har 215/580R15 och 245/580R15 också.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 12:53
by Kimmen
Här hittar man en massa däck från olika tillverkare..
http://www.rennreifen.at/listReifen-en. ... 4&Bewerb=8
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 13:55
by Cyberoid
Hur skulle det passa med en Wankel?
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 14:53
by Kimmen
Tror att dom "vanliga" 1,3l blir 211 hk i trimmat skick (har 231hk enl. Mazda), skulle då bli 1055 kg i 3:an.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 16:07
by Niklas Falk
Äh, vad ni mesar till det
350 bakhjulshästar ur överladdad 1839cc (1002kg) eller kasta i en standard LS1 (305 konfig ger 976kg) och kör ModII.
Hoosier har ju 275 breda slicks som passar fint på 15x10" fälgar...
http://www.miataturbo.net/showpost.php? ... tcount=169 iofs bara 245/580-15 på de bilderna.
http://www.miataturbo.net/showpost.php? ... stcount=33 16" iofs, men inte så lite gummi i backen.
Det finns fler exempel och vad som fungerar är mycket mer utrett nu än för fem år sen. Överladdning som fungerar i en minut i taget (gatsystem) fungerar inte i femton. Men alla aero och kylningssaker är utredda.
Av nån anledning verkar de få hjullagren att fungera, men det kräver nog lite underhåll (byte av fett och tätningar lite då och då).
Det
går alltid att köra med lite klen effekt till en början, men alla måste ju bygga ihjäl sig innan det ens är värt att lasta på släpet.
Min B-spec ska väga 1039Kg i ModIII, så jag behöver inte röra en skruv för att kunna dubbla... Men 200 slicks hade underlättat (enklare att switcha med 205/225 Rdäck utrymmesmässigt etc).
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 20:29
by Kimmen
Ser ju riktigt ball ut..
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sun 27 Nov 2011, 23:28
by Josen
Vad kostar slicks däcken cirkus ? För mig lutar min X-eleven mer och mer mot Modsport
Joachim
Re: Modsport med Miatan
Posted: Mon 28 Nov 2011, 06:51
by Kimmen
Jag köper mina däck för 8000 kr för en uppsättning.
Vissa klasser kör bara 1-2 stinter på sina däck så då kan man ofta köpa nästan nya däck för 2-3000 kr per uppsättning (typ Abarth).
Re: Modsport med Miatan
Posted: Mon 28 Nov 2011, 16:23
by Josen
Jag köper mina däck för 8000 kr för en uppsättning
Räcker hur många rejs ca ? Har du regn-däck för samma slantar ca ?
Tack
Joachim
Re: Modsport med Miatan
Posted: Mon 28 Nov 2011, 18:05
by Kimmen
Jag gör av med 2 uppsättningar per säsong, då finns det en del gummi kvar att träna på.
Vet att en del kör på beg. radical däck som gått ett race, man tappar då kanske 3-4 tiondelar mot nya däck men det kan det vara värt då dom däcken kanske kostar 2000 kr för en uppsättning, blir billigare än att åka på r-däck då.
Abarth kör väldigt lite på sina däck, så ett tips är att skaffa samma fälgstorlek som dom och köpa däck från något av dom stallen.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Tue 13 Dec 2011, 16:14
by Kimmen
Nu införs vandrings pokaler i dom tre modsports klasserna
Läs mer på
hemsidan.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Sat 17 Dec 2011, 20:04
by Kimmen
En ny förare till Modsport 1. Välkommen Lennart Petersson i din Mazda Rx-8, läs mer
HÄR
Re: Modsport med Miatan
Posted: Wed 28 Dec 2011, 19:04
by Kimmen
Läs om Team Paninder (Mats, Ola och Alex) som kommer ställa upp i Modsport med sin Toyota MR2 Turbo.
Mats berättar flera intressanta historier som vi kommer att återkomma till i ett utförliggare reportage längre fram. Men för att ge er några "aptitretare" kan vi nämna att en av historierna handlar om hur det gick till när Mats till vardags tävlade mot Alain Prost som även han körde för Renualt i Formel 3 1979. En annan av anekdoterna som ni kommer kunna läsa om i det framtida reportaget handlar om Keke Rosberg och hans vilja att låna Mats bil under en tävlingshelg.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Wed 28 Dec 2011, 20:19
by TPR
Kul att ni lyckas få in en del nya team till Modsport!
Vilken serie har den Toyotan kört tidigare?
Re: Modsport med Miatan
Posted: Thu 29 Dec 2011, 09:42
by Lejban
Åh jag som har dreglat över MR2:or som senaste dagarna! Kul
Re: Modsport med Miatan
Posted: Fri 30 Dec 2011, 08:58
by Kimmen
TPR wrote:Kul att ni lyckas få in en del nya team till Modsport!
Vilken serie har den Toyotan kört tidigare?
Toyotan är nybyggd så den har inte gått någonstans innan.
Lejban wrote:Åh jag som har dreglat över MR2:or som senaste dagarna! Kul
Jag vet att det finns en till MR2:a som ska köra Modsport, denna med Rover V8:a. Oklart bara när han är redo för start.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Fri 30 Dec 2011, 18:28
by Anders R
Toyota går bara sönder !
Mazda håller.
En undran modsport! vad har dom för hemsida ?
En sån däringa mazda som jag köpt ,går den in i modsport, många sådana nu?
Tänkte , närmast på vad behöver man göra ! ? för att ta sin mazda till modsp.
Byta motor, bygga om etc , låter lite dyrt. Ja menar från sin original då självklart.
Bra om om man vet ,liksom.
Mvh Anders R
Re: Modsport med Miatan
Posted: Fri 30 Dec 2011, 19:23
by Kimmen
Hemsidan är
http://www.modsport.se
Reglementet hittar du här
http://www.modsport.se/index.php?page=reglemente
Ja, vad behöver man göra...man behöver inte besiktiga bilen hos bilprovningen i allafall
Man får åka på slicks, ha vingar/splitter utan "straff", man kan åka med "standardmotor" och beräkna den effekten som står i pappret (inga tillägg), eller köra med trimmad motor (110 hk litern med 4 vent/insprutning).
I Modsport 3 är det 5 kg/hk.
Re: Modsport med Miatan
Posted: Fri 30 Dec 2011, 20:36
by Anders R
ok !
Låter , bättre o fortsätta med miata , i Roadsport C .
verkar billigare , o enklare.
låter dyr budget i modsport.
Tack för info.
Mvh A