iRacing är den bästa simulatorn jag kört. Känslan är tio gånger bättre än rfactor,race-serien och GTR.
Det jag gillar är att all är uppbyggt som riktig racing. Regelverket är lika utförligt som på riktigt och kör du av på första varvet så är du ute ur racet. En liten krock i en barriär är nog för att ha sönder bilen. Växlar du utan koppling så går inte växeln i. Varvmatchning krävs i dom sekvensiella växellådorna. (autoclutch finns dock)
iRacing har ett upplägg med SR (Safety Rating) som gör att du måste köra ordentligt för att få vara med = inga wreckers. Du får minus på SR om du kör krockar eller kör av.
Här är en film ifrån en av dom jag kör med:
http://www.youtube.com/watch?v=4454Xgp-3FQ&fmt=22
Kostar en del då det är en prenumerationstjänst, just nu har dom ett erbjudanr för 3mån för $12. Jag köper per år för $99 . Sen tillkommer engångskostnader för bilar och banor (miatan kommer vara gratis dock, den kommer användas som nybörjarbilen). $11 per bil eller bana brukar det vara.
Jag använder detta så mycket att priset per tid blir litet.
Bilarna jag brukar köra är:
* Star Mazda
* Radical SR8
* Spec Racer Ford
Här hittar ni bilarna som finns:
http://www.iracing.com//cars-and-tracks/cars/
http://www.iracing.com//cars-and-tracks/tracks/
dom flesta håller sig till en eller ett par bilar och jobbar på att bli duktiga inom det. Jag köra lite av varje, men är då lite långsammare. Kul som faen är det iaf
Till det här med simracing VS Spel: I ett spel kan du sätta dig i vilken bil som helst och klara av att köra ett varv på en bana utan att snurra. Att säta sig i iRacings Lotus F1 1979 och köra den ett varv runt silverstone med koppling och h-växellåda är helt enorm kul, men om du missa att varvmatcha en nedväxling så snurrar du direkt av banan, eller om du bara är lite för mycket på gasen ur en kurva.
Simracing blir svårare än att köra på riktigt eftersom du inte får input i kroppen av hur bilen beter sig, utan enbart via rattens force feed back och ljud och bild. När man vant sig är det riktigt kul!
Ses på banan.