Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Ett tråkigt race fram till något riktigt tråkigt händer. Men det kommer nog aldrig hända igen......och då menar jag inte mina svordommar när det inte går min väg...
http://www.youtube.com/watch?v=AZpQ67j9TyA
http://www.youtube.com/watch?v=AZpQ67j9TyA
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Tack för film
Otäckt med varvnings-incidenten, kunde gått illa...
Vilken utväxling kör du med 4.1 ? Tror du skulle tjäna mycket på 4.44 el 4.3. Då skulle du ha mera driv uppför NGK + rakan.
+ Du skulle lättare gå på 4:an över krönet utan att behöva släppa av
+ Fyran skulle ta slut just på rakan = nyttja motorn max.
+ Mera acc i starten - du tappar mot de andra där nu
Om du lär dig/förbättrar heel-toe på detta kan du ha mera driv och gå på gas tidigare
Otäckt med varvnings-incidenten, kunde gått illa...
Vilken utväxling kör du med 4.1 ? Tror du skulle tjäna mycket på 4.44 el 4.3. Då skulle du ha mera driv uppför NGK + rakan.
+ Du skulle lättare gå på 4:an över krönet utan att behöva släppa av
+ Fyran skulle ta slut just på rakan = nyttja motorn max.
+ Mera acc i starten - du tappar mot de andra där nu
Om du lär dig/förbättrar heel-toe på detta kan du ha mera driv och gå på gas tidigare
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Andreas Ks fina dörrklistermärke blir så mycket lättare att förstå nu...
Och visst, det där ser inte roligt ut, men jag vill fortfarande köra
Och visst, det där ser inte roligt ut, men jag vill fortfarande köra
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
http://www.r-dack.se
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Utväxlingen är från en Maxda truck. Trodde jag fick en 4.44 men så var icke fallet. Allt gick som vanligt i sista minuten och klump kördes direkt till verkstad utan att räkna kuggar. På Kinnekulle märker jag att jag får växla som en galning och jag hamnar på mellis hela tiden. Hemma räknar jag varv på hjul/kardan och inser att jag någonstans 4.7-4.8 i utväxing. Inför SSM hinner jag inte byta tillbaka till 4.1 då jag kämpar som en gnu att få ihop den röda modsportbilen i tid.
Med 4.1 är det max över NGK som gäller, men med denna utväxlingen blev det lite problem med flytet på visa partier som du säger. Jag satte sedan tillbaka 4.1 till bankalaset på kinnekulle och då gick det fort igen med PB som resultat.
Denna säsong blev en säsong då det mesta gick snett, men så är det ibland...
Jag "flickar" inte längre på gaspedalen, har en jättebred gaspedal där jag försöker möta med gas samtidigt som jag bromsar. När jag började med detta varvade jag nästan sönder motorn vid broms, idag gör jag det mkt mjukare men visst, den tekniken är svår och jag lär för öva mer för att behärska det, vet att jag ska varva mer...
Nu sitter den 4.7-4.8 bakaxeln på den röda, där passar den bättre då den varvar 9000varv...
Med 4.1 är det max över NGK som gäller, men med denna utväxlingen blev det lite problem med flytet på visa partier som du säger. Jag satte sedan tillbaka 4.1 till bankalaset på kinnekulle och då gick det fort igen med PB som resultat.
Denna säsong blev en säsong då det mesta gick snett, men så är det ibland...
Jag "flickar" inte längre på gaspedalen, har en jättebred gaspedal där jag försöker möta med gas samtidigt som jag bromsar. När jag började med detta varvade jag nästan sönder motorn vid broms, idag gör jag det mkt mjukare men visst, den tekniken är svår och jag lär för öva mer för att behärska det, vet att jag ska varva mer...
Nu sitter den 4.7-4.8 bakaxeln på den röda, där passar den bättre då den varvar 9000varv...
Last edited by Fredrik Henriksson on Sun 10 Oct 2010, 12:33, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Lejban wrote:Andreas Ks fina dörrklistermärke blir så mycket lättare att förstå nu...
Och visst, det där ser inte roligt ut, men jag vill fortfarande köra
Lycka till nästa år!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Detta måste ha varit det jämnaste racet under 2010, riktigt skoj
Henrik, du får ta och sakta ner lite på de andra banorna så att det kan vara jämna fighter där också
Depåstopp med fikapaus kanske?
Henrik, du får ta och sakta ner lite på de andra banorna så att det kan vara jämna fighter där också
Depåstopp med fikapaus kanske?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)
"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Wow - verkliga 9000 rpm ? Mekaniska lyftare ?Nu sitter den 4.7-4.8 bakaxeln på den röda, där passar den bättre då den varvar 9000varv...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Jag kan inte säga exakt varvtal men nålen står rakt ner när varvtalstoppet tar i och är långt förbi 8000 strecket. Växlar aldrig till 4an på knutstorps startraka med 4.1utväxling utan tar varvtalstopp den sista biten. Med 4.8 utväxling går fyran i vid starttornet. Det går mkt fortare än med c-bilen när man når 100skylten.
Det är "musen" på topptrim som byggt toppen. Jag vet inte vad som är gjort men kör jag Modsport med miatan(om den inte säljs) så ska jag kartlägga motorn då jag måste få till ett mer körbart register, inte bara tokvarv...
Det är "musen" på topptrim som byggt toppen. Jag vet inte vad som är gjort men kör jag Modsport med miatan(om den inte säljs) så ska jag kartlägga motorn då jag måste få till ett mer körbart register, inte bara tokvarv...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Lustig oljetrycks mätare du har (by design kanske?)
Daniel Jonsson
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Fredrik Henriksson SSM 2010 race 2
Hehe ska fixa glappet. Kom på SSM men har inte orkat...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5