Kan varmt rekommendera er att åka dit, oavsett om ni kör där med er racebil, familjekombi eller hyr något av deras alternativ där nere. Deras räcerhyrbilar är riktigt bra.
Enjoy
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Wed 11 Jul 2012, 15:03
by Bernie
Jaså, han kör NC nuförtiden... Snygg körning. Som vanligt! Scouting inför kommande Kronägg-uppdrag?
Har lösa planer på att åka ner nångång nu i sommar. Några allmänna tips? Veckodagar? Tider?
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Wed 11 Jul 2012, 22:00
by Victor
Bernie wrote:Jaså, han kör NC nuförtiden... Snygg körning. Som vanligt! Scouting inför kommande Kronägg-uppdrag?
Har lösa planer på att åka ner nångång nu i sommar. Några allmänna tips? Veckodagar? Tider?
Jag ska dit och hade tänkt köra på banan 22-23/7 (söndag/måndag). Då är det öppet 10:00-19:00 på söndagen och 14:00-19:30 på måndagen. Allmänna tips är väl att ta det lugnt och hålla koll i backspegeln.
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Wed 11 Jul 2012, 23:48
by Bernie
Jag ska dit och hade tänkt köra på banan 22-23/7 (söndag/måndag). Då är det öppet 10:00-19:00 på söndagen och 14:00-19:30 på måndagen. Allmänna tips är väl att ta det lugnt och hålla koll i backspegeln.
Vad kul! Vad kör du med då?
Tänkte ffa om det finns tider och dagar då det brukar vara mindre trafik på banan? Tider man bör undvika?
Men också hur man vet om det är dagar med endast fabrikstester och liknande info? Finns det någon bra sida man ser sånt kanske? Men att ta det lugnt och ha uppsikt låter som bra grundtips. Det verkar ju stå räcken överallt...
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Thu 12 Jul 2012, 10:37
by Victor
Bernie wrote:
Jag ska dit och hade tänkt köra på banan 22-23/7 (söndag/måndag). Då är det öppet 10:00-19:00 på söndagen och 14:00-19:30 på måndagen. Allmänna tips är väl att ta det lugnt och hålla koll i backspegeln.
Vad kul! Vad kör du med då?
Tänkte ffa om det finns tider och dagar då det brukar vara mindre trafik på banan? Tider man bör undvika?
Men också hur man vet om det är dagar med endast fabrikstester och liknande info? Finns det någon bra sida man ser sånt kanske? Men att ta det lugnt och ha uppsikt låter som bra grundtips. Det verkar ju stå räcken överallt...
Jag kommer köra med min NB, mest för att ha gjort det i verkligheten. Jag valde dessa dagar för att det dels var öppet hela söndagen, men då kan det iofs vara rätt mycket folk, och för att det var öppet länge på måndagen. Annars är vardagkvällar de tillfällen som det är minst trafik. Med kort öppettid så är det dock risk att det inte blir mycket kört om banan stängs p.g.a. avåkning. Långfredagen och några andra helgdagar brukar även erfarna "ringrävar" undvika eftersom det är oerhört mycket folk och dessutom av det mer oerfarna slaget. Youtube:a "carfreitag" så förstår du.
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Thu 12 Jul 2012, 13:45
by Bernie
GRYMT!
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Thu 12 Jul 2012, 17:45
by gokarting.nu
Spännande Jonas O Victor!:)
Film och bilder är ju en självklarhet
Vad ska du köra med Jonas?
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Thu 12 Jul 2012, 23:48
by ephas
Jadå, NC it is.
Man måste juh ha en övergångsperiod innan man lämnar Miata träsket helt, hehe.
Jag har alltid velat köra dit men de senaste åren har ekonomin fått gå till racing istället.
Jag var där och körde i slutet på mig, början på Juli och tänkte dra dit i September igen.
Allt annat bleknar när man varit och kört där :-=)
Om man bara vill turistköra så funkar vilken dag som.
Om man däremot vill ligga på lite grann och få vettiga BTG tider så är veckodag bäst.
På helgen är det tokmycket bilar och det smäller ofta, väldigt ofta.
Om det inte är något allvarligt så ställer de ut koner, gulflaggar och ibland sätter det hastighetsbegränsing och den bör man ta hänsyn till om man vill fortsätta sin vistelse där.
Är det en allvarligare smäll så att det ska saneras etc så stänger de banan tills de är färdiga.
Förra gången jag var där så körde jag över en helg, bortkastad tid, pengar och slitage om man vill ligga på lite.
Jag tror att över halva varvet hade gulflagg och hastighetsbegränsning.
För sightseeing funkar det dock alldeles utmärkt.
Vardagar kan vara bra, riktigt bra och man får mycket mer kvalité av körningen.
Videon kommer från onsdagen på min vistelse. Banan hade öppet 17-19.30 tror jag. Jag var lite sen, tankade och kollade om hjulen satt fast efter varv 3 och hann totalt 10 varv på bara den kvällen.
Om man vill åka dit för att köra (och inte vill/kan göra det på en trackday) så hade jag nog åkt dit någon gång när banan har kvällsöppet tis-tors. Då hinner du förbruka ett 25varvs kort med kvalitetsvarv.
Måndagar är det ofta arbete på banan med hastighetsbegränsingar etc pga utbyte av räcken etc.
Fredagen funkar nog, men det börjar samla på sig.
Ligger man och kör varvtider under 8:30 BTG i trafik etc, så bör man kanske börja fundera på trackdays.
Det går fort och folk har inte koll i backspegeln.
Filmning förbjuden, hmmmm
Endast omkörning på vänster sida, regler som på vanliga tyska vägar.
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Fri 13 Jul 2012, 11:31
by Bernie
Tack Victor och Robert! Känner att jag fått tips om precis det jag funderade över. God bless MX5-forumet. Besöket närmar sig.
Var nere på en deltävling i Superbike-VM en gång och passade samtidigt på att boka in ett varv med BMW:s M5-taxi. Det var verkligen inspirerande. Han som körde var tydligen nån testchef för suspension-avdelningen, körde prydligt raskt och bad om ursäkt för att de hade nya däck och därför inte sladdade så mycket. Man har längtat tillbaka sedan dess. Motorcykelrejsen minns ingen av oss som var där så mycket av. Det man minns var M5:an.
Så nu när ens pengar inte oavkortat går till SPVM utan samlas i högar är det dags!
Planen är att hyra en rent-a-race-car-swift och bekanta sig med banan (alternativ, tankar och tips mottages gärna). Enligt en ringen-räv här på forumet kan de små hyrbilarna köra likt småbarn i slalombackarna. Men eftersom man är van vid miatans prestanda kanske det känns tamt. Det är endast 130hk i suzukin. Man har ju vant sig vid att alltid ha 131 tillhands...
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Fri 13 Jul 2012, 12:04
by Niklas Falk
Rent4Ring har ju NC också
Edit: Men de listar den inte bland hyrkärrorna. Krånglar den för mycket för att vara hyrbil?
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Fri 13 Jul 2012, 21:19
by ephas
Bernie wrote:Tack Victor och Robert! Känner att jag fått tips om precis det jag funderade över. God bless MX5-forumet. Besöket närmar sig.
Var nere på en deltävling i Superbike-VM en gång och passade samtidigt på att boka in ett varv med BMW:s M5-taxi. Det var verkligen inspirerande. Han som körde var tydligen nån testchef för suspension-avdelningen, körde prydligt raskt och bad om ursäkt för att de hade nya däck och därför inte sladdade så mycket. Man har längtat tillbaka sedan dess. Motorcykelrejsen minns ingen av oss som var där så mycket av. Det man minns var M5:an.
Så nu när ens pengar inte oavkortat går till SPVM utan samlas i högar är det dags!
Planen är att hyra en rent-a-race-car-swift och bekanta sig med banan (alternativ, tankar och tips mottages gärna). Enligt en ringen-räv här på forumet kan de små hyrbilarna köra likt småbarn i slalombackarna. Men eftersom man är van vid miatans prestanda kanske det känns tamt. Det är endast 130hk i suzukin. Man har ju vant sig vid att alltid ha 131 tillhands...
Jag har bara hört positiva saker om deras Swiftar. Jag tror att deras Swift Stage 2+ är det mest prisvärda och då får du faktiskt hiskeliga 136bhp
Köra dit 3 vardagar och köpa 6varv per kväll så har man en väldigt trevlig och lugn vistelse är jag övertygad om.
Om du inte kan köra Ringen fort med 136 hästar så kommer du inte kunna köra den fort med 500hästar heller.
Som en parallell så tänker jag nöta ringen i min Miata tills jag kommit under eller är väldigt nära 8minuters gränsen. Innan dess anser jag inte att jag är redo för något snabbare helt enkelt.
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Fri 13 Jul 2012, 21:21
by ephas
Niklas Falk wrote:Rent4Ring har ju NC också
Edit: Men de listar den inte bland hyrkärrorna. Krånglar den för mycket för att vara hyrbil?
Skumt att de inte finns med på hemsidan.
Jag såg flera stycken när jag var där senast.
De skriver "Pro laptime 8:30". Med taket på (tillval) borde den vara lägre. Det är lättade kärror med fullbur och rätt seriösa dämpare, Öhlins om jag inte minns fel.
Detta är också en utmärkt bil att börja i om man vill lägga till en liten slant för att få lite mera umpf och drivningen i rätt ände.
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Wed 15 Aug 2012, 22:20
by ephas
Såja, här kommer ett varv till...
...lite mer action på banan
...lite trevligare cameravinkel att titta på
...lite långsammare varv
Re: Miatan går att köra på mer än små svenska banor...
Posted: Sun 09 Mar 2014, 18:44
by Niklas H
Sjukt varv!
Din NC verkar vara väl sorterad och du vet ju vad du gör.
Utan 911'an som bromsade dig hade det ju kunnat bli ytterligare några sekunder snabbare.