Nästa generations CUP bil ?
Nästa generations CUP bil ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Nästa generations CUP bil ?
Den får kommu på marknaden först innan vi gör CUPbil av den.
Sen kanske den hamnar knäppt emellan klasserna (som en 130hk Elise), men eftersom den har en Skyactive radfyra så finns det ju några motorer att välja bland.
Eftersom den har tändspolar så kommer den inte att ha framtidens bensindieslar (18:1 i komp och inget tändstift), men vilken effekt kan vi bara gissa. En spot on B-bil vore iofs inte fel (tex 200hk och 1100kg).
Men först borde det fixas till NCs som B-bilar (byte till 2,5L fyra), som klarar av större däck, bättre geometri etc.
Det är i sommar 9 (!) år sen NCn lanserades och vi har ingen all-out Roadsportbil av den modellen än...
Som vanligt är största konkurrenten befintliga gamla häckar, som vi ju redan kan
Sen kanske den hamnar knäppt emellan klasserna (som en 130hk Elise), men eftersom den har en Skyactive radfyra så finns det ju några motorer att välja bland.
Eftersom den har tändspolar så kommer den inte att ha framtidens bensindieslar (18:1 i komp och inget tändstift), men vilken effekt kan vi bara gissa. En spot on B-bil vore iofs inte fel (tex 200hk och 1100kg).
Men först borde det fixas till NCs som B-bilar (byte till 2,5L fyra), som klarar av större däck, bättre geometri etc.
Det är i sommar 9 (!) år sen NCn lanserades och vi har ingen all-out Roadsportbil av den modellen än...
Som vanligt är största konkurrenten befintliga gamla häckar, som vi ju redan kan
Re: Nästa generations CUP bil ?
Säger det något om regementet ? Vi har knappt några nyare andra bilar som Roadsport bilar heller...Det är i sommar 9 (!) år sen NCn lanserades och vi har ingen all-out Roadsportbil av den modellen än...
Tror väl nästan jag har den nyaste bilen/modellen i flottan tillsamman med några Corvetter ?
Upp med B gränsen och se över ABS/Traction, få bort hemmabyggen och ultra lättabilar....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Nästa generations CUP bil ?
"och ultra lättabilar...." Som Lotus Elise menar du?
Fast den är väl inte så lätt som den var som prototyp, var inte målet 750 kg?
Fast den är väl inte så lätt som den var som prototyp, var inte målet 750 kg?
Christian Lund
Re: Nästa generations CUP bil ?
Inte lätta men Ultra-lätta < 800 kg inkl förarare passar oss(mig) finthclund wrote:"och ultra lättabilar...." Som Lotus Elise menar du?
Fast den är väl inte så lätt som den var som prototyp, var inte målet 750 kg?
Japp målet var 750, finns S1:or som ligger på 680 kg, en S2:a går att få ner på 720 kg ( Rover båda )
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Nästa generations CUP bil ?
Sen har man ju decitonnet förare ocksåJosen wrote:Japp målet var 750, finns S1:or som ligger på 680 kg, en S2:a går att få ner på 720 kg ( Rover båda )
Men jag är inte 100 på vad som skulle påverka mest, vikt/effekt-ändringar eller nåt mer radikalt.
Visst är modifieringsgraden med besiktat trevlig, men det verkar inte vara nåt hinder att ha rena idrottsredskap heller.
Modsport utan aero, med Rdäck och 75mm markfrigång kanske? Ta till det inga tillägg på omoddade motorer eller andra hjälpmedel. Besiktade bilar i trafik är naturligtvis tillåtna (undrar hur SBF skulle se om mix av båge (för beisktade) och burbilar (obes)).
Enkelt och sorglöst, och bilarna skulle inte bli extremare än de är idag.
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Nästa generations CUP bil ?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Nästa generations CUP bil ?
Passar så infernalistkt bra in i C.gokarting.nu wrote:130 Hp 1000 kg tomvikt Miata ND
1003kg som minvikt med ABS, 1051 med vinge, om man vill skoja till det.
Detta med dagens regemente, 2019 kanske vi vill annorlunda.
En entypsklass med den Globala MX5 CUP, finns det intresse för det (15+ st helnya bilar med plomberingr både här och där)? Men då är det oreggade utan tak och 2litersmotorn, lite långsammare än ginetta men roligare utseende och global serie i ryggen.
Hmm, om de i CUP-trim kramar ur ca 180-190 ur tvålitersmotorn så hade CUPbilen inte varit i vägen i Mod3, som en start utan att vara 15+ från början.