Torkel k wrote:Som påpekats ska man komma ihåg att Roadsports reglemente är ett tekniskt reglemente som begränsar de fysiska komponenterna i motorerna, inte hur mycket effekt man tar ut ur motorn. Kontrollen av kg/hk utgår alltså enbart från den beräknade effekten, inte den faktiska effekten. Att man kramat ur fler hk än beräkningseffekten ur motorn är alltså inte fusk.
På samma sätt är (om man deklarerar "Standardmotor" i vagndeklarationen) t ex en vevstake som inte följer Mazdas spec fortfarande fusk, oavsett om motorn ger fler eller färre hk än beräkningseffekten.
Med andra ord: Om man är intresserad i att kolla om förare följer reglementet måste man öppna motorerna och titta/mäta/kontrollera. Att göra så är inget konstigt, utan snarare rutin i lite större tävlingsserier.
Helt sant.
Men då anser jag att vikttillägget man får för tillåtna modifieringar även bör spegla den prestandaförbättring man kan förväntas få, eller hur?
Idag är det 5% vikttillägg för ABS (på väg bort), programerbart sprut, vinge, diffusor, antispinn, kanske finns någon till som jag missat?
Fram till i år har ju "alla" fått 5% tillägg för sprut, dvs det har varit en "no brainer" att mappa om motorn, det ger mer effekt men utan nackdelar, förutom att det driver kost och ökar avståndet mellan insteg och toppen.
Till nästa år kan man slippa dessa 5% men då krävs det att man kör
helt original motor inkl åtminstone styrsystem och grenrör (tror fortfarande det är fritt innan spjäll?).
Dvs då blir vikttillägget för programerbart sprut mer relevant, innan har det varit ett nästan orimligt billigt sätt att förbättra prestandan, dvs ett måste för att hänga med.
MEN, jag har tidigare slängt ut frågan: Är 5% en rimlig nivå på vikttillägg sett till prestandafördel?
Tror ni någon tänker: "Det kanske är smartare att sätta på en vinge eller diffusor och få samma vikttillägg, det kanske gör mer på varvtiderna?"

Om man kan räkna med att åtminstone plocka ut 15% mer effekt, då borde väl vikttillägget ligga på en liknande nivå?