Page 1 of 1

Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 17:24
by Fredrik Henriksson
vi pratade om maxhastighet på bankalaset. Jag har nu ittat igenom varenda fil från knutstorp och maxhastigheten i år och förra året är extremt lika. Det snuddar på 157km/h men jag kommer inte över.
Hur ser det ut ör er övriga?
vad kostar en fartkamera? Eller det kanske finns på de flesta arr? Vore kul om det fanns på Falkenberg för att se hur vi skiljer oss i toppspeed... :)

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 18:16
by Niklas Falk
Under Race1 blev det mest 159,33 och några varv till med 159, under race2 endast 156,81 som bäst. Jag vet inte vad som skiljer, kanske hade jag bättre hare i Race1 (eller mer koncentration över Bäcken).

Code: Select all

Race1 Kph (Max)  Race2 Kph (Max)
1     135.35      1    132.82
2     158.77      2    156.22
3     159.22      3    156.44
4     156.90      4    156.81
5     158.36      5    155.10
6     158.46      6    155.40
7     159.33      7    155.79
8     158.61      8    156.01
9     157.75      9    156.55
10    159.31     10    156.51
                 11    156.68
                 12    155.61
Jag vet inte om man ska ta decimalerna med en nypa salt, jag har några varv där sista decimalen inte ökar kontinuerligt vid accelerationen. Sen är det färre satelliter tillgängliga längs rakan (söderut är det nästan total skugga).

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 18:49
by Ronnie
Jag körde som snabbast 158,6 i övrigt så låg det kring 156, med tanke på hur min växellåda var så blev ju utgången på rakan där efter. Jag hoppas och tror att det går att åka någon kilometer till nu med en schysst låda.

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 19:16
by Måns Wilke
Jag har Vmax på 171Km/h på rakan på Knutstorp, men 164 på mitt snabbaste varv. Ska kolla min P-box vad jag har för fart över bäcken.

EDIT: 87-88km/h över bäcken med sluthastighet 164km/h.


Noterbart är att Jag på Spa endast kommer upp i ca 180km/h, alltså bara ca 10km/h snabbare än Knutan :think2:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 19:28
by Cyberoid
Jag vill också veta!!! :| Men mina filer ligger på den trasiga stationära burken. Hoppas den får liv igen för annars är mycket info borta för alltid. :bang2:

(En "speedtrap" på Falkenberg hade varit skoj så man kunde jämnföra olika bilar på samma punkt på banan. Tror jag kunde uppskattas även i andra klasser. Gärna med digital skylt så man får svar direkt på om man lyckats med utgången på rakan. :mrgreen: )

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 19:45
by Niklas Falk
Det är ju det som är trevligt med RaceChrono, filerna finns i fickan hela tiden... :)
Cyberoid wrote:(En "speedtrap" på Falkenberg hade varit skoj så man kunde jämnföra olika bilar på samma punkt på banan. Tror jag kunde uppskattas även i andra klasser. Gärna med digital skylt så man får svar direkt på om man lyckats med utgången på rakan. :mrgreen: )
Nä, displayen ska sitta efter bromspunkten och visa vmax, så det blir lite intressantare (vem kan hålla koncentrationen på rätt sak) :D

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 20:01
by Måns Wilke
Hur exporterar man Report Generator-Circuit Test Fredrik?

Kör en stint så länge:

163.51
154.64
164.37
165.66
165.10
163.55
163.24
164.65
166.91
165.52
165.47
164.11
163.76
163.13
155.48

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 20:39
by Fredrik Henriksson
Måns Wilke wrote:Hur exporterar man Report Generator-Circuit Test Fredrik?
Det går inte.

Man förstorar report G-C och tar en "print Screen", sen kopiera in i paint och spara som jpeg eller något av vår site godtagbart filformat. :)

Det skiljer ganska mkt på vissa stinter för er. Kan nog ha med mängden trafik att göra. På SSM förra året var det ju B-bilar i vägen men de gav mig ju fritt fram på rakan :mrgreen: och i år hade jag också fritt på rakan de flesta varv. Varvningarna sätter spår de sista varven... :think2:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 21:01
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Man förstorar report G-C och tar en "print Screen", sen kopiera in i paint och spara som jpeg eller något av vår site godtagbart filformat. :)
:-[...
Att pilla i en csv-fil är ju lite lättare (eller bara skriva av nuffrorna från Mobilen) :wistle:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 21:20
by Måns Wilke
Fredrik Henriksson wrote:
Måns Wilke wrote:Hur exporterar man Report Generator-Circuit Test Fredrik?
Det går inte. Ok, tack :D

Det skiljer ganska mkt på vissa stinter för er. Kan nog ha med mängden trafik att göra. På SSM förra året var det ju B-bilar i vägen men de gav mig ju fritt fram på rakan :mrgreen: och i år hade jag också fritt på rakan de flesta varv. Varvningarna sätter spår de sista varven... :think2:
Jag har mina förbannade Yellowstuff som inte ger mig nåt förtoende alls vid inbromsningen. Har för mig att hastigheterna låg runt 168-171 när jag körde ifjol, på gatdäcken :think2: Antingen så har de lägre rullmotstånd eller så bromsar jag tidigare nu med yellowstuffen (hade ju XP10/AX6 innan). Jag tror mest på det sistnämnda iofs.

En annan sak jag noterat är att jag på mitt snabbaste varv i år (1.11.7, R-däck) har Vmin 57 i Liton mot 66 i fjol, på ett 1.14.5 varv på gatdäck. Alltså gör jag nåt generalfel nu...

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 22:17
by Fredrik Henriksson
Måns Wilke wrote: har Vmin 57 i Liton mot 66 i fjol, på ett 1.14.5 varv på gatdäck. Alltså gör jag nåt generalfel nu...
Broms tar mkt fart. Har du förtroende i R-däckens fäste så kanske du bromsar senare och därmed hårdare och får lägre hastighet nere i liton än vad en något tidigare/mjukare inbromsning med tidigare gas ger...

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 25 Jul 2010, 23:35
by Niklas Falk
Bästa Vmin i Lito fick jag till 71,25 under Race1, och det var inte nåt bra varv totalt sett, det finns att göra :)
Gör jag 11 sektorer av det så blir opt 0,90 sek bättre i Race1 och 0,86 sek bättre i Race2.

När man tittar på loggkurvor slås man av att rakan på Knutan är en hel del utför. Lito är ju långt från lägsta punkten, inbromsningen efter rakan ligger 5m lägre :shock: .
Att bäcken rinner åt det håller är ju en hint iofs :D

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 06:55
by Måns Wilke
Niklas Falk wrote:Bästa Vmin i Lito fick jag till 71,25 under Race1, och det var inte nåt bra varv totalt sett, det finns att göra :)
Vilken varvtid hade Du på det varvet? 14.25 km/h i skillnad i Vmin i Liton bör göra en hel del tidsskillnad i den sektorn :shock:

Liton är ju i år mitt stora problem, tillsammans med RP och Vä upp mot idioten, men jag blir så frustrerad av att veta att jag tog den bättre ifjol, på gatdäck dessutom. Jag måste kolla ikväll vilken Vmin jag hade i de andra två kurvorna ifjol. Jag kanske var snabbare i dem också? :think2: Isf borde jag kunna få fram ett riktigt bra teoretiskt varv :D

Niklas, att Knutstorpsrakan lutar neråt förklarar nog en hel del varför jag kan nå 171km/h där, men bara 179km/h på Kemmel. Den sistnämnda lutar INTE neråt, från TOPPEN av Eau Rouge/Raidillon till slutet av Kemmelrakan är det en stigning på 48m.. :mrgreen:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 08:26
by Niklas Falk
Måns Wilke wrote:
Niklas Falk wrote:Bästa Vmin i Lito fick jag till 71,25 under Race1, och det var inte nåt bra varv totalt sett, det finns att göra :)
Vilken varvtid hade Du på det varvet? 14.25 km/h i skillnad i Vmin i Liton bör göra en hel del tidsskillnad i den sektorn :shock:
1:13.01, 7 hundradelar långsammaste än bästa i Race1. Samma sektor passerades lika snabbt och snabbare med lägre vmin också, så det är inte hela sanningen. Sen har man detta med en snabb sektor som offrar nästa sektor (snabb i Lito men långsam till Bäcken och ut på rakan).

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 12:09
by Fredrik Henriksson
Niklas Falk wrote:Det är ju det som är trevligt med RaceChrono, filerna finns i fickan hela tiden... :)
Cyberoid wrote:(En "speedtrap" på Falkenberg hade varit skoj så man kunde jämnföra olika bilar på samma punkt på banan. Tror jag kunde uppskattas även i andra klasser. Gärna med digital skylt så man får svar direkt på om man lyckats med utgången på rakan. :mrgreen: )
Nä, displayen ska sitta efter bromspunkten och visa vmax, så det blir lite intressantare (vem kan hålla koncentrationen på rätt sak) :D
Hade varit jättebra med en topphastighetsskylt på slutet av rakan. Publiken hade älskat det och dessutom motar vi ev motortrimmare i klassen. :up: Effekt och topphastighet har ju ett mkt starkt samband...

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 13:13
by Måns Wilke
Fredrik Henriksson wrote:Hade varit jättebra med en topphastighetsskylt på slutet av rakan. Publiken hade älskat det och dessutom motar vi ev motortrimmare i klassen. :up: Effekt och topphastighet har ju ett mkt starkt samband...
Jag kanske ska köra en dynotest om jag har haft Vmax 171km/h på Knutan med en bil på 1235Kg. :think2:
Den har ju original 160hkr, men antagligen (säkerligen) fler med nytt insug, grenrör och avgas. Men det är väl inom reglerna för Roadsport att byta dessa grejor eller?

Men det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att det är högst toppeffekt som ger hög hastighet på rakan (givet vikt/effekt är lika). Ett brett register med hög effekt över en bred skala är nog viktigare, då ingen når max hastighet för bilen på någon av rakorna i Sverige, eller tänker jag fel nu?. :think2:
Jag misstänker att variebel kam som finns på MZR 2.0 inte är till någon nackdel när det gäller ett brett register. Den ställer om sig vid 3500rpm och ger en bra puckel i effektkurvan.
Sen beror det ju också på var man bromsar. En Topspeedskylt ska ju isf stå en bit innan tänkt bromspunkt för att fånga upp alla.

Sen är hastigheten ut på rakan intressant, tex hastigheten över bäcken på Knutan.
Det skulle vara intressant att se Vmax även för de bilarna (MX-5) som drar ifrån Dig på Knutanrakan, Fredrik. De bör ju ligga nånstans bortåt 165 iallafall.

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 13:51
by Måns Wilke
Edit förra inlägget: Skylten kan stå var f*n som helt, men mäatren bör stå innan bromspunkt.

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 16:15
by Fredrik Henriksson
Din och min bil är ganska vad det gäller vikt/effekt kring 7.5. Sen spelar utgången roll och bromspunkten. Men om en bil skulle sticka ut drastiskt när alla andra ligger inom ett visst spann så finns anledning att höja ögonbrynen. Toppfart och toppeffekt hänger ihop givet samma aerodynamik. Registret spelar roll längre ner, men våra register (NA & NB) ska ju se rätt lika ut (lite skillnad mellan olika motormodellerna). Ser det som ett intressant alternativ till någon slags kontroll för att inte kreativiteten skall spåra ur framöver nu när bilarna börjar närma sig reglementesgränserna samt att det är kul för publiken att se toppfart. :)

Sen kommer naturligtvis bilarna utan ABS ha lite högre toppfart om de utnyttjat möjligheten att lätta ner sig till viktgränsen, medan jag mfl, som har ABS, har fördel i regn och ombromsning i race... :up:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 16:33
by Måns Wilke
Jag ser definitivt poängen med det.
Jag ser även poängen med att undra över min topphastighet kontra (än så länge) din och Niklas. Utan att det ska bli en dåres försvarstal så vill jag bara påpeka vikten av att ta med utgångsfart och bromspunkt i ekvationen.
Vi vet ju tror allt inte om vi accar från samma hastighet, eller om vi kör på fullgas samma sträcka. Det är två, alltför, viktiga parametrar att bortse ifrån.
Vad har Du för Vmin i bäcken? :wink:

Ja med de 1235kg jag bär på så ska jag hamna på ca 7.7kg/hk och det bör ju inte skilja särskilt mycket i acceleration upp till ca 160. Jag vill dock inte avskriva det breda effektregistret än.(inte förrän jag blivit motbevisad och jag fått bekräftat att min teori är felaktig :D ) Toppeffekten vid 7200rpm nyttjar jag ju bara för bråkdelen av en sekund, medan ett brett register ger fördel under hela uppvarvningen, kontra en väldigt spetsig motor som bara levererar mellan, låt säga 5500 och 7000rpm. Fast kan man hålla sig inom det effektiva registret så är ju allt lugnt :think2:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 26 Jul 2010, 17:52
by Fredrik Henriksson
Kommer inte ihåg exakt fart i liton och bäcken men jag skall kolla det. Filerna finns annan dator som jag inte kan använda med slipdamm över hela mig utan att halshuggas... :mrgreen:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Sun 15 Aug 2010, 21:33
by Måns Wilke
Hur går det med Vmin i bäcken, Fredrik :wink:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Fri 25 Nov 2011, 14:42
by Lejban
Interssant tråd, så jag lyfter så här i silly season. Alla vet ju att man vinner om man kör fortast :roll:

Mina vMax i år:

Knutstorp 154km/h
Kinnekulle 158km/h (efter bron)
Gelleråsen 160km/h
Sviestad 162km/h
Mantorp 166km/h

Re: Max hastighet V-max

Posted: Mon 12 Dec 2011, 13:17
by Lejban
Dålig feedback här tycker jag :shock:

Re: Max hastighet V-max

Posted: Thu 15 Dec 2011, 14:24
by Andreas E
Orkade bara aktivera min mobil och GPS-puck på en träning innan jag sålde min NA och det visade vad jag redan visste. En tung (drygt 1050 kg) bil med orörd 1,6 liters motor och en förare som envisas med att köra nercabbat går inte fort rakt fram:
Gelleråsen: 147 km/h :oops:

/Andreas E