Page 1 of 3
Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 06 Mar 2010, 17:23
by Victor
Eftersom sprintcupen är uppdelad i gatdäck och r-däck undrar jag hur "vi" definierar detta?
Funderar nämligen på att köra på Hankook RS2 när mina nuvarande gatdäck är slut (och det kommer de vara innan säsongen är slut), vilket verkar vara ett "halv-R-däck" som verkar vara ett populärt budgetalternativ i autocross-sammanhang.
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 06 Mar 2010, 17:35
by Andreas E
Victor wrote:Eftersom sprintcupen är uppdelad i gatdäck och r-däck undrar jag hur "vi" definierar detta?
Funderar nämligen på att köra på Hankook RS2 när mina nuvarande gatdäck är slut (och det kommer de vara innan säsongen är slut), vilket verkar vara ett "halv-R-däck" som verkar vara ett populärt budgetalternativ i autocross-sammanhang.
Det är långt ifrån svart och vitt vad som är vanliga gat-däck och vad som är r-däck. Generellt gäller för MX-5 Sprint Cup att r-däck är de däck som är designade för att hålla en längre stint på bana (exempel: Toyo R888, Yokohama A048).
Hankook RS2 är inget utpräglat r-däck och räknas därmed som gat-däck i MX-5 Sprint Cup (du får dock om du vill köra i r-däck klassen även med gat-däck).
/Andreas K
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 06 Mar 2010, 20:01
by Niklas Falk
Börjar det hetta till lite kan man alltid använda TW200 som absolut gräns, och skylla på en hela massa andra
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Wed 26 May 2010, 21:29
by Lejban
Hej,
som alldeles färsk nybörjare (inte ens ägt min miata i en vecka), frågar jag mig runt för att lära mig, och har en fråga om däck:
Generellt är det jag hör att gatdäck inte funkar på bana, dock finns det en gatdäcksklass. Detta gör mig lite förvirrad
hur ligger det till?
Jag har ekonomi för att köpa Toyo R888 däck (vilket både däckfirman jag pratat med, samt även en person härifrån rek) och tanken är att jag ska ha bilen till racing (konbana först). Men även turåkning på krokiga småvägar. Dock är det ju trevligt med fäste då med.
Har fått ett prisförslag på R888 GG 195/50R15 på fälgar 6,5x15 ET37 (låter bra?)
Däcken som sitter på bilen är gamla, på originalfälgar. Även om jag är ovan så känns det inte bra när jag pressar dom, förståeligt nog.
Ska jag köpa r-däck eller kommer jag inte kunna leva med bilen på gatan på dessa?
MVH
Tobias Nyström
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Wed 26 May 2010, 21:54
by Niklas Falk
Lejban wrote:Generellt är det jag hör att gatdäck inte funkar på bana, dock finns det en gatdäcksklass. Detta gör mig lite förvirrad
hur ligger det till?
"Fungerar" är relativt.
Jag körde mitt första år på ER30, leveransdäck som inte är bra alls, men det fungerade och jag lärde mig en hel del (och de "levde" 2000mil som gatdäck efter det).
Andra året blev det Toyo RA-1 men endast 500mil på gatan (och 10 banträffar). Underbara i rondeller men blästrade skärmkanterna lite mycket. De låter en del också. R888 blir nåt liknande som vardagsdäck.
Stora skillnaden är förmågan att vara konsekventa i beteendet varv efter varv. Gatdäck blir överhettade vid lägre temp och det blir bara ett fåtal varv innan de kvider i plågor. Rdäck trivs vid högre temp och kan ge konsekvent beteende i många varv.
Om du vill forska vidare om "gatdäck" för banbruk så är långlopporna i MSLS en bra källa, där många klasser gör i många timmar på däck med TW200 (Rdäck har oftast 50-150).
R888 i 195/50-15 är ett billigt aternativ, de är inte snabbast (205or blir inte lika varma) men bör vara prisvärda över tid. 15x7" skulle jag valt som fälg.
195/50-15 T1R på NB-originalare-15" är ett billigt vardagskomfortalternativ (byta hjul gör man ju i sömnen
).
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 27 May 2010, 07:20
by Andreas E
Lejban wrote:
...
och tanken är att jag ska ha bilen till racing (konbana först). Men även turåkning på krokiga småvägar. Dock är det ju trevligt med fäste då med.
...
Om du ska bilen för att köra framförallt på gatan + konbana räcker det med vanliga bra gatdäck (Toyo har en modell som jag tror heter T-1R som flera miataägare är nöjda med).
Det som märks mest med gatdäck när du kör aktivt är att de har sämre grepp och framförallt att de överhettar snabbare. Men överhettning är inget problem i konbana och på racebana gäller det bara att man inte kör för många varv åt gången utan låter däcken svala av (4-6 varv kunde jag köra med gatdäck på en bana typ Kinnekulle innan de överhettade - men jag kör i och för sig inte lika hårt som en del andra).
Nackdelarna med r-däck på vanlig väg är att de bullrar mera, inte fungerar så bra när de är kalla och i regn samt att de drar upp skräp och blästrar skärmkanterna.
Jag skulle nog köra på vanliga bra gatdäck först (bra med lite mindre grepp när man ska lära sig utforska gränserna) innan jag köpte r-däck.
/Andreas K
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 27 May 2010, 14:10
by Lejban
Tack för era svar.
Ja det låter ju som jag bör klara mig på gatudäck isåfall.
Så jag bör köpa 15x7 fälgar. Om jag vill ha på 205x50 15 bör inte vara några problem att det inte får plats?
Rek gärna en handlare som säljer fälg och däck i sthlmtrakten som jag kan åka till.
Kul om fler vill dela sin åsikt med
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 27 May 2010, 14:37
by Niklas Falk
Lejban wrote:Så jag bör köpa 15x7 fälgar. Om jag vill ha på 205x50 15 bör inte vara några problem att det inte får plats?
15x7" får plats med allt från ET45 till ET25 (då helt utan problem). 15x8" och även 15x9" med ET36 fungerar finfint men med 225or blir det lite trång bak på en NA (men då är det lite bredare än du tänkt nu).
Men för att styra tillbaka till Topic, så röstar jag fortfarande för att sätta en brytgräns vid TW200, det verkar de flesta andra göra (och det är få "sportdäck" med TW precis under 200, tillverkarna verkar ha anpassat sig till den definitionen).
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Tue 27 Mar 2012, 20:52
by Nille
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Tue 27 Mar 2012, 21:49
by Andreas E
140 i treadware börjar komma riktigt nära R-däck, men bedömning är att det fortfarande kan räknas om ett gatdäck. Dock får den som kör med detta själv välja om han/hon vill köra i gatdäcksklassen eller R-däcksklassen då det är i gråzonen.
/Andreas E
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Wed 28 Mar 2012, 00:24
by xtimmyx
Förra året körde jag med Toyo R1-R med en treadwear på 140 i R-däcksklassen, och det räckte till en delad andraplats.
Det är mer ära i att prestera bra med sämre däck än övrigt motstånd än att vinna busenkelt med bättre.
Plus att man alltid har en bra ursäkt till den där sista tiondelen.
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Wed 28 Mar 2012, 10:15
by Victor
Ska man vara paragrafryttare så är de däcken inte gatlegala i Europa (de är endast DOT-märkta, inte e-märkta), jag har dock för mig att det finns/fanns något undantag för bilar före någon årsmodell (typ 80-tal).
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 08:51
by Miatamannen
Victor wrote:
Ska man vara paragrafryttare så är de däcken inte gatlegala i Europa (de är endast DOT-märkta, inte e-märkta), jag har dock för mig att det finns/fanns något undantag för bilar före någon årsmodell (typ 80-tal).
Bra Victor!
Nille har någon idé
om att försöka ta hem Sprintcupen (trots att han inte ens äger en Miata
) med alla medel.
Senast i raden är att utnyttja någon form av "gråzon" vad det gäller däck
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 09:27
by Lejban
The Ventus R-S3 is Hankook's Extreme Performance Summer tire developed for serious sports car, sports coupe and performance sedan enthusiasts looking for a race-minded street tire that can also meet the demands of autocross, drifting and track events.
Jag tycker detta är fel, om man är sugen på att tävla kan man snöra på R-däck på bilen. låt gatdäckklassen bara för gatdäck, detta är ett special purpose made däck för att funka i konbana, vilket är tydligt att det itne längre ett vanligt gatdäck.
Som jämnförelse så är detta texten för ett R-däck (toyo r888):
Ideal for road racing, track days and high performance driving schools, the Proxes R888 is the next-generation, street legal competition tire* from Toyo Tires.
Tycker det är på samma nivå.
just imho
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 09:57
by xtimmyx
Det ar ju inte svart eller vitt helt klart. Jag skulle nog likstalla RS3 med Toyo R1-R, de har samma treadwear och har av beskrivningen att domma samma anvandningsomrade.
Sa for mig ar det varken ett uppenbart traditionellt gatdack eller R-dack, utan nagonstans mittimellan helt enkelt.
Sa fragan ar bara hur vi i klubben ska ranka den har kategorin av "semi R-dack".
Med tanke pa vilken uppenbar fordel dessa dackmodeller skulle innebara i gatdacks-klassen anser jag personligen att dessa hor hemma R-dacksklassen.
Jag har kort "sportiga sommardack" (Okant Goodyear), semi R-dack (Toyo R1-R) och R-dack (Toyo R888) pa min Miata och upplevde R1-R som betydligt narmare R888 i prestanda an mina Goodyear. Men det ar knappast statiskt godkant underlagt.
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 13:23
by Victor
xtimmyx wrote:Sa for mig ar det varken ett uppenbart traditionellt gatdack eller R-dack, utan nagonstans mittimellan helt enkelt.
Sa fragan ar bara hur vi i klubben ska ranka den har kategorin av "semi R-dack".
...Och detta är exakt varför jag startade den här tråden för två år sedan
Det är väl egentligen ingen fråga än eftersom resultaten i Sprintcupen varierar rätt kraftigt. I Eksjö brukar ju Anders Manley köra snabbare än R-däcksklassen på gatdäck ("riktiga" gatdäck, inget gränsfall).
Men fler och fler i klubben har upptäckt fördelen med dessa däck (bullrar mindre, drar upp mindre grus, klarar vattenplaning bättre, håller längre vid kombinerad gat- och bankörning och är billigare än "riktiga" R-däck) så det börjar bli några bilar som har dem (jag har Federal 595 RS-R med 140 i treadwear, Conny Lundell har Yokohama AD08 med 180 i treadwear, flera har tidigare kört med Hankook RS-2 med 200 i treadwear osv.).
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 14:42
by Nille
Miatamannen wrote:Victor wrote:
Ska man vara paragrafryttare så är de däcken inte gatlegala i Europa (de är endast DOT-märkta, inte e-märkta), jag har dock för mig att det finns/fanns något undantag för bilar före någon årsmodell (typ 80-tal).
Bra Victor!
Nille har någon idé
om att försöka ta hem Sprintcupen (trots att han inte ens äger en Miata
) med alla medel.
Senast i raden är att utnyttja någon form av "gråzon" vad det gäller däck
Säger han som har hängt på en kompressor för att det ska gå fortare
Det stämmer att jag har ingen miata ÄNNU:).
Problemet är att det finns inte så många däck att köpa i USA i 225/45-15 till 15x9 6UL.Vill jag ha ett r-däck köper jag R888 men det drar upp mycket grus och bullrar mycket.
Och jag vill inte hålla på och kladda och byta däck till varje träff.
Kanske ska det bara finns två klassar, orginal och modifierat. I orginal klassen är det inget trim,orginaldämpare och fjädrar +krängare och ett par Linglong däck
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 15:53
by Lejban
Nille wrote:I orginal klassen är det inget trim,orginaldämpare och fjädrar +krängare och ett par Linglong däck
Finns det ens några sånna bilar i klubben?
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 29 Mar 2012, 20:33
by Myran
Lejban wrote:Nille wrote:I orginal klassen är det inget trim,orginaldämpare och fjädrar +krängare och ett par Linglong däck
Finns det ens några sånna bilar i klubben?
Min! *fnizz*
Eller inte.. skämt o sido.
Vad gäller reglerna för sprint cupen när det kommer till trimmade bilar i form av kompressor turbo.. banpreppade?
Känns som nivån på bilarna skiljer sig så mycket att vara stenhård på vilka däck man kör gör endå ingen jätteskillnad.
Eller varför inte sätta en gräns gräns på TW på runt 140-160? Med tanke på skillnaden på bilar i övrigt så känns det som en sådan gräns skulle räcka.
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Fri 30 Mar 2012, 17:23
by Andreas E
Tillsvidare gäller följande små-luddiga regel:
R-däck = däck av sådan nivå (eller mer rejsiga) som används idag används i MX-5 Cup (t.ex Toyo R888, Yokohama A048).
Gat-däck = Alla gatgodkända däck som inte är r-däck enligt ovan. De som kör med "semi r-däck" med lågt treadwear får med fördel göra som Timmy och köra i r-däck klassen om de så önskar (på köpet får de då extra respekt...)
Detta gör visserligen att de som kör med gatdäck som inte är så prestandainriktade får en nackdel jämfört de som kör med mer track-day inriktade däck. Men samtidigt innebär det att man bara för att man satt på lite vassare däck inte blir tvingad att köra mot preppade MX-5 Cup bilar.
/Andreas E
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Fri 30 Mar 2012, 17:39
by Lejban
Andreas E wrote:Tillsvidare gäller följande små-luddiga regel:
R-däck = däck av sådan nivå (eller mer rejsiga) som används idag används i MX-5 Cup (t.ex Toyo R888, Yokohama A048).
Gat-däck = Alla gatgodkända däck som inte är r-däck enligt ovan. De som kör med "semi r-däck" med lågt treadwear får med fördel göra som Timmy och köra i r-däck klassen om de så önskar (på köpet får de då extra respekt...)
Detta gör visserligen att de som kör med gatdäck som inte är så prestandainriktade får en nackdel jämfört de som kör med mer track-day inriktade däck. Men samtidigt innebär det att man bara för att man satt på lite vassare däck inte blir tvingad att köra mot preppade MX-5 Cup bilar.
/Andreas E
Man dom stackars mx5 cup bilarna som inte får ha kompressor da?
Dessutom vet jag en bil som ska köra r1r i mx5 cup, betyder det att det däcket klassas som r-däck?
Fö är det inte säkert att man måste kriga med mig i sprintcuppen i år, då jag ev dyker upp med ikke-miata
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 31 Mar 2012, 11:53
by Conny Lundell
För mig spelar det ingen roll i vilken klass jag kör i. Då pga avståndet från där jag bor inte kan delta i mer än två deltävlingar i sprintcupen. Har alltså ingen chans ändå att hävda mig i slutresultatet då det räknas från dom 3 bästa resultaten.
Men som Victor skriver åker Manley fortast av alla på Eksjö med vanliga gatdäck så skickligheten har nog större betydelse.
Conny L
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 31 Mar 2012, 13:42
by Andreas E
Lejban wrote:...
Dessutom vet jag en bil som ska köra r1r i mx5 cup, betyder det att det däcket klassas som r-däck?
...
Att definera vad som gäller kan tyckas enkelt tills dess att specialfall dyker upp
Beslut: r1r är inget "full r-däck" och räknas därmed som gat-däck i MX-5 Sprint Cupen även om någon kör med det i MX-5 Cupen. Som nämnts tidigare är de som kör med denna typ av "semi r-däck" varmt välkomna att mäta sig med övriga bilar i r-däck klasssen.
/Andreas E
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 31 Mar 2012, 16:27
by Nille
Är det ok att köra med Hankook RS3 i gatdäcksklassen? Däcket är tydligen inte E-märkt heller.....
Det var ju ett bra billigt däck
104 dollar.
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 31 Mar 2012, 23:03
by xtimmyx
Nille wrote:Är det ok att köra med Hankook RS3 i gatdäcksklassen? Däcket är tydligen inte E-märkt heller.....
Det var ju ett bra billigt däck
104 dollar.
Sitter på mobilen så kan inte dubbelkolla men vill minnas att R1-R kostar 695kr på TWS nu, E-märkta, i Sverige.